Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Det er bare klarlakken som har løsnet slik at jeg kan pirke av de løse flakene med klarlakk. Klarlakk laget har en tykkelse på ca.0,2 mm. Ja, jeg kunne tenke meg et nytt topplag for å hindre at logoen blir borte. Kan jeg pusse av ca. 0.1-0,15 mm for deretter å lakke på nytt? I så fall hvilken korning må jeg bruke til slutt? Kan jeg bruke sprøyte med klarlakk for bil eller må jeg bruke en annen type klarlakk?

Huff, ser denne ble "hengende" - beklager så mye for det :(

Jeg er usikker på dette prosjektet - å legge klarlakk på noe som ikke er en plan overflate gjør det veldig vanskelig å våtslipe/polere sluttresultatet, samt at forsøket på å feste gammel og løs lakk ikke nødvendigvis fungerer så godt alltid.

Men, du kan selvsagt forsøke å matte ned eksisterende klarlakk med f.eks 400-800 papir og legge ny klarlakk. Lakktype avhenger av eksisterende lakk, noe gitarprodusenten som oftest kan svare deg på. Sprayboks skulle ikke være noe problem på en slik jobb, men er det Nitro fra før er nok en vannbasert 2-komponent klarlakk (moderne klarlakk for bil) det tryggeste valget. Noe som medfører bruk av sprøyte.

Jeg er ingen ekspert på noe av dette, bare en glad amatør og det er vanskelig å si så mye fornuftig om utbedringer på kostbare instrumenter uten å selv se/ta/føle på gjenstanden. Er det nitrolakk på halsen, kan faktisk en omfattende reparasjon med lynlim også være mulig (for å fylle ut de områdene hvor lakken har løsnet)

Jeg tror det er det beste svaret jeg klarer å hoste opp sånn uten å ha sett gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ser denne ble "hengende" - beklager så mye for det :(

Jeg er usikker på dette prosjektet - å legge klarlakk på noe som ikke er en plan overflate gjør det veldig vanskelig å våtslipe/polere sluttresultatet, samt at forsøket på å feste gammel og løs lakk ikke nødvendigvis fungerer så godt alltid.

Men, du kan selvsagt forsøke å matte ned eksisterende klarlakk med f.eks 400-800 papir og legge ny klarlakk. Lakktype avhenger av eksisterende lakk, noe gitarprodusenten som oftest kan svare deg på. Sprayboks skulle ikke være noe problem på en slik jobb, men er det Nitro fra før er nok en vannbasert 2-komponent klarlakk (moderne klarlakk for bil) det tryggeste valget. Noe som medfører bruk av sprøyte.

Jeg er ingen ekspert på noe av dette, bare en glad amatør og det er vanskelig å si så mye fornuftig om utbedringer på kostbare instrumenter uten å selv se/ta/føle på gjenstanden. Er det nitrolakk på halsen, kan faktisk en omfattende reparasjon med lynlim også være mulig (for å fylle ut de områdene hvor lakken har løsnet)

Jeg tror det er det beste svaret jeg klarer å hoste opp sånn uten å ha sett gitaren.

Har ikke gjort noe med problemet ennå, men det er vel snart på tide. Tror jeg sender mail for å sjekke lakktypen. Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker Duplicolor på boks. Er det bare å spraye rett på en nedpussa gitar da?

Eller må du bruke noe slags grunning først? Og hva slags stoff kan man bruke for å fylle et hull der f.eks et potmeter har vært?

Hva er underlaget ditt? rent treverk? eksisterende lakk? - har treverket en helt slett overflate?

Å fylle et hull er faktisk ofte mer komplisert enn man skulle tro, fordi slikt har en tendens til å dukke opp igjen (synes gjennom lakk) Jeg har brukt både epoksylim og to-komponent spakkel - eventuelt i kombinasjon med litt treverk med (som oftest) ok resultat for å utbedre skader / plombere store eller små hull/utfresninger osv.

Glemte å spørre om maskering. Hva kan man bruke for å maskere f.eks en "Gibson" logo på headstocken?

