Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Hvis du skal lakkere med spraylakk er det ganske enkelt vanskeligere å skape et ensartet resultat med metalic farger fordi de lettere ser ujevne lag og lag som "korner" seg. Ellers må du bruke klarlakk over metalic farger fordi metallpartiklene oksiderer med tiden.

Skal du bruke metalic lakk på sprayboks må du i alle fall belage deg på å legge godt med klarlakk, samt å våtslipe/rubbe/polere denne i ettertid.

Hvis du skal bruke sprøyte er ikke metalic lakk så vanskelig. En sprøyte lar deg legge tykke gode lag som lettere ser pene ut.

"Dybde" i lakk/finish gjøres forøvrig gjerne ved å kombinere ulike farger i lag, samt en hel masse klarlakk. Ikke noe opplagt prosjekt å få gjort med vanlig spraylakk med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilgang på sprøyte. Den har blitt brukt til lakkering av noen møbler, og en seilbåt. Hvor mye maling trenger jeg ved bruk av sprøyte?

Ang. dybde, tenker du da på ulike farger oppå hverandre før klarlakk? (Kan vel huske å ha sett noe slikt på "overhauling"). Har ingen store planer om showroom finish, men det må jo se bra ut.

Polering er ikke noe problem. Har en god del produkter og erfaring for relativt proff bilpolering.

Helt ideelt sett skulle jeg hatt litt "burst" i tillegg, men der ser jeg min begrensning i både utstyr og ikke minst erfaring.

JagSScase1.jpg

Hvor vil du forresten anbefale å kjøpe maling og lakk? (Med tanke på pris og utvalg) En malingsjappe kan kanskje blande alle farger så lenge det ikke er på sprayboks?

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye maling trenger jeg ved bruk av sprøyte?

Tja, det kommer vel helt an på typen finish osv det da. Ellers er det lenge siden jeg har brukt sprøyte til noe annet enn klarlakk og jeg har liten oversikt over lakkmengder, moderne bil-lakktyper osv. Problemet er vel i praksis at du ikke får kjøpt så fryktelig små mengder av en lakk og det hele blir ganske kostbart om du bare skal sprøyte en enkelt gitar.

Ang. dybde, tenker du da på ulike farger oppå hverandre før klarlakk? (Kan vel huske å ha sett noe slikt på "overhauling"). Har ingen store planer om showroom finish, men det må jo se bra ut.

Ja, jeg tenker på helt eller delvis transparente farger over hverandre, oppfarging av treverk osv.

En "candy apple red" fra Fender er f.eks laget ved å sprøyte en relativt grovkornet guld metalic (bare flakes) blandet i klarlakk over en hvit bakgrunn. Så legges det en del lag med klarlakk, og deretter en transparent rød farge, som så igjen dekkes med en hel del klarlakk.

Hvor vil du forresten anbefale å kjøpe maling og lakk? (Med tanke på pris og utvalg) En malingsjappe kan kanskje blande alle farger så lenge det ikke er på sprayboks?

En god lakkforhandler kan blande alle farger basert på fargekart for bil-lakk og slikt, både på sprayboks og som lakk til sprøyte. Problemet er altså at du må kjøpe en brukbar mengde lakk (som oftest 1 liter) samt at du må ha herder og tynner. Jeg vet ikke prisen på en liter lakk for tiden, men jeg tipper den ligger et sted mellom 500 og 1000,- Så da ender du fort opp med minst en tusenlapp, eller kanskje mest sannsynlig to tusenlapper, bare for lakken. (hvis du bruker fargen eller en klarlakk som "grunning")

Angående leverandører er Tiller A/S (Bergen og Trondheim) dyktige, og leverer lakk både på sprayboks og for sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra artikkel.

Det eneste jeg stusser over er hvor sinssykt tykk den lakken på bildene med polyesterlakk er...??? Hvilke produsenter er det som gjør slikt???

