Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Greener- du er et oppkomme av kunnskap! Jeg er imponert nok en gang.

Takker og bukker, Man plukker da opp noe her og der vet du :) Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på dette med sealere, men min erfaring er som følger:

Bare et lite spørsmål, hva er grunnen til at du sier at man kan bruke sprøytesparkel, men ikke typen på sprayboks?

Egentlig svarer du jo på spørsmålet ditt selv her :D

Altså, JEG har ikke prøvd et sprøytespakkel på boks som fungerer etter hensikten, ganske enkelt som du selv sier - sjikt-tykkelsen blir for liten, samt at en sprayboks ikke evner å presse en tilstrekkelig tykk (altså viskositet) masse ut av boksen. Det er også grunnen til at understellsbehandling på sprayboks ikke fungerer noe særlig i praksis (for lavt trykk/fordampning og for tyntflytende masse)

Når jeg sier sprøytespakkel mener jeg altså gammeldags tokomponent akryl type for sprøyting med trykkluft. JEg vet sannelig ikke om dette produktet eksisterer lenger heller, men moderne produkter som gjør samme nytten eksisterer helt sikkert.

Nesten Uansett hva man bruker, vil det innebære en del arbeide i form av gjentatte påføringer ELLER en del slipearbeide.

Angående å bruke lynlim som porefyller - prøv et kvalitetslim av tyktflytende type. "vanntynn" type vil ikke fungere særlig godt. Rimelige "gel" typer krymper for mye og vil aldri herde slik du ønsker.

Fordelen med de mer tradisjonelle sealerne er at de gjør arbeidsmengden mindre, da de er relativt enkle å påføre samt at de er lettslipte.

Ellers quoter jeg meg selv fra en annen tråd - tror dette er et ganske godt tips :

Å bruke shellac som grain filler er mulig, men fordrer stor tålmodighet hvis treverket har store porer. Det krever mange omganger med behandling for å få en helt slett flate, samt god kvalitet på shellac blanding osv. Et triks skal være å påføre en shellacblanding for så å pusse med sandpapir samtidig for dermed å lage et slags spakkel med riktig fargetone for treverket. Har ikke prøvd dette, men vet det benyttes av en del folk på mer tradisjonelle instrumenter.

Ellers er det viktig å kjøpe shellac av god kvalitet som tørrvare og lage blandingen selv. "Shellac på flaske/boks" er regnet som meget dårlige greier av folk som forstår seg på slikt.

sjekk øvrig tråd for mer info :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles gjerne porefyller, men benyttes ikke så mye da vi tradisjonelt ikke benytter så mye treverk med særlig plagsomme porer i Norge/Skandinavia.

Hvis du ikke skal ha en transparent finish kan du bruke sprøytespakkel (ikke typen på sprayboks) "håndsparkel" epoxy .... etc. etc..

Sanding Sealer / Grainfiller er det samme og selges som ulike produkter avhengig av hva det skal brukes til. Noen typer fungerer bedre med nitrocellulose lakk, andre typer fungerer best med moderne vann eller oljebaserte lakktyper osv. Forøvrig er også shellac en mye brukt sealer.

Grunnen til at noen porefyllere har farge er primært fordi man ønsker å noenlunde matche treverket naturlige farge hvis man skal legge en transparent finish. En transparent porefyller blir ofte litt hvitaktig/uklar eller nesten helt sort på f.eks Mahogny med dype porer, og det trenger ikke å se så bra ut.

Det er flere som selger porefyller i Norge, her er to typer:

http://www.mamut.net...d=92&subgid=318

http://nettbutikk.ve...553&b_id=751984

Truoil er en såkalt katalysert linolje tilsatt blant annet tungoil (kinesisk treolje) Grunnen til at den er så populær er at den er enkel å påføre som en tykk finish, at tilgjengeligheten i spesielt USA er meget god (de har mildt sagt god tilgang på våpen i det landet..) samt at den er kompatibel med mange lakkprodukter (kan overlakkeres)

Jeg vil tippe de fleste børsemakere har ymse B. Casey produktene på lager. Det har i alle fall min lokale børsjemaker her i Trondheim.

Når det gjelder alternativer, så er det et helt greit utvalg i Norge - Liberon (som selges av de fleste fargehandlere) har et helt spekter av oljer og politurer. Ellers har mange kinesisk treolje (tungoil) med varierende renhetsgrad.

Beis / farge / fargestoff er vel den beste oversettelsen. Colortone produktene på stewmac er faktsik rimelige og ganske suverene, men i norge har vi mange alternativer som Herdins produktene og flere andre produkter som selges av din lokale fargehandler.

Ja, hvis du skal bruke eksakt de produktene du leser om på amerikanske fora/sider så må du fort det, men jeg og mange andre har benyttet tilsvarende eller lignende produkter fra norske forhandlere med godt resultat. Problemet er jo ofte at du selv må eksperimentere litt og lære produktene å kjenne. Andre igjen vil hevde dette er en fordel..

Hva mener du? Hva det brukes til? Les første side i denne tråden - artikkelen forklarer mye..

