Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

8 eller 7 strenger?


Anbefalte innlegg

Jeg lurte bare på om jeg skulle hive meg rett på 8 strengeren eller ta turen innom 7'ern først. Jeg har spilt i ca. 2år og har snart en substansiell sum til å bruke på gitar og div. Jeg tror ikke finger/hånd-lengde blir noe problem, jeg har rimelig store hender. Forslag om gitarer er også hjertelig velkomne! ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

OBS! Nå kommer jeg til å foreslå en gitar fordi jeg vurderer å selge den!

Jeg har en Agile Interseptor jeg vurderer å selge. Det er en god gitar i forhold til pengene. Dette er bolt-on-versjonen siden jeg personlig ikke takler gjennomgående halser. Sort gjennomsiktig med aktiv elektronikk av en type som er direkte utskiftbar med SD eller EMG. Floyd rose og maple neck. 4mnd siden jeg kjøpte den.

Orker ikke pushe denne, men jeg lar heller andre kommentere om dette er et godt forslag så ingen skal anklage meg for å lure på deg en gitar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste med normale hender og en gitar som ikke har en uhøvlet trestokk som hals rekker fint over gripebrettet, selv om det selvfølgelig krever en viss tilvenning.

Man bør dog tenke over hvorvidt man faktisk trenger åtte strenger, for det er ikke på langt nær så gøy å spille syvstrenger på en åttestrenger, som det er å spille syvstrenger på en syvstrenger :D

Selv har jeg begge deler, og hver til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en 6-strenger ;) .

Neida, 7-strengeren tror jeg er det beste valget. 8 strenger kan bli i meste laget i de fleste situasjoner. Overgangen til 8, fra 6, tror jeg også kan bli litt brutal. Som nevnt, tror jeg det også er mye artigere å "spille 7-strenger" på en en på en med 8 strenger.

I forhold til bandsituasjoner er også en 8 strenger for mye av det gode. Da stjeler du leiet hvor bassen skal ligge, noe som blir litt dumt, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åttestrenger er knall det. Du er ikke nødt til å bruke den laveste strengen hele tiden, se gjerne heller på den som et ekstra palett for å male med. Visste du forresten at en åttestrenger har både seks- og sjustrenger innebygd? ;)

Jeg spiller til vanlig på åttestrengern min, men bruker ikke den laveste strengen så ofte som jeg kanskje skulle ha gjort. Men når jeg først har en ekstra streng så er det godt å vite at jeg kan spille en lavere tone enn å måtte trikse med inverted powerchords eller være avhengig av en bassgitar til å skape ekstra dybde.

At en åttestrenger stjeler leiet hos en bassgitar kommer veldig an på sjangeren. Spiller du bare cleans med åttestrenger så gjør du et feilkjøp. Er som å kjøre firhjulstrekk i byen. Spiller du metall så er det merkbar forskjell på gitar og bass. Flere grunner til akkurat dette; Strengen på en bass er grovere tvunnet, har tjukkere dimensjon og en helt annen ring i lyden. Bass og elgitar behandles ulikt i miksen for å gjøre skillet mellom de to større. Den lave strengen på en åtter er laget til elgitar. Den ringer lysere og responderer mye bedre på pick attack. Skal du ha åtter bør du finne en med over 26.5" skala. Du bør også være komfortabel med å spille på en med litt større skala også.

Sjuer er et greit kompromiss. Jeg bruker kun åttern fordi den er bedre å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. The more the merryer, sier nå jeg..

Men det er en vesentlig forskjell for MEG hvertfall når jeg hopper mellom 6, 7, og 8 strengere.

6 og 7 strengere ligger i ett frekvensområde i mid registeret der du sannsynligvis slipper å gjøre så mye for å endre lydbildet frekvensmessig.

Du stiller inn og tweaker bass og mid med highs på en "normal" måte, hva?

litt tweaking er det jo alltid, men..

Så erre bare å mate ut å kjøre på.

Men JEG hadde hvertfall litt problemer i starten med min førstre 8 strenger.

Frekvensene gikk jo så jæskla lavt på den, at jeg måtte begynne å eksperimentere med filter og slikt, å tweaka høl i huet på meg selv, for å oppnå den lyden jeg ville ha.

I shit you not.. Tok med ca 2 uker..

Nå sier ikke jeg at det ikke går ann å døtte kabelen rett i forsterkeren og bare kjøre på... Men statistikken tilsier at de fleste vil ha ett litt tightere register, og da må man tweake og skru gett :S

Jeg var gal nok i huet til å drop-tune min neds i lav E, og da ble det jo enda værre :P

Så ed 8 strenger tror jeg du må belage deg på MYE tweaking :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en 6-strenger ;) .

Neida, 7-strengeren tror jeg er det beste valget. 8 strenger kan bli i meste laget i de fleste situasjoner. Overgangen til 8, fra 6, tror jeg også kan bli litt brutal. Som nevnt, tror jeg det også er mye artigere å "spille 7-strenger" på en en på en med 8 strenger.

I forhold til bandsituasjoner er også en 8 strenger for mye av det gode. Da stjeler du leiet hvor bassen skal ligge, noe som blir litt dumt, synes jeg.

Du kan jo gjøre begge deler.

Men gitar er og blir ett mid register instrument, uansett hvor mange strenger den har.

De fleste band med gitarister på 8 strengere har da bassist. frekvensene overstyres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.