Gå til innhold
Greener

Om lakk, lakkering og finish på gitarer

Anbefalte innlegg

Leser du på forskjellige fora, finner du mange innlegg av typen "Biltema/Jual/osv er bare drit, du må handle en Harakiri GT med teflonflens og overdrive."

Etter min mening må man ikke det. Jeg har lakket en del med en gammel Biltemasprøyte med overliggende kopp, litt bil, men mest MC og gitar. Dyre sprøyter er sikkert bedre, men det er litt med lakkering som med gitarspilling, det hjelper ikke med fint utstyr hvis utøveren er amatør..
Biltema har (hadde) en bok om dette, kjøp den og les den. Jeg synes det er praktisk med overliggende kopp, fordi man opererer med så små lakkmenger når man lakkerer gitarkropp at det er greit å  få brukt opp alt.

For å avrunde uten å skrive en liten bok, jeg mener at man kommer langt med en rimelig sprøyte til å begynne med. Det å sørge for riktig trykk, riktig viskositet og riktig forhold mellom lakk og luft er viktigere enn at sprøyten forstøver perfekt. Det er med disse innstillingene du har størst utfordring til å begynne med.

Billakk er veldig dyrt, forresten, og den lokale pusheren selger bare en liter som minste kvantum. Sjekk litt rundt det der før du setter i gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har dessverre prøvd den, dessverre fordi det medførte misfarging av treverket der jeg brukte det, i tillegg ble den steinhard og medførte altfor mye pussearbeid for å fjerne overskuddsmassen. Det er min mening om produktet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god info!

Bygde nettopp en ukulele, hvor jeg brukte denne Tung-baserte oljen:

Skjult innhold - vennligst logg inn

Smelte på tre lag, hvor siste lag var ganske tjukt. Polerte ned, og det ble knallbra! Virker som det beskytter greit mot kakk og slag og...?

Dere kan se resultatet med video her: :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Erik Borge skrev:

Takk for god info!

Bygde nettopp en ukulele, hvor jeg brukte denne Tung-baserte oljen:

Smelte på tre lag, hvor siste lag var ganske tjukt. Polerte ned, og det ble knallbra! Virker som det beskytter greit mot kakk og slag og...?

Dere kan se resultatet med video her: :)

Den olja har jeg også brukt på det siste bygget. Fantastisk god inntrenging, og god glans.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Den funker fint å polere opp også? Jeg fikk ikke skikkelig dreisen på det da jeg prøvde den, mener jeg å huske...

Jeg har lagt et tynt lag med lakk i to omganger over på siste bygget, og polert opp med Liberon Antkk voks. Ble veldig bra. Husk å la voksen tørke et døgn for polering. Kjøpte en billig poleringsmaskin fra Billigtema, og det lettet arbeidet veldig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liberon Finishing oil

Tenker å bruke dette på en ubehandlet hals. Noen som har prøvd og har innspill ift til Liberon ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt Liberon Finishing Oil på et par bord, ikke på gitarer. Men det virker som et bra produkt, lett å bruke og gir fin silkematt finish med tynne strøk. Tror det kan funke fint på gitarhals. Det er en smule mer tyntflytende enn f.eks. Tru-oil.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg testet Liberon finishing oil på to nye/ubehandla halser.

Tidligere har jeg brukt Danish Oil ....men var nå gått tom.

Liberon var veldig fint å jobbe med. Anbefales 3-4 strøk på nytt treverk. Jeg gikk for 5 for å "safe" litt. Syns dette ble storveis. Trakk fint inn i treverket og ga en god feel og fin satin finish. Definitivt å anbefale !

Endret av Fano-man
  • Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva "stain" er på norsk, og hvor man kan kjøpe det?
Ser mange som bruker det i USA, der de "staining a guitar". Ser ut som en slags olje, men finnes i alle slags farger.

F.eks. her: 

Endret av KenFu

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stain er det same som beis, Skjult innhold - vennligst logg inn. Alt frå små posar med pulver du blandar ut i vatn, til oljebeis, lakkbeis osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutes ago, Telemann said:

Stain er det same som beis, Skjult innhold - vennligst logg inn. Alt frå små posar med pulver du blandar ut i vatn, til oljebeis, lakkbeis osv.

Cool! Lurte på om det var det....hørtes bare så klissete ut. hehe.
Noen som har anbefalinger på hva man bør bruke på en kropp...eller evt. unngå? :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne dekker samtlige spørsmål du noensinne kommer til å ha om lakkering: Skjult innhold - vennligst logg inn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutes ago, andreasf said:

Denne dekker samtlige spørsmål du noensinne kommer til å ha om lakkering: Skjult innhold - vennligst logg inn

Tnx, men var forsåvidt ikke ute etter en bok på engelsk om lakkering, men anbefaling på beis man kan kjøpe i norsk butikk som er best egnet til å beise en gitarkropp:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse fås i de fleste velassorterte fargehandler:

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet noen om noen som profesjonelt gjør refinish av gitarer her til lands? Har en gitar jeg vurderer å få en refinish på, men vil liksom ikke la hvem som helst ta seg av jobben. Gitaren er neck-thru hvis det har noe å si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Rødvin skrev:

Vet noen om noen som profesjonelt gjør refinish av gitarer her til lands? Har en gitar jeg vurderer å få en refinish på, men vil liksom ikke la hvem som helst ta seg av jobben. Gitaren er neck-thru hvis det har noe å si.

Øivind Holmboe Guitarworks----finisharbeidet hans er så bra som man får det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål om finish. På jobb lagde jeg en eikeplanke til knagger, bruna den forsiktig med propanbrenner, pusset litt og ga den noen strøk med biltema sin teakolje. Det ble ganske så kult, om jeg får si det sjøl. Kan jeg gjøre tilsvarende på en gitarkropp av mahogni? 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.