Det er jo laaaaangt ifra nødvendig å legge på så tykke lag. Det er jo flere millimeter der...

Jeg bruker for det meste vanlig "billakk" Vannbasert farger, og 2K klarlakk. Det blir mye tynnere, vil ikke tro det blir serlig tykkere enn den sorte stratocasteren som er lakkert i såkalt "thin-skin" Nitro finish....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra artikkel.

Det eneste jeg stusser over er hvor sinssykt tykk den lakken på bildene med polyesterlakk er...??? Hvilke produsenter er det som gjør slikt???

Det er jo laaaaangt ifra nødvendig å legge på så tykke lag. Det er jo flere millimeter der...

Jeg bruker for det meste vanlig "billakk" Vannbasert farger, og 2K klarlakk. Det blir mye tynnere, vil ikke tro det blir serlig tykkere enn den sorte stratocasteren som er lakkert i såkalt "thin-skin" Nitro finish....

Takk for positiv tilbakemelding :)

Angående polyester så er selvsagt eksempelet på det ene bildet veldig ekstremt, men generelt legges polyester ekstremt tykt sammenlignet med all annen mer tradisjonell lakk. Det har altså visstnok noe å gjøre med lakkens egenskaper og hva som gir best sluttresultat. De må også sprøyte en primer først som feste og denne er også av samme type som polyester og utgjør dermed altså enda et tykt lag.

Angående hvem som gjør slikt med gitarene sine så er vel svaret - veldig mange, alt fra Fender til asia produsenter. Er det relativt rimelige gitarer har de gjerne polyester finish, og utfra de eksemplene jeg har sett på slike gitarer med skader, er det veeeeldig mye lakk på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Utolig fin tråd :)

Jeg sitter og lurer litt i forbindelse med en gammel Greco - Super real - Les Paul Custom fra 1981,

som i utgangspunktet trolig er lakkert med "nitro" lakk.

Og har en nydelig "antique violin-burst" fra før som jeg ønsker å beholde.

post-7190-0-27779400-1312411083_thumb.jp

Denne har blitt brukt og elsket av sikkert flere gitarister før den nykig kom i mitt eie.

Resultatet av det er at lakken er tynnslitt og matt flere steder og har en del mindre

hakk oppover på baksiden av halsen, samt de vanlige plekter-stripene og et par hakk forran på kroppen.

Det jeg skulle ønske å gjøre er å legge et (eller flere) "tynne" lag med klarlakk

over lakken som allerede er der (hele gitaren utenom gripebrettet såklart), for å gi den litt nytt liv og shine :)

samt å få "jevnet ut" delvis eller helt hakkene bak på halsen,

og evt de på kroppen om det ikke blir for mye ekstraarbeid.. (da det ikke er så nøye med de for min del)

Jeg kjøpte meg malingsprøyte-kit og en liten kompressor på Clas Ohlson idag.

Så med glimt i øyet og spekkfull av pågangsmot, ønsker jeg å gå til verks så fort som mulig :D

- Jeg tenker å gå forsiktig over den med fiiiint pussepapir (forslag til grovhet?) for å gi feste til klarlakken.

- Fylle i hakkene på ett vis. (finnes det noen slags "gjennomsiktig" sparkel eller no i den duren?)

Hakkene er ikke så alvorlige/dype at treverk-fargen kommer frem.

- Hvilke lakk ville du anbefalt for lakkeringen? Gjerne noe som herdes/tørker litt kjappt

slikk at gitaren kan brukes igjenn etter "forholdsvis kort tid".

Setter STOR pris på all hjelp :)

Endret av danthemainman80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg først starte med å si at reparasjon av lakk/lakkskader er veldig mye vanskeligere enn å lakkere en gitar fra bunnen av. De fleste som driver med slikt har årelang trening og et stort utvalg verktøy og kjemikalier de bruker til ulike typer reparasjoner.

Jeg vet jo ikke noe om din erfaring med lakkering og finish arbeide, så jeg tar utgangspunkt i at du har en begrenset erfaring med slikt fra før.