Hva mener du med å maskere en logo? hvis du tenker å lakkere "bare rundt, men ikke selve logoen" på en headstock, så tipper jeg du ikke kommer helt i mål med det prosjektet.

Sånn ellers er det jo vanlig maskeringstape som brukes. F.eks 3M blå type eller plastfilm-sjablonark gir deg et skarpt skille mellom to områder (brukt riktig i alle fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tresparkel er ikke veien å gå. Du trenger tokomponentssparkel. Du finner det garantert på båt/bilrekvisitaforhandler. Tresparkel har det med å smuldre når det tørker, det gjør ikke sparkel som er ment brukt på bil og båt. Det gjennomherder raskt, er enkelt å pusse ned og krymper ikke. Koster et par hundrelapper for en liten boks (som holder i lange baner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du forandre farge på headstock? hvis ikke kan du jo bare matte ned og lakkere med klar lakk.

Hvis det er en Gibson har den etter all sannsynlighet nitrolakk, noe som kan reagere med alle spraylakktyper omtrent, så dette må du teste ut.

angående spakkel så er en to-komponent type altså det jeg anbefaler - f.eks : http://www.jula.no/sparkel-001139 vanlig bygg/trespakkel vil krympe, sprekke, løses opp av lakk osv. Er det potmeter hull i en gitar med utfresning fra baksiden (som gibson lp e.l.) ville jeg brukt en trebit på baksiden av hullet for å sikre at spakkelet fester/holder

Du kan selvsagt kjøpe en logo-decal på e-bay e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten denne: http://forum.gitarnorge.no/topic/44851-selges-2500-gibson-bfg-emg-81p90-nye-bilder/

Er nok ikke noe nitrolakk på denne. Han har pussa den ned og beisa den. Tenkte å pusse den ned igjen og få noe svart lakk på den. Vil helst ikke at treverket skal vises gjennom. Eller hvis det blir for vanskelig så blir det svart beis. Dette er jo en Rat-guitar så finish er vel kanskje ikke så nøye. Men svart blank lakk er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Prøver å kombinere flere spørsmål her. Jeg har jo nevnt tidligere at jeg skal lakkere en (kanskje to) gitarer i sommer. Utifra guiden, tenker jeg å gjøre noe ca slikt:

1) Pusse ned gammel finish med sandpapir av varierende grovhet/pussemaskin (man skal vel være forsiktig med maskiner, slik at man ikke herjer med formen).

2) Forsøke å jevne fylle inn eventuelle hull som måtte finnes i treverket.

3) Legge grunning (http://biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Hobbylakk-36155/)

4) Spraye ned kroppen i ønsket farge i annenhvert horisontalt og vertikalt mønster, og la den tørke en halvtime (?) mellom hvert strøk.

5) Klarlakk like a motherfucker. Spraye tykke lag, pusse ned med sandpapir (?), og spraye på nytt. For hvert steg, finere sandpapir. Til slutt et lag klarlakk og en slags polish øverst.

Lakkering av hals vil vel være det samme, bare at man maskerer vekk gripebrettet?

Dersom man ønsker f.eks. striper i en annen farge, vil det stemme å legge stripefargen nederst (og trenger man å ta det over hele kroppen eller holder det med området stripen skal være), maskere av dette området og så legge hovedfargen på toppen?

Jeg er helt ny på dette, så jeg beklager om det er fullstendig skivebom på noen punkter. Presiser gjerne. Burde det funke og gi en okei finish? Og hvor lang tid vil det isåfall ta?

PS: Kan man fortsette å jobbe med gitaren (sette inn hardware og bruke den etc) selv om ikke klarlakken er herdet?

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke så galt ut dette - her er noen merknader:

1) Pusse ned gammel finish med sandpapir av varierende grovhet/pussemaskin (man skal vel være forsiktig med maskiner, slik at man ikke herjer med formen).

Du trenger bare å matte ned eksiterende lakk normalt sett. Det er veldig stor forskjell i arbeidsmengde. En del polylakk kan brekkes av i store flak - prøv med en sparkelspade e.l. Varmluft kan også gjøre susen.

