Gå til innhold
Eyreon

Mystisk feedback fra el-gitaren

Anbefalte innlegg

Nå de siste dagene har jeg opplevd underlig feedback fra gitaren min. Det er altså når jeg ikke spiller, og når jeg lar hånda "sveve" litt over den pick up'en som er slått på, så blir den mye sterkere. Men så fort jeg tar på f.eks. broa, så gir det seg. Hva kan dette komme av? Jeg har ikke opplevd det før nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel med at når du tar på gitaren så jorder du strømmen ned til bakken eller noe slikt.

Har du koblet forsterkeren til en jordet stikk-kontakt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en slags lavfrekvent brumming/during? I så fall er det jordstøy. Hvis det er høyfrekvent hyl og skrik, så må du kanskje vurdere å vokse pickupene dine på ny, eller investere i nye ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det farlig å bruke forsterkeren på en ujordet stikkontakt? Jeg har ikke helt peiling på slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke farlig. Men bak på forsterkeren står det ofte at den må stå i en jordet kontakt, unten at jeg vet helt hvorfor, bortsett fra skurringa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er det farlig å bruke forsterkeren på en ujordet stikkontakt? Jeg har ikke helt peiling på slikt.

Nei, men cluet er: Støy er vanligvis elektroner på ville veier, og hvis du har jordet stikk, går de til jorden, og ikke høytaleren.

Støyen er trolig jordingsfeil. Skjekk at du har koblet den i et jordet stikk, at gitaren din er skikkelig jordet, (ledninger som flyr over hele gitaren, inni altså).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg har nå opplevd å få strøm i meg av gitaren, og har senere lest om folk som har dauet av mikrofoner o.l. fordi jordingen var dårlig. Så jo, teknisk sett er det vel farlig...

Men jo, når man hiver ampen i en jordet stikkontakt så forsvinner mye av støyen med en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.