Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Er enig med Chuckie. På en slik gitar, selv om den ikke er helt original, ville jeg nok ha overlatt dette til proffer hvis jeg ikke var 110% sikker på at jeg hadde greid jobben selv. Det å gjøre en refinish på en gitar er ikke bare bare, og det krever nok en god del erfaring for å få et fint resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi ser henne fra riktig vinkel så ser hu riktig så blank og fin ut i finnishen:

ES335_03.jpg

Men ved en nærmere kikk og en litt annen vinkel avslører hun at vedkommende som malte henne ikke var spesielt proff: (jeg aner ikke hvem som gjorde lakkeringsjobben)

ES335_06.jpg

Nå har jeg startet en dialog med noen proffe, så skal jeg få tilbud snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Et kjapt spm her. Går det ann å lakke fargen med akryllakk, sprayboks (f.eks. til en sunburst) og så bruke shellac som sealer?

Jeg gjetter, ja. Ta en test på er trestykke først, noen ganger reagerer ting negativt med hverandre....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Anbefaler du å kjøpe en billig lakksprøyte (http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Ovrig/Lakksproyte-PSG-110-17207/) eller er det like greit å bare kjøpe vanlig hobbylakk på boks? Isåfall, noe spesielt du kan anbefale?

Skal lakkere en gitar i sommer, blir første gang jeg prøver så forventer ikke et fantastisk resultat, men det er fint om det ser okei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har glemt denne tråden og mye nytt har kommet til i perioden jeg har vært lite på forumet. Skal prøve å svare litt på ting - bedre sent en aldri?

Jeg anbefaler sprayboks med mindre du har ambisjoner om å lakkere MYE og har lokaler osv som er egnet. Sånn forøvrig koster lakk for lakksprøyte såpass mye at skal du lakkere småtteri som gitarer blir det ganske så kostbart. Men har du lyst har du lov.

En sånn liten håndholdt lakksprøyte er som oftest ikke noe bedre enn en sprayboks hva angår trykk eller resultat (selv om jeg ikke har prøvd den du peker til) Kompressorsprøyte krever en brukbar lufttank og høyt ganske høyt trykk.

Om jeg skal anbefale lakk på boks er både duplicolor og den lakken de blander fra fargekart som både en-komponent og 2-komponent hos http://www.tiller.no/ bra saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt spm her. Går det ann å lakke fargen med akryllakk, sprayboks (f.eks. til en sunburst) og så bruke shellac som sealer?

Jeg ville tippet det, men du må teste lakk+shellac+lakk for å se selv.

Angående burst osv - hvis du farger opp treverket for grunnfargen med en beis/"blekk" først (dette laget skal jo være transparent) så legger på sealer for så å begynne med lakkproduktene i form av klarlakk/dekkende/burstfarge osv så er vel det det vanligste. Med mindre du vil ikke ha struktur-effekt i den heldekkende fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags lakk er det på Squier-halser? Gjør en liten jobb på min nå, og lurer på om det vil fungere å spraye den med vanlig biltema klarlakk på toppen av finishen den allerede har. Har pusset den matt nå.

Halsen har nok moderne polyuretan/alkyd lakk, og kan dermed overlakkeres med omtrent hva som helst, men du er avhengig av å matte ned overflaten for å få skikkelig feste for ny lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.