Greener

Om lakk, lakkering og finish på gitarer

Anbefalte innlegg

All ære til deg davidsen som vil forsøke deg på dette, men jeg hadde heller sent den til pro refin, type RS Guitarworks..., med mindre du vet hva du gjør fullt ut. Det er jo snakk om en vintage gitar :).

Ja du sier noe. Mulig jeg feiger ut her. Jeg burde ha gjort dette på minst 10 epiphone dots før jeg kaster meg over henne her. Du satt meg litt i tenkeboksen nå...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal ikke tråden dreie seg om pro-refins, men her til lands har man jo Husemoens Gitarmakeri, som jeg tror er ganske kapable til å gjøre gode refins. Mener å ha sett et par Fender-gitarer med Husemoen-refins (kanskje en av de finnes her på forumet også?) som så overbevisende ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig med Chuckie. På en slik gitar, selv om den ikke er helt original, ville jeg nok ha overlatt dette til proffer hvis jeg ikke var 110% sikker på at jeg hadde greid jobben selv. Det å gjøre en refinish på en gitar er ikke bare bare, og det krever nok en god del erfaring for å få et fint resultat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om vi ser henne fra riktig vinkel så ser hu riktig så blank og fin ut i finnishen:

ES335_03.jpg

Men ved en nærmere kikk og en litt annen vinkel avslører hun at vedkommende som malte henne ikke var spesielt proff: (jeg aner ikke hvem som gjorde lakkeringsjobben)

ES335_06.jpg

Nå har jeg startet en dialog med noen proffe, så skal jeg få tilbud snart :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror de lakka den sidelengs og trodde det var en helproff jobb inntil de snudde den :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags lakk er det på Squier-halser? Gjør en liten jobb på min nå, og lurer på om det vil fungere å spraye den med vanlig biltema klarlakk på toppen av finishen den allerede har. Har pusset den matt nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott!

Hehe, regner ikke med det er den beste nei, men er det jeg har for hånden nå. Blir det dårlig pusser jeg ned igjen. Er bare hodet som skal lakkes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et kjapt spm her. Går det ann å lakke fargen med akryllakk, sprayboks (f.eks. til en sunburst) og så bruke shellac som sealer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et kjapt spm her. Går det ann å lakke fargen med akryllakk, sprayboks (f.eks. til en sunburst) og så bruke shellac som sealer?

Jeg gjetter, ja. Ta en test på er trestykke først, noen ganger reagerer ting negativt med hverandre....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler du å kjøpe en billig lakksprøyte (http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Ovrig/Lakksproyte-PSG-110-17207/) eller er det like greit å bare kjøpe vanlig hobbylakk på boks? Isåfall, noe spesielt du kan anbefale?

Skal lakkere en gitar i sommer, blir første gang jeg prøver så forventer ikke et fantastisk resultat, men det er fint om det ser okei ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jeg har glemt denne tråden og mye nytt har kommet til i perioden jeg har vært lite på forumet. Skal prøve å svare litt på ting - bedre sent en aldri?

Jeg anbefaler sprayboks med mindre du har ambisjoner om å lakkere MYE og har lokaler osv som er egnet. Sånn forøvrig koster lakk for lakksprøyte såpass mye at skal du lakkere småtteri som gitarer blir det ganske så kostbart. Men har du lyst har du lov.

En sånn liten håndholdt lakksprøyte er som oftest ikke noe bedre enn en sprayboks hva angår trykk eller resultat (selv om jeg ikke har prøvd den du peker til) Kompressorsprøyte krever en brukbar lufttank og høyt ganske høyt trykk.

Om jeg skal anbefale lakk på boks er både duplicolor og den lakken de blander fra fargekart som både en-komponent og 2-komponent hos http://www.tiller.no/ bra saker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville tippet det, men du må teste lakk+shellac+lakk for å se selv.

Angående burst osv - hvis du farger opp treverket for grunnfargen med en beis/"blekk" først (dette laget skal jo være transparent) så legger på sealer for så å begynne med lakkproduktene i form av klarlakk/dekkende/burstfarge osv så er vel det det vanligste. Med mindre du vil ikke ha struktur-effekt i den heldekkende fargen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn elektrisk sprøyte skal du ligge unna. Den passer til hagegjerder, hagemøbler, innerdører og russebiler, ikke gitarer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags lakk er det på Squier-halser? Gjør en liten jobb på min nå, og lurer på om det vil fungere å spraye den med vanlig biltema klarlakk på toppen av finishen den allerede har. Har pusset den matt nå.

Halsen har nok moderne polyuretan/alkyd lakk, og kan dermed overlakkeres med omtrent hva som helst, men du er avhengig av å matte ned overflaten for å få skikkelig feste for ny lakk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare klarlakken som har løsnet slik at jeg kan pirke av de løse flakene med klarlakk. Klarlakk laget har en tykkelse på ca.0,2 mm. Ja, jeg kunne tenke meg et nytt topplag for å hindre at logoen blir borte. Kan jeg pusse av ca. 0.1-0,15 mm for deretter å lakke på nytt? I så fall hvilken korning må jeg bruke til slutt? Kan jeg bruke sprøyte med klarlakk for bil eller må jeg bruke en annen type klarlakk?