2) Forsøke å jevne fylle inn eventuelle hull som måtte finnes i treverket.

Skal du spakle så benytt en to-komponent spakkelmasse, som herder fort og som ikke krymper/sprekker

Har ikke prøvd akkurat den lakken, men den er sikkert grei den. Billakken deres er ok i alle fall.

4) Spraye ned kroppen i ønsket farge i annenhvert horisontalt og vertikalt mønster, og la den tørke en halvtime (?) mellom hvert strøk.

Dette med horisontalt og vertikalt er ikke så nøye. Poenget er å legge på så mye lakk at den gir en blank bindende overflate, fremfor en tørr/støvaktig. Men balansegangen mellom sig/rennende lakk og perfeksjon er liten med spraylakk..

Hvor lenge du venter er ikke så kritisk. 1 time på en varm sommerdag holder stort sett alltid. Venter du 1 døgn er ikke det noen katastrofe. Husk at du trenger ikke å legge på mye farge - bare du får til et jevnt dekkende lag.

5) Klarlakk like a motherfucker. Spraye tykke lag, pusse ned med sandpapir (?), og spraye på nytt. For hvert steg, finere sandpapir. Til slutt et lag klarlakk og en slags polish øverst.

Ikke puss ned klarlakk mellom lagene - bortkastede penger, tid og lakk. Legg så mange lag med klarlakk du gidder - vent 1-2 måned (og gjerne lenger) før du våtsliper lakken - gjerne med 2-5 finheter på papiret (du må opp til ca 1000-1200 i korning) bruk så en rubbing til slutt (gjerne 2 ulike grovheter om du øsnker en speilblank overflate) Poler eventuelt en ukes tid etter rubbing.

Jeg er helt ny på dette, så jeg beklager om det er fullstendig skivebom på noen punkter. Presiser gjerne. Burde det funke og gi en okei finish? Og hvor lang tid vil det isåfall ta?

Som jeg har skrevet over - det vil kreve at du får tak i både gode våtslipepapir i fin nok korning samt en god rubbing, men da kan også resultatet bli meget bra. Arbeidsmengden er ikke så fryktelig stor nødvendigvis, men ventetiden er jo lang før lakken er gjennomherdet og kan våtslipes/poleres/brukes. (du ødelegger fort lakken om du bruker gitaren før 4-8 uker også)

Hvis du ikke forventer et resultat som minner om en fabrikklakkert gitar, kan du bare legge lakk uten å våtslipe/polere. Men dette gir ikke en jevn speilblank overflate.

Lag deg en "kjepp" som du skrur fast i halsfestet på bolt-on gitarer. Fungerer mye bedre enn ymse oppheng osv. Har du en arbeidsbenk kan du klemme fast "kjeppen" i den - holde kjeppen i en hånd spray med den andre, osv, osv etter behov. Det er mange vinkler og kroker på en kropp når alt kommer til alt.

Det største problemet med slike lakkeringsprosjekter er ofte støv/partikler i lakken og evnen til å legge riktig mengde lakk med en sprayboks (som kan være ganske vanskelig)

Ellers vil jeg anbefale deg å lese førsteposten min i denne tråden en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkering av hals vil vel være det samme, bare at man maskerer vekk gripebrettet?

Ja, men hvis det bare er klarlakk det er snakk om anbefaler jeg faktisk pensel eller mini-rull. Avslutt med våtsliping og rubbing/polering som vanlig.

Dersom man ønsker f.eks. striper i en annen farge, vil det stemme å legge stripefargen nederst (og trenger man å ta det over hele kroppen eller holder det med området stripen skal være), maskere av dette området og så legge hovedfargen på toppen?

Legg hovedfargen på hele kroppen først. La lakken tørke noen dager eller uker og masker inn stripen/e og lakker så de. (masker med tape og plast/papir) Benytt skikkelig maskeringstape (blå 3m e.l.) for skarpe skiller uten smitte/feil og stryk teipen skikkelig på plass. Fjern teipen neste dag eller så, ellers vil den sette seg.

