Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål jeg ikke gidder å lage ny tråd for. Passer jo også under denne.

Klarte å lage hakk i min gitar med polylakk. De øverste lagene rundt hakket flasset av. Er det da en god ide å pensle så vidt over med noe klarlakk for å forhindre videre flassing, eller er det som oftest unødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mesteparten av rødfargen er inntakt, men klarlakken har flasset av på kanten. Jeg er fornøyd med grunnfargen/underlaget, men kunne tenke meg å få på en hinne/klarlakk for å hindre større skade. Dette er jo en godt brukt gitar fra midten av 80 tallet. Men headstocken er en stor del av gitarens personlighet, så det hadde vært synd om logoen ble ødelagt.

Jeg er fortsatt litt usikker på hva jeg ser på her - er de hvite feltene områder hvor klarlakken har løsnet fra underlaget, men fortsatt "henger på" og skaper en melkehvit overflate, eller er dette områder hvor både klarlakk og den røde lakken er borte?

Ønsker du å reparere disse sårene (fylle "hullene") eller er det mer det at du ønsker et nytt topplag for å forsøke å hindre at mer lakk løsner fra headstocken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt litt usikker på hva jeg ser på her - er de hvite feltene områder hvor klarlakken har løsnet fra underlaget, men fortsatt "henger på" og skaper en melkehvit overflate, eller er dette områder hvor både klarlakk og den røde lakken er borte?

Ønsker du å reparere disse sårene (fylle "hullene") eller er det mer det at du ønsker et nytt topplag for å forsøke å hindre at mer lakk løsner fra headstocken?

Det er bare klarlakken som har løsnet slik at jeg kan pirke av de løse flakene med klarlakk. Klarlakk laget har en tykkelse på ca.0,2 mm. Ja, jeg kunne tenke meg et nytt topplag for å hindre at logoen blir borte. Kan jeg pusse av ca. 0.1-0,15 mm for deretter å lakke på nytt? I så fall hvilken korning må jeg bruke til slutt? Kan jeg bruke sprøyte med klarlakk for bil eller må jeg bruke en annen type klarlakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ok, jeg har bestemt meg for å prøve å gjenreise ES335'en min til orginal transparent kirsebærfinnish. Det jeg gruer meg mest til er å ribbe hornet for all elektronikk og få dette sammen igjen på en skikkelig måte.

Skal definitivt studere denne guiden opp og ned og fram og tilbake!

Er det noen fallgruver som ikke er nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett et triks med å kjøpe tynne (såkalt kirurgiske) silikonslanger og tre over potmeterstammen før man monterer potmetere igjen. De er lette å fiske tak i med en tynn pinsett, og er enklere å ha med å gjøre enn diverse fiskesenepatenter. Jeg har ikke prøvd selv, bare sett på bilde.

Høres fornuftig ut. Det verste er vel jackuttaket som er 10 meter unna den trange f-hullåpningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sett mørkt på elektronikken i en ES-type gitar også, men med streng og slike silikonslanger, synes jeg jobben ser overkommelig ut.

davidsen: var det du som hadde den re-finisha '68 modellen?

nei, eller ja, refinnish av en 64-modell med tidlig søttitalshals.

Før jeg sender avgårde en bestilling på denne : http://www.stewmac.com/shop/Finishing_supplies/Colors,_tints,_and_stains/ColorTone_Liquid_Stains.html, er det noe mer jeg bør hive i kurven av ting man ikke får tak i så lett i byggevareforetninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til deg davidsen som vil forsøke deg på dette, men jeg hadde heller sent den til pro refin, type RS Guitarworks..., med mindre du vet hva du gjør fullt ut. Det er jo snakk om en vintage gitar :).

Ja du sier noe. Mulig jeg feiger ut her. Jeg burde ha gjort dette på minst 10 epiphone dots før jeg kaster meg over henne her. Du satt meg litt i tenkeboksen nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.