Web Analytics
Gå til innhold
Greener

Om lakk, lakkering og finish på gitarer

Anbefalte innlegg

Du trenger ikke å pusse med så fryktelig fint papir før du lakkerer treverk - 400 er ofte mer enn nok.

Hvis du bruker trestjerners gulvlakk (oljebasert) ville jeg tynnet ut det første strøket med litt white spirit ja - det gjør at lakken fester bedre og trenger dypere ned i treverket. Hvis du så pusser litt lett med f.eks 400 papir etter første strøk så får du bort alle ujevnheter (eventuell fiberreisning osv) før du legger på resten av lakken. Bare puss til du synes det føles helt glatt. Pussing mellom de videre lagene er normalt sett ikke nødvendig eller hensiktsmessig. Husk at en helt blank overflate er vanskeligere å få helt slett/pen enn en halvblank/matt overflate (velg riktig glansgrad på lakken etter ønske)

Som jeg vel har nevnt tidligere kan trestjerners gulvlakk våtslipes og rubbes/poleres som vanlig nitro/akryl lakk med utmerket resultat. Men dette er selvsagt ikke noe man må gjøre.

Legger du f.eks 1 tynnet grunnlag og 2-3 strøk med utynnet lakk får du en fin overflate. Jeg anbefaler å bruke minirull med korthåret filtrull (vask og tørk denne rullen for å bli kvitt løse partikler før bruk) Legg rullen i whitespirit (gjerne i en plastpose av "kjøkkentypen") etter bruk - "skyll" gjerne en ekstra runde med whitespirit også, så holder rullen noen dager. Ikke bruk penselrens e.l. med mindre du vasker rullen meget nøye med f.eks Zalo og varmt vann før bruk - ellers vil du svekke lakkens evne til å herde til en hard overflate (penselrens = fettsyrer)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er eksportforbud på abalone og "pearl" for amerikanske firma, så da hjelper det ikke stort at f.eks stewmac har et godt utvalg. Sjekk e-bay og/eller gjør et søk etter luthier supply + europe, uk e.l. på google

Det vanlige er vel å frese ut for inlay, lime inn inlay, fylle/fuge med f.eks epoksy (eventuelt farget) planslipe og så lakkere med klarlakk. Skal du ha en heldekkende grunnfarge er det vel mulig å lime inn inlay etter at grunnfargen er lagt på, men jeg vet ikke om det blir så mye enklere enn å maskere med tanke på fuging/innliming/planing osv.

Takker for kjapt svar. Joda gjorde en google, fant noe. Hadde håpet på en Norsk side, men man tar det man får.

Regnet med det var sånn man gikk forover ja. Tenkte på maskering, men er rimelig mye og rare vinkler på disse planlagte inlayene. Vi får se hva det blir til når jeg står med materialene i hånda. Igjen, takk for svar =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, dette er ikke ting jeg har all verdens erfaring med, men hvis du skal lime inn inlays etter lakkering av grunnfarge ville jeg i alle fall ha gjort alt "veldig klart" før jeg la grunnfargen, slik at du får limt/fuget inlay uten alt for mye søl før klarlakken skal på. Har du et solid lag med grunnfarge kan du jo selvsagt slipe litt etter liming osv, men det er fort gjort å slipe gjennom lakken da.

Jeg vet noen bare lakkerer over inlays med grunnfargen for så å "slipe/skrape de frem igjen" etterpå og dette fungerer nok sikkert utmerket hvis man har god kontroll på marginene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du leser den første posten i denne tråden nøye får du nok svar på det meste av det du spør om.

Hvis du ønsker en "levende" og "treaktig" finish er nok ikke en heldekkende farge/lakk tingen - vurder heller om du skal forsøke deg på å farge opp treverket og/eller kombinere dette med en heldekkende farge (burst) for så å avslutte med klarlakk.

Beklager hvis jeg maser men med "farge opp treverket" mener du da at jeg skal slipe bort alt så det naturlige treverket i gitaren er det eneste som er på og så male kroppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager hvis jeg maser men med "farge opp treverket" mener du da at jeg skal slipe bort alt så det naturlige treverket i gitaren er det eneste som er på og så male kroppen?

Vel, jeg ville ikke brukt utrykket "male" men ellers er det vel i grunnen omtrent det jeg sier. Hvis du skal ha en "levende" og "treaktig" finish må du nødvendigvis ha rent treverk synlig.

Fra artikkelen på første side:

"Blekk"/ink/beis

Er transparente farger som kan blandes i klarlakk eller påføres treverket direkte. Dette er mye brukt til å lage en "vintage" fargetone på f.eks halser på bolt-on gitarer (påført direkte på treverket) , men kan også brukes til å skape ulike burst varianter eller for å farge opp treverk med mye mønster/tegninger. Disse fargene kan gjerne tynnes med enten vann, tynner eller sprit og kan overlakkeres med de aller fleste klarlakk-typer. Endeved kan bløtes med vann eller sprit for å kontrollere fargeforskjeller. Påføring med en fille eller svamp er anbefalt.

Produkter jeg har god erfaring med:

Colortone Liquid Stain kan tilsettes lakk, tynnes med sprit/vann, kommer i et godt utvalg grunnfarger som kan blandes.

Herdins Lackbets - Ferdigblandet beis som med fordel ofte kan tynnes ned med lynol. Overlakkerbar med i alle fall "oljebasert" gulvlakk o.l. produkter

Herdins ekte beis - Pulverbasert beis som kan blandes ut i vann eller sprit. Ellers omtrent samme egenskaper som f.eks Herdins Lackbets så lenge produktet overlakkeres.

