Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Jeg brukte en annen form for oppheng, så jeg maskerte halslommen. Jeg maskerte også resten av routingen på toppen, rett og slett fordi det var uten finish fra før av og jeg orket ikke å grunne og styre før jeg la på lakk.

Synes nå det så stilig ut med svart plate på hybriden din, space. :) Plekterbrettet er en billig Asia-variant fra gitarrdelar.se, men jeg er litt usikker på hvordan skruehullene vil passe når jeg skrur det fast - ser ikke helt lovende ut. :mellow: Får ev. bestille et nytt fra Warmoth, så vet jeg at det blir riktig, og ta med mer avrundede hjørner på humbuckerplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får se. Men som de sier: Mint is the new tort :)

Ang skruehull hadde jeg ikke tenkt så mye på det, så lenge passformen ellers er bra. Er veldig mange forskjellige varianter når det kommer til skruehull i plekterbrettene.

Blir deilig å bli ferdig med lakkeringen. Nå er det kjøkkenoppussing som er 1.pri. Når gitaren aldri er 1.pri tar ting tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

jeg har tenk til å fjerne finishen på min Gibson les Paul studio (ikke bak) får å bare få natural finish, og ikke no farge.

Er det da bare til å bruke sandpapir for å få vekk finishen og så legge gulvlakk på etter det?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel Squier Strat liggende (min første gitar, affeksjonsverdi) som jeg vil sprite opp litt. Nå har den en kjedelig svart lakkert finnish. Jeg ser for meg bytte av hals til en i ibenholt og svart/mørk grått plekterbrett. Kroppen vil jeg ha i en sterk oransje farge som skal se litt levende ut og treaktig. ikke sånn plastikkaktig. Jeg trenger tips til fremgangsmåte og lakk/malingsvalg. Sånn tenker jeg å gjøre det: Jeg sliper bort den nåværende finnishen med grovt sandpapir og maler/lakkerer den med oransje maling. Blir det riktig? Hva trenger jeg av utstyr?

Takk på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en boks til med klarlakk, men lurer på om det er nødvendig? Siden det allerede lå en fabrikkfinish fra Warmoth på den så ønsker jeg å unngå å legge altfor tykt utenpå. Jeg har forstått at faren med tynne sjikt er at man lett kan pusse seg igjennom hele laget når man våtsliper. Samtidig så prøvde jeg å legge på såpass tykke lag på slutten at jeg fikk en ganske jevn overflate, uten å få renner. Fikk én liten renne på baksiden av det øverste hornet, men den tror jeg at jeg skal klare å få bort uten for mye styr. Hva synes dere? Hvis jeg begynner våtslipingen med P1000 og er forsiktig, burde jeg kunne klare meg med den mengden lakk jeg har lagt på nå? Resultatet jeg ønsker er ikke en ny, showroom-type finish, men litt brukt. Kanskje med (meget lett) relicing, sånn som denne:

Hvis du vil ha litt relic har du vel et ok utgangspunkt, da må du jo slipe gjennom både klarlakk og farge på enkelte steder. For en heldekkende og jevn farge ville jeg anbefalt enda litt mer klarlakk for å være på den sikre siden - en boks er ikke all verdens i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har tenk til å fjerne finishen på min Gibson les Paul studio (ikke bak) får å bare få natural finish, og ikke no farge.

Er det da bare til å bruke sandpapir for å få vekk finishen og så legge gulvlakk på etter det?

Takk

Det høres greit ut det du tenker, men vær klar over at det eksisterer en potensiell sjanse for at gammel lakk kan reagere med ny (løsemiddelbasert) lakk. Bruker du f.eks trestjerners gulvlakk tror jeg den risken er minimal, men du kan jo gå for en vanntynnbar type hvis du ikke trenger all verdens med glans. Hvis du ønsker en speilblank overflate ville jeg gått for spraylakk (men dette øker sjansen for problemer med eksisterende lakk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel Squier Strat liggende (min første gitar, affeksjonsverdi) som jeg vil sprite opp litt. Nå har den en kjedelig svart lakkert finnish. Jeg ser for meg bytte av hals til en i ibenholt og svart/mørk grått plekterbrett. Kroppen vil jeg ha i en sterk oransje farge som skal se litt levende ut og treaktig. ikke sånn plastikkaktig. Jeg trenger tips til fremgangsmåte og lakk/malingsvalg. Sånn tenker jeg å gjøre det: Jeg sliper bort den nåværende finnishen med grovt sandpapir og maler/lakkerer den med oransje maling. Blir det riktig? Hva trenger jeg av utstyr?

Takk på forhånd for svar :)

Hvis du leser den første posten i denne tråden nøye får du nok svar på det meste av det du spør om.

Hvis du ønsker en "levende" og "treaktig" finish er nok ikke en heldekkende farge/lakk tingen - vurder heller om du skal forsøke deg på å farge opp treverket og/eller kombinere dette med en heldekkende farge (burst) for så å avslutte med klarlakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett par spørsmål. Går vell egentlig ikke under lakk og lakkering, men tenkte at en ny tråd ville være unødvendig. (forsåvidt relatert til finish)

Noen som har en idè om hvor man kan anskaffe "inlay" materiale? Hvit Mother of Pearl / Corian. Blanke plater(forholdsvis tynne), skal skjære ut noe til en headstock. Dumme Guitarfetish sender jo ikke detta utenfor USA.