Hvis dette er din første rep/lakkeringsjobb så må jeg innstendig be deg om å finne en eller annen jalla-gitar hvor du starter med å fjerne all lakk, for så å lakkere hele gitaren fra bunnen av. Her kan du f.eks benytte en vanlig spraylakk (akryl - tiller a/s i Trondheim blander også samme type lakk som du benytter som klarlakk (sprøyte) på en sprayboks om du vil) for farge og den samme klarlakken du vil trenge for rep/lakkering av Greco'en for å holde prisen nede på utgiftene, men samtidig tilegne deg viktig basis-kunnskap om lakkering. Etter at du har lakkert gitaren og gjort etterarbeidet slik at du er fornøyd med resultatet, kan du påføre gitaren ymse skader som du så kan reparere. Ja jeg vet det hele virker en smule drøyt, men tro meg dette er erfaringer du trenger for å gjøre en god jobb på et skikkelig instrument.

Man gjør ingenting godt uten trening! Og det er bedre å tilegne seg kunnskap ved å prøve og feile, heller enn å få et "greit nok" eller direkte dårlig resultat på et godt instrument med en viss verdi.

Jeg kommer til å kommentere/svare på noe av det du skriver i posten din først, og så oppsummere litt til slutt.

Utolig fin tråd :)

Takk for det!

Les Paul Custom fra 1981,

som i utgangspunktet trolig er lakkert med "nitro" lakk.

Hvilken lakk du har på gitaren bestemmer i stor grad hva og hvordan ting må/kan gjøres. Derfor er det viktig å konstantere lakk-type. Noen Greco'er har akryl/nitro lakk, noen har poly og noen har en kombinasjon. Finn et område på gitaren du kan "ødelegge" F.eks er kanten på pickup-utfresingen et bra sted, da du kan være sikker på at dette området er lakkert på samme måte som resten av gitaren. Det at du har en skarp kant gjør også følgende teknikk enklere:

Den enkleste måten å sjekke om en gitar er lakkert med Nitro/Akryl er å se om lakken blir mykere/oppløses med et løsemiddel. Poly-finish og andre "kjemisk herdende" finisher kan ganske enkelt ikke løses opp med vanlige løsemidler for lakk. Påfør lakktynner/cellulose-tynner/lynol Med en liten pensel, tannpirker eller q-tip på et lite lakkert område som normalt er skjult på gitaren. Hvis lakken farger av, løsner eller blir merkbart myk har du en nitro eller akryl finish.

Resultatet av det er at lakken er tynnslitt og matt flere steder...

....Det jeg skulle ønske å gjøre er å legge et (eller flere) "tynne" lag med klarlakk

over lakken som allerede er der (hele gitaren utenom gripebrettet såklart), for å gi den litt nytt liv og shine :)...

Dette høres veldig ut som Nitro/Akryl-lakk. Poenget er at denne lakktypen blir fortere matt og sjelden så "showroom" blank som moderne lakktyper. En ting du skal være klar over er at lakken ikke nødvendigvis er tynnslitt, selv om glansen er helt borte. En rubbing og polering kan ofte gjøre slik helt nedmattet lakk nesten som ny igjen, men du vil i prosessen fjerne enda mer lakk, samt risikere problemer hvis lakken har blitt sprø og har begynt å slippe underlaget.

- Hvilke lakk ville du anbefalt for lakkeringen? Gjerne noe som herdes/tørker litt kjappt

slikk at gitaren kan brukes igjenn etter "forholdsvis kort tid".