Min erfaring med slike produkter er at en fargetone påført over flere strøk ofte blir penere enn veldig kraftige farger på ett enkelt strøk. En tynnere fargeblanding gir deg også suverent mye bedre kontroll over problemer med at endeved blir for mørk, at det oppstår skjolder osv.

Eksempler på ting man kan gjøre med farger/beis og litt klarlakk

a22.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

[...]

Herdins Lackbets - Ferdigblandet beis som med fordel ofte kan tynnes ned med lynol. Overlakkerbar med i alle fall "oljebasert" gulvlakk o.l. produkter

Herdins ekte beis - Pulverbasert beis som kan blandes ut i vann eller sprit. Ellers omtrent samme egenskaper som f.eks Herdins Lackbets så lenge produktet overlakkeres.

Min erfaring med slike produkter er at en fargetone påført over flere strøk ofte blir penere enn veldig kraftige farger på ett enkelt strøk. En tynnere fargeblanding gir deg også suverent mye bedre kontroll over problemer med at endeved blir for mørk, at det oppstår skjolder osv.

[...]

Det er interessante observasjoner. Mener å ha sett i bruksanvisningen for Herdins produkter (ihvertfall for Lakkbeisen) at man ikke anbefaler mer enn ett strøk.

Lakkbeisen kan for øvrig være litt utfordrende å jobbe med. Man må være rask, for den tørker ganske fort. Ut over det synes jeg beis og lakkbeis fra Herdins gir fine resultater. Lakkbeisen trenger et par lag klarlakk (gjerne halvblank/halvmatt) for å se bra ut. Jeg tror den ekte beisen er mer fleksibel og også egner seg for oljing eller voksing som finish.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkbeisen er definitivt bedre å jobbe med om man tynner den kraftig ut og heller eventuelt legger flere lag - velg og merke HVIS man ønsker seg en svakere fargetone. Problemet med nettopp lakkbeisen for meg er at den i de fleste tilfeller er ALT for dekkende/konsentrert rett ut av flasken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du en permanent bleking av fargen over tid? Eller en spesiell reaksjon når emnet belyses?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel som en permanent bleking over tid, men man kan fremskynne prosessen ved å utsette den for direkte sollys i rundt 8-10 timer. Veldig mange på mylespaul forumet som gjør det.

Edit: Men er visst ikke alle farger som blekes tror jeg..

Endret av Mills Kaviar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, nei en farge som blekes på 8-10 timer i sollys vet jeg i alle fall ikke om.

Du har tre faktorer her:

Treverk blir mørkere når det utsettes for lys over tid

Enkelte transparente eller heldekkende farger kan bli lysere eller gulne over tid.

Enkelte klare lakker kan gulne over tid.

MEN - både en transparent sealer, en klarlakk og en heldekkende farge kan inneholde et ganske effektivt lysfilter som hindrer den i å endre farge/blekes.

Det normale med akryl/nitrolakk er at klarlakken gulner over tid. Er det en transparent finish vil treverket under bli mørkere over tid. De fleste beis/"blekk" typer vil ikke endre nevneverdig farge. En moderne interiør/gulvlakk har et relativt effektivt lysfilter som hindrer treverket i å mørkne så fort. Sist nevnte punkt er grunnen til at halser som er "aget" eller altså farget opp og så påført klarlakk, ikke potensielt blir mørkebrune på de første 5-20 årene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg har missfortått da. Men var fordi jeg leste denne tråden på mylespaul forumet. Hvis du har tid, kan du jo ta en titt selv.

Legger ved to poster i tråden der du ser samme gitaren bli lysere.

http://www.mylespaul...tml#post3134414

http://www.mylespaul.com/forums/luthiers-corner/162601-my-vintage-build-back-getting-new-look-3.html#post3165045

Endret av Mills Kaviar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kikket såvidt på den ene tråden og det ser vel ut som det er benyttet "Aniline dye" - google f.eks "Behlen Aniline dye stain"

MEN dette er typisk ting som krever en hel del eksperimentering og spesielle produkter i riktig kombinasjon - akkurat som alt annet som skal se mer "vintage" ut - altså hvordan man skal få nitrolakk til å krakkelere pent, hvordan få helfarger til å fade osv, osv.

Mitt beste forslag hvis du skal begi deg ut på et slikt prosjekt er å spørre folk som faktisk har fått det til(!) om detaljerte råd angående produkter/bruk.

Å få en farge til å blekne/gulne tar forøvrig langt mer enn 8-10 timer. Det tar normalt ukesvis med det vi i Norge vil regne som "sydensol"

Nitrolakk gulner f.eks over tid også om instrumentet bare lever innendørs, og kan påskyndes ved å røyke i samme rom (jada..) men det tar fort noen år før du opplever en tydelig forskjell. Helfarger (nitro/akryl) endrer bare farge om de inneholder visse typer farger, og slike lavkvalitets lakktyper/farger er vanskelig å skaffe i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Har ikke tenkt å begi meg ut på noe sånt med det første... Er jo en hel vitenskap i seg selv, men ble veldig nysgjerrig da jeg så hvor autentisk det så ut etter relic/ageing

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg var midt i lakkjobben på kroppen min når været snudde og det ble kaldt og regn. Hva er kaldeste temperatur en bør lakkere i? Har en boks klarlakk til, som jeg gjerne skulle hatt på gitarkroppen.

Eventuelt hvor mange ting i boden ødelegger jeg av å stå inne og spraye? Primeren sprayet jeg inne i kjellerboden, og det så ut til å gå greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.