Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Jo - lakker hele halsen først, la den herde -

-våtslip forsiden av headstock

-masker alt annet enn forsiden av headstock (NØYE)

-Legg et perfekt lag med klarlakk

-Monter decal

-Legg på xxxx antall lag med klarlakk (du trenger en solid lakktykkelse for å kunne slipe headstock helt plan grunnet decalens høydeforskjell)

-Vent 4-8 uker (minst)

-Våtslip headstock og rubb/poler

Decal uten klarlakk over? Det fungerer jo det, men det ser jo ut som en decal da.. (den får ikke usynlige kanter og "forsvinner" ikke)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, og til slutt klarlakkere resten av halsen (baksiden), når man er sikker på at fronten av headstock er perfekt? :)

Sikkert enklere sagt enn gjort. Vi får se om jeg tør å begi meg ut på lakkering på neste prosjektet. Heldigvis har jeg en gammel kropp jeg kan øve meg på (det som opprinnelig skulle bli Heilycaster-kroppen).

Hvordan vet jeg at jeg har fått slipt ned klarlakken perfekt? Det er vel bare til et visst punkt at man kan kjenne ujevnheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, og til slutt klarlakkere resten av halsen (baksiden), når man er sikker på at fronten av headstock er perfekt? :)

Nei resten av halsen er jo allerede lakkert, men det vil være naturlig å våtslipe og rubbe/polere resten også når du er ferdig med headstock. Da blir det enklere å fjerne eventuell lakk som ha bygget seg opp i forbindelse med maskering av headstock osv.

Poenget er at det ville være helt bortkastet å lakkere hele halsen så mange lag som du må lakkere forsiden av headstock for å skjule en decal (på headstock pusser du jo tross i alt av det meste av lakken igjen til slutt)

Hvordan vet jeg at jeg har fått slipt ned klarlakken perfekt? Det er vel bare til et visst punkt at man kan kjenne ujevnheter?

Du ser relativt lett om headstock er helt plan mens du våtsliper. Vannet tydeligjør skiller/høydeforskjeller, og bruker du en helt plan/rett kloss når du pusser så er det relativt greit å unngå gjennompussing av klarlakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har nettopp bestilt en Stratocaster kropp i Swamp Ash og en hals i lønn fra Warmoth. Jeg har et par spørsmål om finishing.

Jeg har lest mye om grainfilling og har sett at de selger dette på Stewmac, men hva heter grain filler på norsk. Er det mulig å få tak i her hjemme? På stewmac så selger de forskjellige versjoner av dette, også med farge. Da kan man forsegle gitaren og samtidig trekke frem mønsteret i treverket.

Truoil. Selges dette bare som stokkolje til våpen, eller er det forskjellige typer? Dette har jeg funnet på f.eks XXL.

Dye og Stain. Hvordan oversetter man disse engelske ordene og er det mulig å kjøpe dette i Norge?

Det virker nesten som det enkleste er å kjøpe alt dette fra USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst takk for svar:)

Porefyller har de hos verktøy as. De har også titebond!

Jeg fikk ingen treff når jeg søkte på porefyller der, men fant frem til noe som heter sanding sealer. Det ser jo litt likt ut. http://nettbutikk.verktoyas.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_kid=750553&b_id=751982 ?

Den jeg har sett på stewmac kommer i forskjellige farger og ser ut som en tykk tannkrem (med mangel på bedre ord) http://www.stewmac.com/shop/Finishing_supplies/Fillers_and_putties/Timbermate_Wood_Filler.html?tab=Instructions

Hva bruker du titebond til?

Hva med dye og stain?

Truoil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i oslo-området: Jeg har trålet sportsbutikkene i sentrum, og ingen fører Birchwood Caseys Tru-Oil av de jeg var innom (XXL, Magasinet, G-Sport Bogstadveien, Super G, Torshovsport, G-Max Storo m.fl.). Jeg har nettopp kjøpt en kvart liter fra Jaktsport.no (stavanger området). Har vel brukt ca en spiseskje av denne etter å ha oljet warmoth halsen min en del ganger, samt alle kjøkkenknivene mine med treskaft..... Du er velkommen til å hente en spiseskje eller to her i Oslo hvis du ønsker ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye om grainfilling og har sett at de selger dette på Stewmac, men hva heter grain filler på norsk. Er det mulig å få tak i her hjemme? På stewmac så selger de forskjellige versjoner av dette, også med farge. Da kan man forsegle gitaren og samtidig trekke frem mønsteret i treverket.

Det kalles gjerne porefyller, men benyttes ikke så mye da vi tradisjonelt ikke benytter så mye treverk med særlig plagsomme porer i Norge/Skandinavia.

Hvis du ikke skal ha en transparent finish kan du bruke sprøytespakkel (ikke typen på sprayboks) "håndsparkel" epoxy .... etc. etc..