Vær oppmerksom på at slikt krever ganske mye klarlakk for å bli bra, da man må ha nok lakk til å jevne ut høyden i lakklaget mellom grunnfargen og "stripefargen"

PS: Kan man fortsette å jobbe med gitaren (sette inn hardware og bruke den etc) selv om ikke klarlakken er herdet?

Spør du meg så sier jeg nei, lakken er myk og den vil formes/klistre til hardware/brett osv - dessuten tåler den ikke særlig mye hva angår vanlig bruk av gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom svar på resten og ja. :)

Jeg var redd for høydeforskjell på finishen ja. Når du sier mye klarlakk, hva mener du? Dobbelt så mye som en vanlig finish (hvor mange ekstra spraybokser trenger jeg altså)? Problemet med å maskere på den måten er at om man skal ha striper må man være nøye med at de er parallelle, ellers ser det jo herk ut. Får finne en planke eller to og teste om jeg får det til.

Halslakkering tenkte jeg faktisk i samme farge som gitaren, synes det ser litt mer smooth ut.

Lakken på den ene gitaren er allerede mattet ned, man kan se treverket noen steder til og med. Er det bare å kjøre grunning over dette da? Jeg vet du har nevnt lakk fra tiller.no før, men de ser ikke ut til å ha noen nettbutikk og jeg får ikke opp noen av katalogene deres (nettsiden er delvis ødelagt). Forslag til andre forhandlere evt? Jeg leste askret sin tråd om et Telecaster-prosjekt og den finishen så jo fin ut, jeg ser at han brukte den samme hobbylakken, så jeg burde kunne få et okei resultat med den.

To-komponent sparkel, vil det tilsvare denne http://biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Sproytesparkel-36689/ (om man holder seg til Biltema)?

I forhold til oppheng tenkte jeg å jobbe i garasjen til foreldrene mine, der kan det jo luftes og jeg kan henge gitaren i taket (fra f.eks en fjøl som du nevnte). Støv kan vel kanskje bli et problem?

Kom på en ting til, før klarlakk må det vel pusses litt med sandpapir?

Heldigvis kan det fint gå en måned eller to mellom hver gang jeg er hos foreldrene mine, så herding trenger ikke å bli et stort problem så lenge tålmodigheten holder seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var redd for høydeforskjell på finishen ja. Når du sier mye klarlakk, hva mener du? Dobbelt så mye som en vanlig finish (hvor mange ekstra spraybokser trenger jeg altså)?

Med Biltemalakken tipper jeg 4 bokser totalt med klarlakk hvis du skal legge striper på grunnlakken (avhenger jo av hvor mye lakk hver boks inneholder, og hvor tykk den blir når den herder) Hvis det ikke holder er det jo bare å lakkere mer. Slip med en plan slipekloss slik at du får tatt ned høyden på de områdene hvor du har laget stripene.

Problemet med å maskere på den måten er at om man skal ha striper må man være nøye med at de er parallelle, ellers ser det jo herk ut.

Skal ikke så mye til for å få det akseptabelt bare du strammer tapen passelig når du maskerer - eksperimenter litt så får du det til.

Lakken på den ene gitaren er allerede mattet ned, man kan se treverket noen steder til og med. Er det bare å kjøre grunning over dette da?

Hvis underlaget er plant og fint er det bare å legge på primer/grunning ja, da ser du fort om det blir seende fint ut eller ikke. Ser det ikke perfekt ut med primer/grunning blir det ikke det med lakk heller. Lakken skjuler ingenting, tvert om. Fortsett å pusse/sparkle og legg ny primer til du har en perfekt overflate.

Underlaget kan jo også være Nitrolakk e.l. som potensielt kan reagere med din lakk, men det vil du jo også finne ut av veldig fort hvis du legger et solid (vått) lag med primer/grunning

Jeg vet du har nevnt lakk fra tiller.no før, men de ser ikke ut til å ha noen nettbutikk og jeg får ikke opp noen av katalogene deres (nettsiden er delvis ødelagt). ;)

Bare ring til Tiller - du finner de i gulesider, så ordner det seg nok. De har også en 2-komponentlakk som herder mye fortere. Spør de om råd angående herdetid før rubbing/polering osv.