Det eksisterer moderne vannbaserte lakktyper for bil, som helt sikkert fester fint til Nitro og som ikke reagerer med underlaget, men dette er lakk jeg har minimal kunnskap om og derfor ikke kan si så mye fornuftig om. Enkelte bil-lakkerer bruker f.eks nå lakk som hurtig-herdes med uv-lys og som kan bearbeides nesten umiddelbart. Du kan jo høre med en bil-lakkerer eller f.eks Tiller a/s i trondheim om passende vannbaserte "moderne" produkter du selv kan skyte, hva herdetiden er og hvordan de kan/bør bearbeides i ettertid. Et fellestrekk med moderne vannbaserte lakktyper er at de gjerne krever mer avansert utstyr, samt at du har et veldig begrenset tidsvindu for å legge på mere lakk. Venter man til lakken herder, vil ikke neste lakk-lag feste, rett og slett.

Det tradisjonelle valget for delvis re-fin på en gitar er å lakkere med samme type lakk som eksisterende klar-lakk - altså Nitro/Akryl i ditt tilfelle (sannsynligvis) Bakdelen er selvsagt at det kan oppstå en reaksjon mellom gammel og ny lakk, men dette er lite sannsynlig på en så gammel gitar, og hvis du sprayer noen tynne lag med god tørketid først, går slikt stort sett bra. Et annet problem er at Nitro/akryl gulner og det kan dermed oppstå skjolder hvis du delvis pusser ned eksisterende lakk. Angående tid så er Nitro/Akryl ikke din venn.. Regn med minst 1-2 måneder etter endt lakkering før gitaren kan våtslipes/poleres og brukes igjen, og 6-12 måneder før lakken blir skikkelig hard og ikke lenger reagerer med alt som inneholder noe gummi-aktig materiale hvis du velger tradisjonell Nitro. Moderne to-komponent Akryl herder fortere og kan i de aller fleste tilfeller legges over Nitro, spesielt hvis eksisterende lakk er gjennomherdet skikkelig.

Fordelen med denne typen lakk er at den smelter sammen med eksisterende lakk og dermed gir deg en enklere jobb i forhold til å reparere skader i eksisterende lakk. Samt at den er relativt enkel å skyte selv for en amatør.

Problemet i disse dager er vel tilgjengelighetet. De fleste land har innført forbud mot å benytte tynnerbaserte produkter i produksjon/rep av biler o.l. og dermed er gamle lakkprodukter basert på "solvent-borne clear-over-base" gjerne faset ut. F.eks er nitrolakk i form av farger nesten umulig å skaffe i små mengder. Nitro klarlakk derimot kan skaffes fordi det benyttes en del på møbler, restaurering og instrumenter. I USA er det f.eks lov å spraye klar Nitro men ikke farger, noe som jo er noe merkelig.. Akryl to-komponent som var det vi kalt bil-lakk for 20 år siden er vel relativt greit å skaffe i Norge ennå.

Hvis gitaren har en eller annen form for "moderne" poly-lakk, kan du legge en hvilken som helst lakk på toppen, men du kan få festeproblemer, da slik lakk blir ekstremt hard og glatt, dessuten vil reparerte skader i eksisterende finish nesten aldri bli usynlige, selv med ny klarlakk på toppen.

...og har en del mindre hakk oppover på baksiden av halsen, samt de vanlige plekter-stripene og et par hakk forran på kroppen.

....samt å få "jevnet ut" delvis eller helt hakkene bak på halsen, og evt de på kroppen om det ikke blir for mye ekstraarbeid.. (da det ikke er så nøye med de for min del)...

.....- Fylle i hakkene på ett vis. (finnes det noen slags "gjennomsiktig" sparkel eller no i den duren?) Hakkene er ikke så alvorlige/dype at treverk-fargen kommer frem.

For Nitro/Akryl lakk bruker man stort sett Nitro/Akryl klarlakk for å fylle i sår og riper. Hvis treverket er trykket inn, kan det heves igjen med varme/damping. Man legger altså dråper med klarlakk i skader/sår gjentatte ganger for så å slipe/pusse den nye lakken jevn med eksisterende lakk.