Sanding Sealer / Grainfiller er det samme og selges som ulike produkter avhengig av hva det skal brukes til. Noen typer fungerer bedre med nitrocellulose lakk, andre typer fungerer best med moderne vann eller oljebaserte lakktyper osv. Forøvrig er også shellac en mye brukt sealer.

Grunnen til at noen porefyllere har farge er primært fordi man ønsker å noenlunde matche treverket naturlige farge hvis man skal legge en transparent finish. En transparent porefyller blir ofte litt hvitaktig/uklar eller nesten helt sort på f.eks Mahogny med dype porer, og det trenger ikke å se så bra ut.

Det er flere som selger porefyller i Norge, her er to typer:

http://www.mamut.net...d=92&subgid=318

http://nettbutikk.ve...553&b_id=751984

Truoil. Selges dette bare som stokkolje til våpen, eller er det forskjellige typer? Dette har jeg funnet på f.eks XXL.

Jeg har forstått det som at den er lettere å få blank enn mange andre herdende oljer?

Hvis du er i oslo-området: Jeg har trålet sportsbutikkene i sentrum, og ingen fører Birchwood Caseys Tru-Oil av de jeg var innom (XXL, Magasinet, G-Sport Bogstadveien, Super G, Torshovsport, G-Max Storo m.fl.). Jeg har nettopp kjøpt en kvart liter fra Jaktsport.no (stavanger området). Har vel brukt ca en spiseskje av denne etter å ha oljet warmoth halsen min en del ganger, samt alle kjøkkenknivene mine med treskaft..... Du er velkommen til å hente en spiseskje eller to her i Oslo hvis du ønsker ;-)

Truoil er en såkalt katalysert linolje tilsatt blant annet tungoil (kinesisk treolje) Grunnen til at den er så populær er at den er enkel å påføre som en tykk finish, at tilgjengeligheten i spesielt USA er meget god (de har mildt sagt god tilgang på våpen i det landet..) samt at den er kompatibel med mange lakkprodukter (kan overlakkeres)

Jeg vil tippe de fleste børsemakere har ymse B. Casey produktene på lager. Det har i alle fall min lokale børsjemaker her i Trondheim.

Når det gjelder alternativer, så er det et helt greit utvalg i Norge - Liberon (som selges av de fleste fargehandlere) har et helt spekter av oljer og politurer. Ellers har mange kinesisk treolje (tungoil) med varierende renhetsgrad.

Dye og Stain. Hvordan oversetter man disse engelske ordene og er det mulig å kjøpe dette i Norge?

Beis / farge / fargestoff er vel den beste oversettelsen. Colortone produktene på stewmac er faktsik rimelige og ganske suverene, men i norge har vi mange alternativer som Herdins produktene og flere andre produkter som selges av din lokale fargehandler.

Det virker nesten som det enkleste er å kjøpe alt dette fra USA?

Ja, hvis du skal bruke eksakt de produktene du leser om på amerikanske fora/sider så må du fort det, men jeg og mange andre har benyttet tilsvarende eller lignende produkter fra norske forhandlere med godt resultat. Problemet er jo ofte at du selv må eksperimentere litt og lære produktene å kjenne. Andre igjen vil hevde dette er en fordel..

Hva med dye og stain?

Truoil?

Hva mener du? Hva det brukes til? Les første side i denne tråden - artikkelen forklarer mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener- du er et oppkomme av kunnskap! Jeg er imponert nok en gang.

Bare et lite spørsmål, hva er grunnen til at du sier at man kan bruke sprøytesparkel, men ikke typen på sprayboks?

Hensikten med sprøytesparkel er jo å få på et godt lag med "materiale" i en fei, samtidig som den har gode slipeegenskaper, krymper lite, har god festeevne, reagerer lite med neste overflatebehandling, slik at man kan slipe den ned og oppnå en jevn og glatt overflate, noe treverk i denne sammenhengen faktisk ikke er. Jeg har eksperimentert med uttynnet Hagmans enkomponent, og faktisk superlim som porefyller eller "utjevningslag" ute at jeg fikk de helt fantastiske resultatene, synes jeg.

Så- altså- hva mener du med begrepet "sprøytesparkel" hvis du unntar sprayboksvarianten? Slikt som trenger trykkluft? Og ev. videre, hva er feil med sprayboksene?

Jeg skjønner at de legger på veldig mye mindre, og ikke klarer å legge på mer enn rundt 10% av sparkelen som en trykkluftsprøyte kan gjøre, men denslags er liksom gitt i og med at man griper til sprayboks. Enhver som har svingt både boks og sprøyte vet at det er en helt enorm forskjell i hvor tykt lag man kan bygge opp i hver operasjon. En sprøyte kan legge på ti ganger så mye lakk som en sprayboks på en vellykket runde. Lakker man altså tre ganger med trykkluft, trenger man tretti runder med sprayboksen for å oppnå det samme laget med lakk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.