Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Øving


PULSE

Anbefalte innlegg

Er interessert i å høre hvordan folk øver når de skal øve gitar. Om det er øvingsplaner med notering av stykker akkompagnert av metronom, eller om det bare blir jamming med favorittbandene på anlegget? (Eller kanskje en fin kombinasjon)

Jeg pleier å ha 20 faste minutter hver dag med teknikk. Til dette bruker jeg metronom. Har også notert ned tempo på de øvelsene jeg har valgt og tar utgangspunkt i disse når jeg skal sette meg mål i forhold til teknikken.

I det siste har jeg fokusert en del på å få oversikt over gitaren, og det å lære meg fraser og linjer (licks) og hvordan bruke disse i en improvisasjon.

Ellers prøver å jeg være bevisst på hva jeg vil øve opp når jeg spiller noe. Det kan være å fokusere på notelesning, oversikt, rytme, betoning etc.

Så, hvordan gjør du det, når du skal øve (om du i det hele tatt har tenkt over det ^_^ )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øver av og til, når leddgikta tillater det, går rundt med konstant øvings abstinenser :( Utrolig, men jeg blir faktisk flinkere.

Og da blir det å øve skalaer og riff, tempo, vanvittig gøy. Ofte sklir det ut i improvisasjoner, på godt og vondt.

Metronom er en smart greie.

Men, oftest må jeg øve på den låta vi driver med. Da jeg ikke kan spille så ofte+ litt tung i hodet etter 18 års sykdom, så glemmer jeg så mye fra gang til gang :blink:

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver og få til 2 timer hver dag, fordelelt på akustisk og eletrisk gitar :) spiller det jeg føler for, øving på sanger for bandet, improvisasjon (loop-pedal er genialt til det). hvis jeg hører noen kule licks i en sang, så setter jeg meg ned og prøver og finne det ut. har ingen spesiell plan på hvordan jeg øver, men prøver og få inn 40/60 teknikk og.. ja resten av spilling innen gitar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F**n så ordentlig folk øver da!

Jeg spiller sikkert en 3-4 timer hver dag, men har nestenaldri noen plan. Jeg øver mens jeg ser på fjernsyn, lager middag og hører på musikk. Hvis det er noe fra bandet så må terpes på, så sitter jeg meg ned med metronom.

TV-øving er det jeg gjør dessidert mest av. Da spiller jeg skalaer og ting jeg synes er vanskelig. Men tenker aldri over hvorfor jeg spiller akkurat det. Jammer også en en del med theme songs og reklamer, så kan de fleste reklame melodiene som går om dagen ;) .

Da jeg begynte å spille gitar øvde jeg mye på vibrato og bends.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kossoff. Jeg spiller også en god del på instrumentene mine, men det er sjelden jeg gjør noe annet enn å improvisere eller spille akkorder som ikke passer sammen. Føler likevel at jeg har framgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan øver man når man lager middag? Eller består middagen kun av noe som må varmes opp uten annen tilbredning (aka Gradiosa)? :D

Man har på seg gitaren JOhnny Cash style, altså bakpå ryggen, så vipper du den frem når det er passende. F.eks. mens risen koker. Funker fett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan øver man når man lager middag? Eller består middagen kun av noe som må varmes opp uten annen tilbredning (aka Gradiosa)? :D

Mulighetene er mange!

Etter du har sittet ting i oven, mens kjøttet steker, mens risen koker, tapping/sweeping med en hånd mens man rører i grøten ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øver 20-45 min om dagen, når elever ikke dukker opp eller i lunsjen. Passer på å holde det enkelt, ikke flere enn tre punkt (teknikk, repertoar, oppvarming), sånn at jeg har oversikt. Øver på det jeg er "svakest" på. Metronom er selvsagt, har en på mobilen, en på iPoden og en Korg MA-30.

Finner det å ha konkrete mål veldig nyttig. Jeg kjører årsmål eller halvårsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har på seg gitaren JOhnny Cash style, altså bakpå ryggen, så vipper du den frem når det er passende. F.eks. mens risen koker. Funker fett ;)

Dette anbefales på det varmeste. Anbefales dog å kun gjøre det med kassegitar, så du slipper syting fra samboere over ekstrem, høyfrekvent feedback fra dårlig pottede pickups, og det med de evinnelige kabelsnurrene rundt beina på bord, stoler nevnte samboer og bikkje og oppi steikepanna osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øver aldri... Har aldri vært stor fan av å "øve". Enten lager jeg/spiller inn musikk eller så improviserer jeg til et eller annet backing track. Så har man jo bandøvinger da.. Er vel mer snakk om å lære bort låter til de andre bandmedlemmene da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øver også når jeg føler for det, som oftest hver dag :P Når jeg øver improviserer jeg bare, og ender opp med å improvisere innenfor de eneste skalaene jeg kan: pentaton ig blues-skalaene.

Siden alt jeg kan er grunnleggende grep som A, C, G osv og Barregrep, pentatonskalaen, bluesskalaen og power chords trenger jeg å vite hva mer jeg skal øve på :/ Nå for tida sitter jeg å finner på egne thrash metal riff i drop D og drop C, men siden det blir spamming av power chords føler jeg at det blir så kjedelig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.