Gå til innhold
Nemiz

Hvordan koble effekter i VL PP2+?

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en voodoo lab pedal power 2+, og lurer på hvordan jeg skal koble opp effektene... regner med at noen her har samme type :)

Av effekter har jeg en Box of Rock, en mxr script Phase 90, en Boss SD-1, T-Rex replica og mxr stereo chorus! SD og BoR tar 9v, og det er greit! Men replicaen og stereo chorusen tar henholdsvis 12v og 18v.. Hva gjør jeg for ikke å ødelegge noe? Har lest bruksanvisningen, men forstod ikke helt hva jeg skulle gjøre... Forstod at man kunne koble en spesiell kabel til to av 9v-utgangene i serie, slik at den totale spenningen blir 18v. Er dette eneste måte? Hva gjør jeg for å skape 12v? :-)

EDIT: Etter nærmere undersøkelse fant jeg ut at jeg kan kjøre 12v i utgang 5 og 6! Da er det bare 18v igjen... Jeg antar at jeg blir nødt til å handle såkalte "voltage doubler" kabler, eller?

Endret av Nemiz

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle utgangene kan stilles om til 12v med knappene under.

Utgang 5 og 6 leverer mer strøm til de effektene som trenger det.

To utganger kan kobles sammen for å levere 18v eller 24v.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner! Takk! :) Vet du hvilke kabler jeg kan bruke for å koble utgangene sammen? Er det bare de som blir levert av VL, eller finnes det alternativer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er to måter å koble sammen to utganger på . Seriekoblet og parallelkoblet.

Du må bestille disse spesielt. Sikkert ikke noen forskjell på hvem som har laget de.

Her er litt fra Voodoo's egen PP2+ manual:

There are two types of Y-cables which will combine a pair of Pedal Power outputs for additional capability. We call them voltage doubler and current doubler cables. They are available as a complete cable, or an adapter which you connect to an existing Pedal Power

cable. You can purchase these cables from your dealer or directly from Voodoo Lab.

The voltage doubler cable combines two Pedal Power outputs in series. When outputs are combined in series, you get the combined voltage of both outputs. For example, if you connect this cable to two 9V outs, you will get 18V. If you connect it to two 12V outs, then you get 24V. This does not change the current capability. If you use 100mA outputs, you still get a maximum of 100mA combined.

The current doubler cable combines two outputs in parallel to increase the current capability. Using this cable on outputs 5 and 6 with both switches set away from NORMAL will provide approxi- mately 12V at 400mA. That’s the correct setting for pedals that come with a 9V unregulated adapter, such as the Eventide TimeFactor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk! Har fått bestilt en liknende kabel, så da ordner det seg nok :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte strømforsyningen fra statene, hvilket betyr at jeg trenger en såkalt "step-down" transformator, fra 110v til 220v. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik billigst mulig? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte strømforsyningen fra statene, hvilket betyr at jeg trenger en såkalt "step-down" transformator, fra 110v til 220v. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik billigst mulig? :)

Du mener vel fra 220V til 110V. Og jeg tillater meg å spørre: Hvorfor i all verden bestilte du fra statene? Hvis det var pga. pris går jo vinninga opp i spinninga og vel så det, i tillegg til at du må ha en ekstra "boks" å ha med deg. Disse trafoene er ikke nødvendigvis så veldig små og nette. Koster noen kroner gjør de også....

Uansett, så har du en her:

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10508352;c:100449

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, mente 220V til 110V! Hehe, ærlig talt så tenkte jeg ikke over forskjellen på europeisk og amerikansk strømnett da jeg bestilte <_< Svakt øyeblikk... Ser jo nå at det ikke er så lønnsomt som det virket som! Den var jo vanvittig stor, og dyr! Lette litt selv og fant denne:

http://www.discoworld.no/shop/product_info.php?cPath=442_624_937_1738&products_id=12266

Den så jo litt mer portabel ut! Om den virker bra er en helt annen sak! Jeg vet ikke hvilke omformere som vil fungere optimalt med PP'en. Det var i hvert fall noe i dette formatet jeg tenkte meg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, mente 220V til 110V! Hehe, ærlig talt så tenkte jeg ikke over forskjellen på europeisk og amerikansk strømnett da jeg bestilte <_< Svakt øyeblikk... Ser jo nå at det ikke er så lønnsomt som det virket som! Den var jo vanvittig stor, og dyr! Lette litt selv og fant denne:

http://www.discoworl...oducts_id=12266

Den så jo litt mer portabel ut! Om den virker bra er en helt annen sak! Jeg vet ikke hvilke omformere som vil fungere optimalt med PP'en. Det var i hvert fall noe i dette formatet jeg tenkte meg. :)

Jeg er ingen ekspert på dette med strøm, effekt osv. men såvidt jeg skjønner har PP2'en en max power på 200w. Når det gjelder amper og omformere, har jeg lest at omformeren helst bør være på dobbelt til tredobbelt i wattstyrke ifht. ampen, så da tipper jeg noe lignende bør gjelde her også. Da blir den du linker til på 45w alt for liten, men det er mulig jeg tar feil, så dette får de med bedre peiling på elektronikk evt. bekrefte eller avkrefte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da begynner dette å se veldig dårlig ut... Hvordan max effekt på omformer skal være i forhold til max effekt på PP'en vet jeg ingenting om. Får håpe på at noen med mye kunnskap om dette gir fra seg et svar eller to! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.