Takk for utfyllende svar! Det var nettopp norske alternativer jeg var ute etter. Siden det er så mye informasjon om de amerikanske produktene så tenker jeg at jeg prøver meg på disse i første omgang! Men det er veldig godt å vite at det er kunnskapsrike folk man kan spørre om råd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener- angående lynlim og slikt. Arnt Rian hadde i en periode en rekke fantastiske poster på Vintageforumet, der han blant annet brukte tykt lynlim som porefyller på treverket som han brukte.

Inspirert av dette gjorde jeg lignende forsøk på å nødreparere en Ibanez S der noen nok hadde ment det var greit å "finpusse" på gitaren med en grovrasp. Tar jeg ikke feil, finnes det bilder av dette, litt avhenging av om de lå på sportsfiske eller ikke. Jeg hadde på samme tid et lite håp om at lynlimet skulle tette noen sprekker i lakken som var på gitaren fra før i det området der grovraspen ikke hadde fått skikkelig tak. Tipper det rett og slett var knuseskader. Det blir jo en litt annen setting, men min erfaring er til slutt at det er ikke mulig å komme unna slitsomt manuelt slipearbeid på slike skader.

Derfor tror jeg at hvis jeg hadde brukt tiden på å slipe på vanlig vis, og prime hele gitaren, at jeg hadde endt opp med omtrent like mye jobb. Nå ligger den faktisk fortsatt i en pose, og kommer til å bli sprøytet i løpet av vinteren, samtidig med en racepreppet Honda Fireblade. Tror den blir rød. Gitaren, altså. Og gleder meg til å teste både sykkelen og gitaren. Det å flytte seg fra 0 til 200 på under ti sekunder er noe man burde unne seg nå og da. 200 til 0 er minst like dramatisk.

Angående lynlim, vil jeg nok en gang anbefale absolutt hobby på Hamar, som selger Zap-a-gap lynlim i flere viskositeter på flasker som faktisk oppbevarer limet i lang tid, går ikke tett hvis man har en gitarstrengstump til å stikke opp åpningen med i ny og ne, og det koster heller ikke skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer stadig nye ting av å lese denne tråden :)

Jeg har en Fenderhals (lønn/lønn) som er ganske lys, og som jeg gjerne skulle hatt litt gulere. Denne er i satin finish, eller rett og slett mattet ned av forrige eier. Det er jeg ikke sikker på.

Hvilke muligheter har jeg til å få denne gulnet, for et mer vintage preg? Må jeg pusse ned og lakke? Hva da med båndene? Disse må vel da files etterpå, for å få bort lakken?

Regner med olje utenpå lakk er dødfødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje utenpå lakk blir bare tull som du antyder.

Når det gjelder lakkering, så må du regne med litt tid på å få fjernet lakken fra båndene, ja. Det er raskere hvis du maskerer bare båndene før lakkering, lakkerer, og så skjærer langs båndene og tar vekk maskeringstapen.

Ellers så er det ikke så grusom jobb som det man kanskje skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder behandling av hals har jeg to ulike fremgangsmåter jeg synes gir et godt resultat (for å være ærlig, langt bedre enn mange produsenters resultat fra fabrikk..)

Lakkering:

Hvis halsen er lakkert fra før må all lakk slipes bort. Dette er faktisk ikke så mye arbeid som man skulle tro da f.eks typisk "satinlakk" er enkel å fjerne. Er det snakk om en tykk blank klarlakk derimot er det selvsagt litt mer arbeide. Trikset er å slipe med pussepapir samt å sjekke med vann (jada) for å konstantere om man har fått fjernet lakken (vannet avslører en fargeforskjell på de områdene hvor lakken ikke er fjernet helt)

Når halsen er ferdig nedpusset påfører jeg en blanding av sprit, vann og colortone dye (egen fargeblanding bestående av vintage amber og brunt) Denne fargeblandingen er så svak at jeg i praksis må påføre den 4-5 ganger for å få ønsket resultat. Grunnen til at jeg bruker en så svak fargeblanding er fordi jeg ønsker ekstremt god kontroll med fargenyanse samt at problemet med ujevn farge / skjolder helt elimineres. Husk at en oljebasert lakk ofte tilfører en viss farge, stopp derfor med oppfargingen like før du synes fargen er slik du vil ha den. Jo mindre farge jo mer naturlig blir resultater er min erfaring.

Etter at fargen har tørket en dag eller to legger jeg på en tynnet oljebasert lakk ("gulvlakk" e.l.) Hvis det er noen fiber-reisning etter første lag sliper jeg veldig lett med et finkornet pussepapir og påfører ytterligere 1-2 strøk (ikke tynnet eller lett tynnet) Man kan sprøyte, bruke en god pensel eller en minirulle (enklere hvis man ikke er god med pensel) Fordelen med å bruke pensel/rull er at arbeidet kan utføre innendørs i ro og mak hele året.

Etter et par uker våtsliper jeg og rubber/polerer lakken. Jeg avslutter med en lett båndsliping for å fjerne lakken på frets hvis det er en hals med gripebrett i lønn.

Jeg benytter helst en halvblank lakk da det gir et resultat som minner mest om en eldre hals, samt at en halvblank lakk skjuler flere småfeil. Da moderne oljebaserte lakker har et lysfilter vil ikke fargen på halsen endres så mye som med f.eks en nitrolakk. Noe som faktisk er bra med tanke på at du allerede har farget opp treverket.

Hvis headstock skal ha en decal gjør jeg denne jobben med spraylakk en god posjon tålmodighet osv etter at resten av halsen er lakkert. (se tidligere innlegg i denne tråden)

Oljebehandling:

Samme prep arbeide som ved lakkering, men her bruker jeg ikke farge, da oljen i større grad vil endre treverkets farge, samt at treverket uansett over tid mye fortere vil bli naturlig mørkere da du ikke lakkerer halsen. Fordelen med en olje er at den på magisk vis henter frem og fremhever treverkets struktur, samt at det gir en meget behagelig overflate å spile på. Bakdelen er at behandlingen må repeteres med jevne mellomrom, samt at den ikke beskytter treverket fra miljøet på samme måte som en lakk. Jeg benytter en kinesisk treolje (tungoil) eller en katalysert linoljeblanding (casey, Liberon etc - obs: noen av disse gjør treverket betydelig mørkere) Fordelen med kinesisk treolje er at den gir en fantastisk 3d effekt, samt at overflaten blir mer treaktig. Bakdelen er kanskje at den ikke bygger en like tykk finish som f.eks linoljebaserte blandinger (truoil)

Nitrocellulose:

Jeg har lakkert noen halser med slik lakk og det gir et nydelig resultat etter 1-2 år. Denne lakken gulner betydelig og inneholder ikke et effektivt lysfilter, dermed vil treverket mørkne betydelig allerede på de første 2-5 årene. Dessverre liker jeg ikke følelsen av nitro før den er nettopp nesten 2 år gammel.. Noe som medfører at jeg i praksis gjerne ender opp med å slipe ned og olje halsens bakside.

Angående maskering av frets så lar det seg nok gjøre, men jeg skal i de fleste tilfeller uansett båndslipe halsen (da den gjerne er ny) så da blir det to fluer i et smekk. Vær nøye med å slipe båndenes kanter, det er gjerne her lakkrester skaper problemer.

Edit: Farge i lakk og påføring av farge før lakkering gir to ulike resultat. Påføring av farge før lakkering er suverent det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for særdeles utfyllende svar!

Tror kanskje olje hadde vært tingen.

Hva bruker du til å pusse ned lakken med? Hvordan får du fjernet lakken helt inntil båndene? Bare brettet sandpapir? Må vel bruke rimelig finkornet papir for ikke å lage riper, og heller bruke lenger tid på å komme gjennom lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare godt gammeldags "sandpapir" og litt tålmodighet som gjør jobben her er jeg redd :)

Når du skal pusse inntil bånd og gripebrettet forøvrig kan det være lurt å brette papiret over en "filformet" gjenstand e.l. Jeg har også et sett med små treklosser med ulike mål hvor jeg fester papiret med dobbelsidig tape eller lim (tykk dobbelsidig tape gir en fjærende effekt da den utgjør en liten "skumpute) Her klipper jeg papiret i kant med klossen for å få en rett/skarp kant. Prøv å ikke pusse på båndene hvis du vil unngå båndsliping til slutt.

Som du sier - å benytte veldig grovt papir er ikke nødvendigvis så fornuftig. 220/320 er en grei startgrovhet på baksiden av halsen, men 400 er kanskje mer passende på gripebrettet. Kjøp et utvalg godt papir så har du litt å velge i. Du kommer langt med ett enkelt ark av ulike grovheter. Skal du olje halsen ville jeg pusset meg helt opp til "poleringsverdier" (800-1000 og gjerne over om du har) Skal du lakkere, er alt over ca 400 stort sett bortkastet tid.

Husk at trikset med pussepapir er alltid å pusse flest mulig korninger/grovheter for å fjerne alle riper. Hvis du fukter treverket litt når du er i gang med sluttpussingen kan du fjerne det meste av fiberreisningen før du begynner med lakk/olje. Bare ikke overdriv mengden vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Finnes det noen ulemper eller fordeler ved å IKKE lakkere/behandle en gitar? Jeg er i ferd med å bestille mahogny kropp med rosewood laminat fra Warmoth, og jeg vurderer å ha den helt ubehandlet. Er det et enormt fyfy, eller kan det funke? Har hørt at rosewood er et ganske fett treverk som er vanskelig å lakkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare oljet min stratkropp av or med liberon finishing oil. Er ca 1/2 år siden nå, og er ikke teng til noe slitasje enda. Eneste er at den er litt utsatt for hakk, da det ikke er noe lakk som bestykker sånn sett. Bruker også den samme olja på gripebrettene mine (rosewood).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som vet hvor man kan få tak i danish oil i Norge? Og er det noen som vet hva man kan bruke oppå det for å få en mer glossy finish? Da tenker jeg som kan "rubbes/gnis" på?? Også lurer jeg på hva man kan bruke for å farge danish oil. Eller "tinte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.