Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Hehe, altså ikke noe de har i typiske kjedebutikker :)

Bor i Oslo.

Selges på Bilxtra?! I svarte! Var jo der og kjøpte bremseskiver før jeg dro til byggmax og Maxbo! Typisk :)

Men også på st.hanshaugen fargehandel. Er jo der jeg skal kjøpe malingen (og der jeg kjøpte grunningen) også, så det er jo gull!

(Ut fra basstråden ser det ut til at jeg har et par timer prepping til forran meg ja....)

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, denne sitter fint på primer. Den er jo egentlig laget for å glatte ut små kratre og slikt man gjerne får på tokomponent sparkel når man bruker det på biler.

Det fra bruk på bil jeg kjenner dette produktet fra. Da er rekkefølgen tokomponent sparkel > enkomponent sparkel > primer >farget lakk.

Se på det som "tykk" primer. Hvis jeg ikke husker feil, så var det liten vits egentlig i å tynne den ut og pensle den på, men den er veldig god å jobbe med. for å fylle små porer og skader. Det passer jo bra på en gitar. Du kan til og med legge den på med fingeren og "glatte over" hvis du ønsker, bare du jobber fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut! Skal testes så fort jeg har sparkel i hus.

Kanskje bruke fingeren på kurvene da, og flatsparkel på front og bak.

Har noen forresten brukt denne metoden: http://www.woodmagazine.com/materials-guide/finishes/filling-grain-for-perfect-finishing/?page=2 ?

Blir vel mer aktuell om en skal ha transparent finish, men hørtes jo ikke så dumt ut!

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i tilsvarende sparkel i går, som ser ut til å gjøre jobben bra.

Lesson learned: Den blir MYE hardere enn sparkelen jeg har brukt før. Altså var det en litt dårlig idé å legge på litt tykt noen plasser... Har en helvettes pussejobb forran meg for å få det slett igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hvor stort hullet er, men kanksje du kan lære noe her:

Skal du lakke likevel, dropper du selvsagt den biten der jeg jukser med neglelakk. Er hullet større, kan man ganske enkelt lage seg sin egen plugg ved hjelp av noe tre i passende størrelse, og en drill, og så "dreier" man til noe med sandpapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det var kanskje ilitt dårlig informasjon ja.

For øyeblikket er det sekspunkts tremolo på Heilycaster-kroppen, men jeg skal konvertere det til en topunkts Wilkinson, noe som betyr at det er igjen fire gapende hull i kroppen når jeg har satt inn boltene for Wilkinson-tremen. Hullene er større enn de du tettet igjen der, Castor, men kanskje det vil fungere likevel?

Selve hullet kan jo fylles igjen med en treplugg i riktig størrelse, men man vil jo gjerne gjøre overflaten riktig også, så det ser bra ut. Er det her litt sparkel kommer inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.