Forslag til andre forhandlere evt?

Jeg kan anbefale Dupli-Color som selges av Torshov bilrekvisita. Grei bokslakk, og de har et fint ventilsett. Men hvis dette er ditt første lakkeringsprosjekt så start gjerne med f.eks en Biltemalakk. Da koster det ikke så mye å gjøre feil.

Jeg leste askret sin tråd om et Telecaster-prosjekt og den finishen så jo fin ut, jeg ser at han brukte den samme hobbylakken, så jeg burde kunne få et okei resultat med den.

Lakken er sikkert helt grei den, bare du har tålmodighet og er nøye. Grunnen til at mange snakker om bra og dårlig lakk er ganske enkelt at billig lakk ofte har mindre fargepigmenter og/eller lakkmengde i hver boks. Samt at all spraylakk (som ikke er to-komponent) i realiteten ikke gjennomherder på månedsvis.

Angående hva som er bra og et godt nok resultat avhenger det av forventningene. Jeg forventer at sluttresultatet skal være omtrent på linje med en fabrikklakkert gitar. Eller en litt eldre fabrikklakkert gitar (som er den finish'en jeg liker) derfor våtsliper og rubber/polerer jeg lakken på en gitar. Gjør man ikke det er det ikke mulig å oppnå en helt slett og speilblank overflate med sprayboks.

Jeg skal ikke uttale meg om arbeidet til Askret, men erfaringsmessig tipper jeg at man lett kan se at gitaren er lakkert med sprayboks når man ser gitaren "close-up" i virkeligheten (kun basert på hva han gjorde, og ikke gjorde under arbeidet selvsagt) Jeg sier ikke at det er noe galt med dette, men jeg personlig stiller større krav til en gitarfinish, sikkert fordi jeg har lakkert en del, og vet eksakt hva jeg ønsker å få til.

Angående bilder av finish så kan de lyve en del. I en vinkel kan overflaten virke speilblank og slett, men fra en annen vinkel ser man plutselig "appelsinhuden" og ujevnhetene.

To-komponent sparkel, vil det tilsvare denne http://biltema.no/no...esparkel-36689/ (om man holder seg til Biltema)?

Nei, det der er en grunning/primer, den har minimale utfyllende egenskaper. Jeg tenker mer på noe slikt: http://biltema.no/no.../Sparkel-36052/

Altså en sparkelmasse som blandes med en herder og tørker på kort tid.

I forhold til oppheng tenkte jeg å jobbe i garasjen til foreldrene mine, der kan det jo luftes og jeg kan henge gitaren i taket (fra f.eks en fjøl som du nevnte). Støv kan vel kanskje bli et problem? ;)

Fukt alle flater/gulv/vegger med en lett dusj fra hageslangen om du har mulighet. Heng opp plasfolie, med mindre du vil dekke ALT i garsjen med et finkornet lakkstøv..

Kom på en ting til, før klarlakk må det vel pusses litt med sandpapir?

Jeg anbefaler ikke det, og jeg kan ikke finne et argument for å gjøre noe slikt. De lakktypene vi her snakker om "smelter" inn i hverandre lagvis og sliping vil stort sett bare medføre trøbbel. Det eneste jeg rører med pussepapir er "grunnjobben" hvor jeg legger primer/grunning for å se hvor overflaten må pusses/sparkles e.l. samt for å eventuelt bli kvitt fremmedlegemer i lakken underveis.

Heldigvis kan det fint gå en måned eller to mellom hver gang jeg er hos foreldrene mine, så herding trenger ikke å bli et stort problem så lenge tålmodigheten holder seg.

Det er jo fint da. La kroppen/halsen henge hvis du har mulighet. De VIL klistre/misfarge/s av mye rart de første 4 ukene. Å legge/henge kroppen på en malt overflate er ofte nok.. Alt som inneholder gummi vil "smelte inn" i lakken og fort ødelegge mye av jobben din. Dette gjelder også minst det første året etter rubbing/polering (altså gummi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.