Fordelen med denne typen lakk er at den smelter sammen med eksisterende lakk og lar deg utføre reparasjoner som potensielt blir helt usynlige, også hvis man bare polerer opp området på nytt etter sliping, og altså ikke påfører noen ny klarlakk på hele området. For å få gammel og ny lakk til å smelte sammen bedre er det vanlig å benytte litt tynner i lakksåret for å mykne eksisterende lakk (eller få løs lakk til å feste igjen) før man påfører første "dråpe" med ny lakk. Et annet triks er å la en viss mengde lakk tørke inn litt i et glass/beger slik at lakken blir noe seigere før den benyttes. Det vil redusere behovet for x antall påføringer.

Husk at man ikke kan reparere skader og sår ved å lakkere hele gitaren (eller et avgrenset område på en overflate) gjentatte ganger for å "fylle inn" skader - det gir garantert ikke det resultatet man ønsker seg.

En annen teknikk som fungerer relativt bra er lynlim. Ikke 10-kroners lynlim fra Biltema, men mer "industri-varianten" som leveres i ulik viskositet og med egen "hjelpe-herder/akselerator" Faktisk er dette omtrent det eneste man kan reparere moderne poly finish o.l. med, men det fungerer også på Nitro/akryl lakk i de fleste tilfeller, selv om lakk ofte gir et bedre resultat. Et godt tips i denne sammenheng er å spraye litt herder i området rundt skaden og legge på tynneste type lynlim først - dette vil herde fra bunnen av, men samtidig ikke misfarges slik det kan gjøre ved bruk av for mye akselerator, for raskt. Fyll så på med medium tykt lynlim og la det herde skikkelig mellom påføringer.

Ikke påfør lynlim direkte fra flasken hvis du benytter akselerator, selv timer etter påføring vil akseleratoren potensielt ødelegge limet i flasken, hvis du lar den "puste inn" i nærheten av området du påførte akselerator. Sprut litt lim på en plastbit/kopp e.l. og påfør så limet fra denne igjen.

Tannpirkere, pipetter o.l. kan være hendige ting for påføring både av lynlim og lakk.

Man vil alltid se et visst skille i overgangen mellom eksisterende lakk og lynlim, men på moderne finish er det omtrent det eneste man kan bruke i praksis.

Man kan også bruke neglelakk av ymse typer på Nitro/akryl-lakk på samme måte som man bruker en lakk for å dråpefylle skader, men jeg vil tro det er forskjell på typer osv, så her må man nok eksperimentere litt.

Reparasjoner på store flater er vanskeligst, typiske små-skader på en hals er gjerne det enkleste.

- Jeg tenker å gå forsiktig over den med fiiiint pussepapir (forslag til grovhet?) for å gi feste til klarlakken.

For det første - rens gitaren gjentatte ganger med lighterbensin/white spirit både før sliping og som siste steg før lakkering. Angående prep for klarlakk ville jeg våtslipt med noe i område 800-1200. Det er egentlig litt for fint, men hvis du ikke har så mye lakk å slipe på, er dette antageligvis det beste valget. Ikke slip for mye på skarpe kanter/konturer! selv med fint papir fjerner du lakk på slike områder fortere enn du tror, og lakklager er tynnere på slike steder. Husk å bløtlegge papiret 1 døgn i forveien.

--------------

Angående sluttfinish må du nok gå den "tunge" veien med vente-tid for herding, våtsliping med gradvis finere papir (gjerne opp til 2000) og rubbing/polish for å få det vi forbinder med "ny-gitar" finish. Skal det bli speilblankt er det nesten ingen vei utenom to grovhetsgrader på rubbingen og gjerne en siste omgang med en "swirl-remover" altså 2-3 ulike slipe/polish midler og en hel masse "elbow grease"

Husk at du må legge en god del klarlakk for å ha tilstrekkelig nok å slipe på etter endt lakkering. Legger du 2-3 lag med klarlakk vil du fort slipe bort opptil 50% av den nye lakken ved etterarbeide. Finner du feil i finishen som ikke kan pusses bort (store fordypninger e.l.) slutt å puss, legg i litt lakk i det gjeldende området og gjenoppta pussingen når lakken er herdet. Hvis du reparerer skader/feil etter å ha slipt ned lakken har du fort veldig mye mindre lakk å jobbe med videre, og faren for å slipe deg gjennom lakken øker.

