Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

AC30CC2 for metal?


NCWP

Anbefalte innlegg

Gamle Vox AC30 går rett i Black Sabbath land på full guffe med bøkkere og er tunge nok i lyden til det meste.

Har aldri likt de nye AC30 særlig, men de lyder også temmelig heftig på full guffe. Og da er det veldig høyt.

Den vanlige AC30CC2 spiller helt ubrukelig høyt. Hvis man skal ha noe vreng fra den i det hele tatt må man ligge og file mellom 0.5-1 på master volume i øvingslokale. Jeg mistenker at de har brukt en lineær pot i master volume, så det kan være det er en enkel fiks.

Men jeg var og testet en AC30 Handwired her forleden, og MY GOD! For en forsterker! Den spiller på brukbare volum, og med mer gain man strengt tatt har bruk for. Den kan ikke anbefales varmt nok.

Men den koster jo litt mer, da....

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

en Marshall i JVM serien gjør det meste av det man skulle trenge (både reint å skittent)

når man kommer til en vrengpedal, prøvd noe fra MXR serien enda? har alt fra normal distortion boxer til "metal-in-a-box" MXR Fullbore, som kan gi deg en "tight" moderne metal tone uansett hvordan utstyr du bruker før og etter pedalen, den har også en helt grei noise-gate innebygd i seg :P eller vist du foretrekker en Solidstate type vreng så har dem MXR DD11.

imho beste vrengen kommer fra en amp som blir boosta av en boost/linedriver pedal å ikke en distortion box, bruker en Fulltone FAT-boost 2 forran min JVM210 når jeg føler for å drive ampen langt forbi det som er nødvendig av gain men fortsatt beholde tonen som ampen har naturlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener en 100W Marshall, låter 3dB høyere enn en 50W?

Da er det knapt noen vits med 100W ;)

trur at matten er noe rundt en tidobling av effekt = dobling av reint dB volum (grovt regnet) så for å doble volumet på en 50watter må du opp på rundt 500watt, vist jeg har forstått matten rett (som jeg helt sikkert ikke har :P)

biter ikke på åpenlyst agn der på den siste kommentaren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke se bort ifra at du har rett.

Jeg hadde meg ei runde med gamle dB-formler tidligere idag og postet et innlegg jeg kjapt seinere slettet, når jeg begynte å tenke meg om.

Skulle til å arrestere Gunnar i flere ting, men når jeg fikk regnet litt ordentlig på mine egne protester, måtte jeg fjerne dem med en gang ;)

Men det er noe som sier meg at en Marshall 100W speller mer en 3dB høyere enn en Marshall 50W med samme høyttalere. Det er her påstanden ikke rimer!!!!!

Gunnar påstår at man kan forvente at en AC30, fra å være en 30W, med G12M, til å gi 60W ved et bytte til Blue. Ja, Gunnar jeg vet det er et regnestykke om styrke og sammenlikning av Watt. Alnico tåler jo bare 15W. Så det er et spørsmål om styrke ut! Jeg forstår hvor du vil!

På den annen side: En økning i 3dB er jo det vi i alle år i elektronikken har brukt som grensen for hva et mennesklig øre kan oppfatte som en variasjon i lydstyrke.

Dette har jeg selv vært med på å teste, mang en gang!

Dersom man sitter å venter på en økning på 3dB er det lett å merke; Sitter man fortsatt å lytter kan man også såvidt skjelne en økning på 2dB.

Derimot: dersom man sitter i et rom, uten å vite om at det kommer en økning, og volumet blir endret, skal man over 3dB før noen reagerer på at det har vært en endring i styrke.

Altså som følge av Gunnars påstander, (sammenliknet med gammel teori jeg har lært), skal det nesten ikke være mulig å høre styrkeforskjell på en 50W og en 100W forsterker. (Jada, jeg vet at det i praksis er forskjell)

I praksis er 50W kontra 100W absolutt mer enn 3dB forskjell av helvete å stå rett foran :-)

Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Dag, denne søndagen har jeg brukt til å teste 100w og 50w Marshaller med og uten attenuatorer.

Det morsomme er også at det er dB trinn på dempingen på attenuatorene. Vi har testet både en Alex Attenuator og en Rivera RockCrusher.

Trinnene på dempeleddet er ofte på 3dB, og med 3dB demping blir en 100w....... ja, nesten like grei å ha med å gjøre som en 50w.

Jeg har ikke brukt desibelmålern, men har likevel en slags feeling på hva 3dB gjør.

Det kjennes vanvittig høyt å dra på en 50w Marshall på full guffe. Med en 100w er det over i det helsefarlige.

Poenget mitt er ikke å diskutere hva som er riktig bruk av dB, men å gjøre folk klar over at effektiviteten til høytalerne

er et helt vesentlig ledd i hvor høyt en amp spiller.

Jeg har sjøl sammenliknet Marshall 1982 kabinett G12H 100dB med 1960 kabinett G12M 97dB.

Da spiller faktisk 100w med 1960 kabinett like høyt som 50w med 1982 kabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg forstår poenget med trøkk og dB og det der.

Det var derfor jeg trakk innlegget mitt også, for det viste seg at du hadde rett i det du hadde skrevet:-)

Det er bare det at det er noen år siden jeg har jobbet med det, og tallene virket rare, men ja, de stemmer nok!

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt å kikket litt på Mesa igjen, som du var inne på... Du trenger ikke nødvendigvis en ny Mark V.... Du finner til stadighet mange fine brukte Mesa amper på finn.no

Men om du har bestemt deg for Vox, så vil jeg anbefale Suhr Riot.

Kjempe vreng pedal, og gir deg ikke den irriterende nasale "konfirmant" vrengen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt å kikket litt på Mesa igjen, som du var inne på... Du trenger ikke nødvendigvis en ny Mark V.... Du finner til stadighet mange fine brukte Mesa amper på finn.no

Men om du har bestemt deg for Vox, så vil jeg anbefale Suhr Riot.

Kjempe vreng pedal, og gir deg ikke den irriterende nasale "konfirmant" vrengen,

Konfirmant-vreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.