Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hvordan kan en få til en skikkelig knallrød, men transparent finish, slik som dette?

the-telecaster.jpg

tumblr_lx77drcsws1qbvwt7o1_500.jpg

Er det mulig å bruke farget olje først, eller da noe som ikke krever spraying, for så å lakke over etterpå? Jeg regner med det må lakkering til for å få det såpass blankt.

Er det mulig å få til noe slikt på en mahognykropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen autoritet, bare så det er sagt, men jeg hadde prøvd meg på en Herdins Ekte Beis, og evt blandet meg frem til ønskelig farge, om ikke noen av standardfargene er tilfredstillende nok, og brukt noe klarlakk etterpå.

http://www.herdins.no/images/colormaps/aktabets/aktabetspop.gif

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok også sørget for en skikkelig grainfiller og pusse supersmooth til å begynne med også. Så farge (f.eks. Herdins som foreslått), og så lakke, pusse, lakke, pusse, lakke, pusse, lakke, pusse... til man er i mål.Lakk i seg selv fungerer ikke som filler, så det må være helt jevnt til å begynne med.

Jeg er veldig glad for at jeg liker trestruktur. Da slipper jeg å gjøre pianolakkjobben... ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har jo lakket en girtar tidligere. Tror pussing mellom hvert lakkstrøk er å overdrive. Holder med en del strøk og så kjøre våtsliping og polering.

Men skal bruke en skikkelig grainfiller neste gang. Brukte sparkel nå. Det funker dårlig på transparent finish :)

Det kan ikke bli reaksjoner mellom beis og lakk?

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Idet jeg skal til å olje min nye Warmoth-kropp av mahogny med rosewood-top får jeg mine tvil om jeg gjør ting riktig, siden dette er mitt første gjør-det-selv-prosjekt...

1. Burde jeg pusset ned mer enn de allerede har gjort på Warmoth? Evt. hvor fint papir burde jeg brukt?

2. Burde jeg bruke Liberon finishing oil på rosewood? -Det blir jo vanvittig mørkt. Eller kommer det til å se ut som brunt treverk etter tre-fire strøk?

3. Burde jeg brukt en annen olje for å få det lysere eller få fram treets struktur?

4. Burde jeg tørke av med white sprit før jeg oljer?

5. Hvis jeg ikke blir fornøyd med resultatet, finnes det en vei tilbake? Eller har jeg forspilt sjansen til å klarlakke?

6. Hvis jeg oljer halsen med Liberon finishing oil, kan jeg pusse den med stålull el.l. for å få satin finish? Eller må det være lakk?

Svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Hei alle. Jeg kjøpte en '73 strathals på ebay. Dessverre hadde man slepet bort originallakken bak på halsen og erstattet den med noe mørk lakk som jeg finner klebrig og seig. Føler meg seig i hånda når jeg spilt på den.

Nå søker jeg tips på hva jeg kan gjøre. Hvis jeg sliper den ned til treet bak, hvilken lakk er det som er best å bruke? Jeg har en haug med strater fra 70-tallet, og liker den finishen de hadde da; en veldig hard og blank/glossy finish. Men liker også halsene slik de ble utover 90-tallet, med en mer satin-aktig finish. Men den seige greia som er der nå må bort.

Noen gode tips?

Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.