Relatert. Regner med man gjør klar headstocken for inlay før lakkering? Lakkerer over, fjerner lakken fra inlay slotten og slenger inn inlayen før klar lakken går på? Eller er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eksportforbud på abalone og "pearl" for amerikanske firma, så da hjelper det ikke stort at f.eks stewmac har et godt utvalg. Sjekk e-bay og/eller gjør et søk etter luthier supply + europe, uk e.l. på google

Det vanlige er vel å frese ut for inlay, lime inn inlay, fylle/fuge med f.eks epoksy (eventuelt farget) planslipe og så lakkere med klarlakk. Skal du ha en heldekkende grunnfarge er det vel mulig å lime inn inlay etter at grunnfargen er lagt på, men jeg vet ikke om det blir så mye enklere enn å maskere med tanke på fuging/innliming/planing osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres greit ut det du tenker, men vær klar over at det eksisterer en potensiell sjanse for at gammel lakk kan reagere med ny (løsemiddelbasert) lakk. Bruker du f.eks trestjerners gulvlakk tror jeg den risken er minimal, men du kan jo gå for en vanntynnbar type hvis du ikke trenger all verdens med glans. Hvis du ønsker en speilblank overflate ville jeg gått for spraylakk (men dette øker sjansen for problemer med eksisterende lakk)

Tusen takk. Har fjerna finishen og venter nå bare på å få lakkert. Håper bare jeg har pussa med fint nok sandpapir (800)

Hvor mange lag med lakk burde jeg legge. Leste her at det var lurt å tynne ut første laget med whitesprit. og må jeg pusse mellom lagen (hvis ja, hvor fint sandpapir)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å pusse med så fryktelig fint papir før du lakkerer treverk - 400 er ofte mer enn nok.

Hvis du bruker trestjerners gulvlakk (oljebasert) ville jeg tynnet ut det første strøket med litt white spirit ja - det gjør at lakken fester bedre og trenger dypere ned i treverket. Hvis du så pusser litt lett med f.eks 400 papir etter første strøk så får du bort alle ujevnheter (eventuell fiberreisning osv) før du legger på resten av lakken. Bare puss til du synes det føles helt glatt. Pussing mellom de videre lagene er normalt sett ikke nødvendig eller hensiktsmessig. Husk at en helt blank overflate er vanskeligere å få helt slett/pen enn en halvblank/matt overflate (velg riktig glansgrad på lakken etter ønske)

Som jeg vel har nevnt tidligere kan trestjerners gulvlakk våtslipes og rubbes/poleres som vanlig nitro/akryl lakk med utmerket resultat. Men dette er selvsagt ikke noe man må gjøre.

Legger du f.eks 1 tynnet grunnlag og 2-3 strøk med utynnet lakk får du en fin overflate. Jeg anbefaler å bruke minirull med korthåret filtrull (vask og tørk denne rullen for å bli kvitt løse partikler før bruk) Legg rullen i whitespirit (gjerne i en plastpose av "kjøkkentypen") etter bruk - "skyll" gjerne en ekstra runde med whitespirit også, så holder rullen noen dager. Ikke bruk penselrens e.l. med mindre du vasker rullen meget nøye med f.eks Zalo og varmt vann før bruk - ellers vil du svekke lakkens evne til å herde til en hard overflate (penselrens = fettsyrer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eksportforbud på abalone og "pearl" for amerikanske firma, så da hjelper det ikke stort at f.eks stewmac har et godt utvalg. Sjekk e-bay og/eller gjør et søk etter luthier supply + europe, uk e.l. på google

Det vanlige er vel å frese ut for inlay, lime inn inlay, fylle/fuge med f.eks epoksy (eventuelt farget) planslipe og så lakkere med klarlakk. Skal du ha en heldekkende grunnfarge er det vel mulig å lime inn inlay etter at grunnfargen er lagt på, men jeg vet ikke om det blir så mye enklere enn å maskere med tanke på fuging/innliming/planing osv.

Takker for kjapt svar. Joda gjorde en google, fant noe. Hadde håpet på en Norsk side, men man tar det man får.

Regnet med det var sånn man gikk forover ja. Tenkte på maskering, men er rimelig mye og rare vinkler på disse planlagte inlayene. Vi får se hva det blir til når jeg står med materialene i hånda. Igjen, takk for svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er ikke ting jeg har all verdens erfaring med, men hvis du skal lime inn inlays etter lakkering av grunnfarge ville jeg i alle fall ha gjort alt "veldig klart" før jeg la grunnfargen, slik at du får limt/fuget inlay uten alt for mye søl før klarlakken skal på. Har du et solid lag med grunnfarge kan du jo selvsagt slipe litt etter liming osv, men det er fort gjort å slipe gjennom lakken da.

Jeg vet noen bare lakkerer over inlays med grunnfargen for så å "slipe/skrape de frem igjen" etterpå og dette fungerer nok sikkert utmerket hvis man har god kontroll på marginene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.