Huff, ser denne ble "hengende" - beklager så mye for det :(

Jeg er usikker på dette prosjektet - å legge klarlakk på noe som ikke er en plan overflate gjør det veldig vanskelig å våtslipe/polere sluttresultatet, samt at forsøket på å feste gammel og løs lakk ikke nødvendigvis fungerer så godt alltid.

Men, du kan selvsagt forsøke å matte ned eksisterende klarlakk med f.eks 400-800 papir og legge ny klarlakk. Lakktype avhenger av eksisterende lakk, noe gitarprodusenten som oftest kan svare deg på. Sprayboks skulle ikke være noe problem på en slik jobb, men er det Nitro fra før er nok en vannbasert 2-komponent klarlakk (moderne klarlakk for bil) det tryggeste valget. Noe som medfører bruk av sprøyte.

Jeg er ingen ekspert på noe av dette, bare en glad amatør og det er vanskelig å si så mye fornuftig om utbedringer på kostbare instrumenter uten å selv se/ta/føle på gjenstanden. Er det nitrolakk på halsen, kan faktisk en omfattende reparasjon med lynlim også være mulig (for å fylle ut de områdene hvor lakken har løsnet)

Jeg tror det er det beste svaret jeg klarer å hoste opp sånn uten å ha sett gitaren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff, ser denne ble "hengende" - beklager så mye for det :(

Jeg er usikker på dette prosjektet - å legge klarlakk på noe som ikke er en plan overflate gjør det veldig vanskelig å våtslipe/polere sluttresultatet, samt at forsøket på å feste gammel og løs lakk ikke nødvendigvis fungerer så godt alltid.

Men, du kan selvsagt forsøke å matte ned eksisterende klarlakk med f.eks 400-800 papir og legge ny klarlakk. Lakktype avhenger av eksisterende lakk, noe gitarprodusenten som oftest kan svare deg på. Sprayboks skulle ikke være noe problem på en slik jobb, men er det Nitro fra før er nok en vannbasert 2-komponent klarlakk (moderne klarlakk for bil) det tryggeste valget. Noe som medfører bruk av sprøyte.

Jeg er ingen ekspert på noe av dette, bare en glad amatør og det er vanskelig å si så mye fornuftig om utbedringer på kostbare instrumenter uten å selv se/ta/føle på gjenstanden. Er det nitrolakk på halsen, kan faktisk en omfattende reparasjon med lynlim også være mulig (for å fylle ut de områdene hvor lakken har løsnet)

Jeg tror det er det beste svaret jeg klarer å hoste opp sånn uten å ha sett gitaren.

Har ikke gjort noe med problemet ennå, men det er vel snart på tide. Tror jeg sender mail for å sjekke lakktypen. Takk for hjelpen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du bruker Duplicolor på boks. Er det bare å spraye rett på en nedpussa gitar da?

Eller må du bruke noe slags grunning først? Og hva slags stoff kan man bruke for å fylle et hull der f.eks et potmeter har vært?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du bruker Duplicolor på boks. Er det bare å spraye rett på en nedpussa gitar da?

Eller må du bruke noe slags grunning først? Og hva slags stoff kan man bruke for å fylle et hull der f.eks et potmeter har vært?

Hva er underlaget ditt? rent treverk? eksisterende lakk? - har treverket en helt slett overflate?

Å fylle et hull er faktisk ofte mer komplisert enn man skulle tro, fordi slikt har en tendens til å dukke opp igjen (synes gjennom lakk) Jeg har brukt både epoksylim og to-komponent spakkel - eventuelt i kombinasjon med litt treverk med (som oftest) ok resultat for å utbedre skader / plombere store eller små hull/utfresninger osv.

Glemte å spørre om maskering. Hva kan man bruke for å maskere f.eks en "Gibson" logo på headstocken?

Hva mener du med å maskere en logo? hvis du tenker å lakkere "bare rundt, men ikke selve logoen" på en headstock, så tipper jeg du ikke kommer helt i mål med det prosjektet.

Sånn ellers er det jo vanlig maskeringstape som brukes. F.eks 3M blå type eller plastfilm-sjablonark gir deg et skarpt skille mellom to områder (brukt riktig i alle fall)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøk å forklare litt bedre hva du skal gjøre - det gjør det enklere å gi et godt og mer nøyaktig svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tresparkel er ikke veien å gå. Du trenger tokomponentssparkel. Du finner det garantert på båt/bilrekvisitaforhandler. Tresparkel har det med å smuldre når det tørker, det gjør ikke sparkel som er ment brukt på bil og båt. Det gjennomherder raskt, er enkelt å pusse ned og krymper ikke. Koster et par hundrelapper for en liten boks (som holder i lange baner).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du forandre farge på headstock? hvis ikke kan du jo bare matte ned og lakkere med klar lakk.

Hvis det er en Gibson har den etter all sannsynlighet nitrolakk, noe som kan reagere med alle spraylakktyper omtrent, så dette må du teste ut.

angående spakkel så er en to-komponent type altså det jeg anbefaler - f.eks : http://www.jula.no/sparkel-001139 vanlig bygg/trespakkel vil krympe, sprekke, løses opp av lakk osv. Er det potmeter hull i en gitar med utfresning fra baksiden (som gibson lp e.l.) ville jeg brukt en trebit på baksiden av hullet for å sikre at spakkelet fester/holder

Du kan selvsagt kjøpe en logo-decal på e-bay e.l.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive