Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Det avhenger jo helt av om du vil ha lakk på gripebrettet eller ikke. Det varierer jo, og da gjerne med treslag, etter det jeg har sett?

Men jeg tenkte nok i denne forbindelsen helst på baksiden av halsen, slik at hele innfestingen på halsen lakkeres. Så kan man jo gjøre som noen gjør, ripe opp det som ikke synes for å få mer friksjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nå uansett tenkt å lakkere hele halsen og headstocken, men er litt nysgjerig på hvordan jeg så få en god overgang mellom hælen som skal ha lakk og festeområdet på halsen som jo ikke skal ha det.

Om jeg begir meg ut på å lakkere det neste prosjektet, that is. (Ja, jeg har allerede begynt å planlegge neste sommers byggeprosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nå uansett tenkt å lakkere hele halsen og headstocken, men er litt nysgjerig på hvordan jeg så få en god overgang mellom hælen som skal ha lakk og festeområdet på halsen som jo ikke skal ha det.

Om jeg begir meg ut på å lakkere det neste prosjektet, that is. (Ja, jeg har allerede begynt å planlegge neste sommers byggeprosjekt)

Nå er jo nesten alle gitarer i verden laget slik at det er lakk på halsen, men ikke i halslommen. Det er jo rett og slett fordi at man stort sett legger på så mye lakk på en moderne gitar at det blir feil å lakke halslommen, da mange millimeter med lakk vil føre til at det ikke er plass til halsen, i og med at utfresingen av lommen bør være så nøyaktig at det ikke er plass.. Slakk i lommen er noe man ikke vil ha, det er for en bolton et av de stedene der man skiller skitt fra kanel. Er det slark her, vil gitaren bli umulig å stemme og få en stemming som holder, sustain vil lide, og så videre.

Altså- passer hals, (og evt utforinger) og lomme sammen, så er man veldig langt.

Så kan man da på mikronivå diskutere detaljer rundt "lakk mot tre", "type lakk mot tre", "lime sammen bolton" (som Richie Blackmore er/var fan av) og så videre. I det uendelige.

Men, som sagt, skal det bli pent å se på og du vil gjøre som de fleste andre sånn i forhold til utseende, hva som er praktisk, og som funker, så lakk delene hver for seg, og maskér halslommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo nesten alle gitarer i verden laget slik at det er lakk på halsen, men ikke i halslommen. Det er jo rett og slett fordi at man stort sett legger på så mye lakk på en moderne gitar at det blir feil å lakke halslommen, da mange millimeter med lakk vil føre til at det ikke er plass til halsen, i og med at utfresingen av lommen bør være så nøyaktig at det ikke er plass.. Slakk i lommen er noe man ikke vil ha, det er for en bolton et av de stedene der man skiller skitt fra kanel. Er det slark her, vil gitaren bli umulig å stemme og få en stemming som holder, sustain vil lide, og så videre.

Altså- passer hals, (og evt utforinger) og lomme sammen, så er man veldig langt.

Så kan man da på mikronivå diskutere detaljer rundt "lakk mot tre", "type lakk mot tre", "lime sammen bolton" (som Richie Blackmore er/var fan av) og så videre. I det uendelige.

Men, som sagt, skal det bli pent å se på og du vil gjøre som de fleste andre sånn i forhold til utseende, hva som er praktisk, og som funker, så lakk delene hver for seg, og maskér halslommen.

Å maskere halslommen er jo en selvfølge, jeg tror du misforsto hva jeg mente. Må det unngås å få lakk på området på baksiden av halsen hvor den møtes kroppen (altså der hvor halslommen er)? Nå innså jeg plutselig at Warmoth-halsen min er hellakkert og fungerte fint, så jeg svarte kanskje på mitt eget spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var midt i lakkjobben på kroppen min når været snudde og det ble kaldt og regn. Hva er kaldeste temperatur en bør lakkere i? Har en boks klarlakk til, som jeg gjerne skulle hatt på gitarkroppen.

Eventuelt hvor mange ting i boden ødelegger jeg av å stå inne og spraye? Primeren sprayet jeg inne i kjellerboden, og det så ut til å gå greit.

Du ødelegger ikke noe ved å lakkere inne eller i en bod, men hele rommet vil bli dekket av et veldig finkornet lakkstøv..

Angående temperatur går det nok greit så lenge du er på pluss-siden av gradestokken, MEN lakken tørker senere og det medfører problemer både under lakkering (du får raskere sig hvis du ikke er veldig tålmodig) samt at du øker sjansen for at ting (støv, insekter, hva vet jeg..) skal feste seg i lakken. Er luften fuktig støter du også fort på problemer med glans og fargeforskjeller. (klarlakken kan bli litt blass, eller få et mønster med blasse konturer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å maskere halslommen er jo en selvfølge, jeg tror du misforsto hva jeg mente. Må det unngås å få lakk på området på baksiden av halsen hvor den møtes kroppen (altså der hvor halslommen er)? Nå innså jeg plutselig at Warmoth-halsen min er hellakkert og fungerte fint, så jeg svarte kanskje på mitt eget spørsmål. :)

Det er ingen grunn til å maskere baksiden av helen slik du tenker. Det er vanlig praksis å lakkere også denne delen. Hvorfor du ikke bør lakkere en bolt-on med halsen montert finner du fort ut når du skal ta av halsen igjen.. Da går gjerne lakken på kantene av halslommen til h.. og dette er bare starten på elendet..

Som Germaniumkid sier - monterer du en "opphengspinne" i halslommen er saken stort sett i boks. Får du problemer med passform etter endt lakkering pusser du forsiktig med pussepapir på halslommens sidevegger. Forøvrig er ikke litt lakk i halslommen noen katastrofe. Det tar relativt kort tid å fjerne, samt at du sjelden bygger opp noen voldsom lakktykkelse der uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å bruke båtlakk på gitar?

Båtlakk kan være så mangt.. Du har typisk "mahognilakk" som gjerne benyttes på trebåter og ytterdører for den saks skyld, kontra moderne lakktyper for glassfiber, bunnsmøring med friske farger .. og hva vet jeg.. Svaret er vel - antageligvis ja i de fleste tilfeller så lenge du benytter produkter som passer sammen - altså primer, lakk og eventuell klarlakk. Har jeg noen erfaring med slikt? Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel først og fremst finish-jobben som ofte skiller DIY-gitarene fra sine profesjonelle og kommersielle slektninger. Det er de færreste som har tilgang til skikkelig lakkeringsutstyr og egnede lokaler.

Nja og jo.. Det største problemet er nok at sprøytelakkering er noe som krever erfaring, tålmodighet, god kjennskap til produktene man skal benytte osv. Det er som med alt annet håndtverk - alle er ikke like flinke og de færreste har mulighet til å perfeksjonere sluttresultatet, da slikt tar tid og nødvendigvis krever lengre tids erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nå uansett tenkt å lakkere hele halsen og headstocken, ...

Hvis du skal lakkere inn en decal på headstock anbefaler jeg å gjøre dette i etterkant. Altså lakker først hele halsen og la den herde ganske godt før du så begynner med å kun konsentrere deg om forsiden av headstock (masker resten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.