Slike prosjekter blir fort veldig kostbart hvis man bare skal lakkere en enkelt gitar, men hvis dette er noe man ønsker å sysle litt med, fordeles jo kostnadene for hvert nye prosjekt. Å sprøyte selv forenkler mange ting, men kostnaden for lakk blir fort drøy hvis man bare lakkerer småtteri. Derfor er vel min og mange andre konklusjon at spraylakk (spesial-blandet eller hyllevare) er en rimelig måte å legge en (tynn) grunnfinish/farge på, for deretter å skyte en god del klarlakk med sprøyte. Klarlakk, primer/spakkel/porefyller og polerings/pussemidler er jo gjenbrukbare og her kan man spare en god del penger på å handle inn "litt realt"

Jeg beklager at jeg ikke kunne gi deg et sånn helt klart fasitsvar på hvordan du bør gjøre dette, men det er egentlig ikke helt opplagt for meg heller, da overlakkering av eldre lakk kan være en utfordring. Du må prøve deg litt frem rett og slett.

Selv om jeg kanskje uttaler meg som en "ekspert på området" så er jeg altså ikke det. Jeg oppdager stadig nye problemer og feil jeg gjør i denne typen arbeide, og jeg har veldig liten erfaring med moderne lakk-produkter for bil osv. Den gangen jeg syslet litt med slikt ble de fleste bil-lakkerere førtidspensjonert med god grunn, for å si det sånn :( (løsemidler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JØSS!! Først og fremst: For en FANTASTISK grepa kar du er

som tar deg tid til å hjelpe en stakkar som sitter og lurer på slikt B)

Her var det mange nyttige tips for å si det mildt!

Jeg har gjordt en hurtig-lakkerings-jobb før på ett bass-prosjekt

jeg hadde for ca 3 år siden.

Du hadde garrantert gremmtes om du hadde sett "det første" sluttresultatet.

penseltriper og rennespor skulle det ikke stå på for å si det slik :P

Her er ihvertfall et bilde av bassen som den så ut før jeg solgte den:

Til mit forsvar: Jeg brukte da også bare første og beste (hvite) lakken jeg fant

som egnet seg på treverk på coop-sjappa på Lade.

Med det noe sørgelige utfallet bestemte jeg meg etter kort tid for å gi bassen en "relic-look" istedet.

Og "learning by doing" som var tilfellet da, så så man jo si at når man gikk løs

på lakken med pussepapir , så ble jo alt av striper og rennespor

borte (naturlig nok :P ) og den begynte å se til dels anstendig ut.

(Her må det sies at dette ikke var et særlig "ambisiøst" prosjekt

når sluttresultat i form av gloss og slikt tas i betraktning )

Skulle bli en bra punk-bass med et slitent (HEAVY relic) utseende.

Ettersom jeg hadde bestemt meg for relic, så fortsatte jeg til jeg penetrerte lakken moderat

på froutbestemt esteder (tok igrunn litt vel av ettehvert) på bassen,

for å få det til å se sånn någenlunde "naturlig slitt" ut.

(her var det nok ikke no våtsliping inne i bildet nei. Tenkte overhodet ikke på slikt da)

Deretter kjøpte jeg en slik transparang/blank hobby-lakk på sprayboks på Clas Ohlson på solsiden

og hengte bassen (demontert) etter tråd fra taket inne på "trikkestallen"(utenfor øvingslokalene såklart)

og satte igang med noen veldig tynne lag med det over kropp og hals.

Her ble det heller ikke gjordt no "rubbing" av no slag i prosessen,

så den ble noe matt og en smule "kornete" slik det blir med sprayboks..

I ettertid skal det sies at den klarlakken flasset av bare du så stygt på den.

