Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Vil riper som synes etter 2 støk fargelakk bli synlige etter klarlakk og vannsliping. Tenker da at overflaten er helt jevn over ripa.

Om den fortsatt blir synlig får jeg vel bite i det sure eplet og dra frem litt sparkel igjen før neste strøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på hvordan det ser ut. Hvis man driver og blander sparkel og lakk, så er det bestandig en fare for at det før eller siden sprekker opp. Jeg har pleid å bruke fyllprimer, pusse ned og lakke på nytt i slike tilfeller. Det er fordi jeg har opplevd at "perfekte" lakkjobber der jeg har brukt yndlingssparkelen min til slike ting, nemlig Hagmans enkomponent, faktisk kan sprekke opp når det er snakk om veldig tynne lag, og den ligger bakt inn i lakk. Man kommer aldri unna at lakk og sparkel beveger seg forskjellig når temperatur og fuktighet varierer.

Når det gjelder å "lakke vekk" ujevnheter- lakk har en stygg tendens til å bygge seg opp på kanter, og trekke seg vekk fra de gropene man gjerne vil fylle med lakk. De som kan dette, kan sikkert forklare hvorfor. Jeg har bare til min store gremmelse sett det mange ganger, og funnet ut at det faktisk ikke fungerer å "lakke igjen" små sprekker og ujevnheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nei, det er ingen behov for noen ny primer. Det er bare å legge ny lakk på toppen. akryl/nitro lakk "smelter" sammen uansett.

Angående sparkel, så har jeg hatt gode resultater med standard to-komponent bil sparkel på gitarer, samt epoksy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg holder på med min første lakkeringsjobb, en strat-kropp fra Warmoth. Kroppen hadde eksisterende finish som jeg mattet ned, og la på en 400 ml boks med høykvalitetslakk fra Billakkspesialisten i Oslo. Den ble blandet på stedet, og ekspeditøren jeg snakket med kalte den for cellulose-lakk. Etter det har jeg lagt på en 400 ml boks med Dupli-Color klarlakk (akryl).

Jeg har en boks til med klarlakk, men lurer på om det er nødvendig? Siden det allerede lå en fabrikkfinish fra Warmoth på den så ønsker jeg å unngå å legge altfor tykt utenpå. Jeg har forstått at faren med tynne sjikt er at man lett kan pusse seg igjennom hele laget når man våtsliper. Samtidig så prøvde jeg å legge på såpass tykke lag på slutten at jeg fikk en ganske jevn overflate, uten å få renner. Fikk én liten renne på baksiden av det øverste hornet, men den tror jeg at jeg skal klare å få bort uten for mye styr. Hva synes dere? Hvis jeg begynner våtslipingen med P1000 og er forsiktig, burde jeg kunne klare meg med den mengden lakk jeg har lagt på nå? Resultatet jeg ønsker er ikke en ny, showroom-type finish, men litt brukt. Kanskje med (meget lett) relicing, sånn som denne:6bc1d3_9d7acb153257ee65c05b89434b31330c.png

6bc1d3_835e1e2fed08cde42fa259d869a1320f.png

Det er for øvrig denne gitaren jeg prøver å etterligne. :)

EDIT: Beklager enorme bilder, direkte fra Suhr sin side, så får ikke nedskalert dem.

Endret av henbjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 1 boks med farge nå, og det holdt bra mener jeg. Driver med klarlakk nå, og legger nok 2 bokser tenker jeg, nettopp pga faren for å slipe gjennom.

Bor rett ved billakkspesialisten, så var innom og fikk de til å blande en nydelig farge (etter et år med frem og tilbake ang fargevalg) :)

D5573C17-79DE-46FB-B817-378E6ED412A6.JPG

Umulig farge å få riktig på bilder... (spesielt med mobil)

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hybrid det der, space! :)

Her er mitt prosjekt så langt - vanskelig å få frem alt med mobilkamera som nevnt over.

2012924_Photo%2023.09.12%2017%2038%2041.jpg

Suhr V60 i neck og mid, har ikke bestemt meg for bridgebucker ennå. Jeg har en DiMarzio FRED liggende som jeg mest sannsynlig setter inn til å begynne med, så får vi se om den blir værende.

Endret av henbjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.