Så da vet man det...

Men litt av grunnen til det kan jo også være at jeg la på svært tynne lag

og kanskje bare 4-5 lag... jaja.

Her ble det mye snakk gitt...

Det jeg skulle frem til et at jeg har vært borti litt slikt før,

men da bare som ett hurtig "tøyse prosjekt".

Jeg vet at om jeg hadde "virkelig forsøkt" og brydd meg mer om utfallet,

ville fått et betraktelig mye bedre resultat en det som ble.

( Ville nok også lest meg opp litt i forrkant... som nå :) )

Men det er da greit å ha tøyset/lekt litt med det for å om ikke annet

ha litt innblikk i hva man IKKE skal gjøre når det skal bli pent :)

(som f.eks å gå løs med høvel når man begynner å bli lei av å pusse 3mm med knallhard

industri-lakk!! Hehehe :D HELT KRISE!! :P )

Ihvertfall skal jeg gyve litt løs på en "søppel-gitar" før jeg gjør no finish på Grecoen,

men tenker det blir litt fylling av hakk på halsen ganske så snart ihvertfall.

Har gjordt en del slikt før med superlim-gel, med ganske så upåklagelig resultat :)

Tusen takk for all den flotte hjelpen.

Jeg er nå med din hjelp en "visere" gitar-fikser ^_^

Endret av danthemainman80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten.. det du sier her:

quote : "Hvis treverket er trykket inn, kan det heves igjen med varme/damping."

post-7190-0-26982000-1312458817_thumb.jp

Og evt.

post-7190-0-09707900-1312459614_thumb.jp

post-7190-0-87604300-1312459642_thumb.jp

Det kan være litt aktuellt på de hakkene som er "trykkt inn" og ikke chipet.

Hvordan ville du gått frem for å gjøre det?

Jeg har tilgang til varmepistol ........... og vann :P

Og som du også sier, så kan det tenkes at etter rubbing og poering,

at gitaren ikke trenger mer lakk :)

Det ble jeg serdeles sugen på å sjekke ut!

Jeg er ikke ute etter å gi gitaren en showroom-finish.

Det er en nydelig gammel gitar, og jeg liker at den fremstår som det.

Men synes det er litt synd at "halve" gitaren ser ut som en "faded" (litt overdrevet såklart)

post-7190-0-23394300-1312458826_thumb.jp

post-7190-0-90343800-1312458833_thumb.jp

post-7190-0-92082000-1312458843_thumb.jp

post-7190-0-76553500-1312458852_thumb.jp

Jeg finner vel tips om produkter som er anbefalt i hovedinnlegget ditt,

så jeg skal ikke mase om råd på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De matte stripene er det ikke noe problem å rubbe bort.

Det å få varmet opp og rettet ut små slagskader på gitaren mens det er lakk på gitaren har jeg vekslende erfaring med. Det kan fungere greit hvis lakklaget ikke er så tykt, mens effekten er begrenset ved tykke polylakklag. Man bruker ikke varmepistol, men en fuktig klut og et strykejern, eller en meget kraftig "grovsmedloddebolt".

Selv har jeg med hell brukt husvaranens smørejern for ski etter at jeg har gjort det reint for sånn skivoks.

Forsøk å varme opp et så lite område som mulig, og vær forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La for guds skyld gitaren få være som den er. I verste fall kan du rense/rubbe/polere, men jeg ville ikke "ødelagt" en slik gitar bare for at den skal bli litt mer shiney.

Heh :)

Neida, absolutt ikke ødelegge.

Litt lakk oppå var bare utgangspunkt-tanken min,

Men er forbi denslags nå etter en god dose kunnskap på temaet.

Det blir nok rubb & polish

Men svæææææææææææært forsiktig og omhyggelig.

Jeg er en meget omhyggelig person med masse tålmodighet når det trengs.

Så endten VET jeg at det blir bra, ellers blir ingenting gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.