Web Analytics
Jump to content

Øving


PULSE
 Share

Recommended Posts

Er interessert i å høre hvordan folk øver når de skal øve gitar. Om det er øvingsplaner med notering av stykker akkompagnert av metronom, eller om det bare blir jamming med favorittbandene på anlegget? (Eller kanskje en fin kombinasjon)

Jeg pleier å ha 20 faste minutter hver dag med teknikk. Til dette bruker jeg metronom. Har også notert ned tempo på de øvelsene jeg har valgt og tar utgangspunkt i disse når jeg skal sette meg mål i forhold til teknikken.

I det siste har jeg fokusert en del på å få oversikt over gitaren, og det å lære meg fraser og linjer (licks) og hvordan bruke disse i en improvisasjon.

Ellers prøver å jeg være bevisst på hva jeg vil øve opp når jeg spiller noe. Det kan være å fokusere på notelesning, oversikt, rytme, betoning etc.

Så, hvordan gjør du det, når du skal øve (om du i det hele tatt har tenkt over det ^_^ )?

Link to comment
Share on other sites

Øver av og til, når leddgikta tillater det, går rundt med konstant øvings abstinenser :( Utrolig, men jeg blir faktisk flinkere.

Og da blir det å øve skalaer og riff, tempo, vanvittig gøy. Ofte sklir det ut i improvisasjoner, på godt og vondt.

Metronom er en smart greie.

Men, oftest må jeg øve på den låta vi driver med. Da jeg ikke kan spille så ofte+ litt tung i hodet etter 18 års sykdom, så glemmer jeg så mye fra gang til gang :blink:

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

prøver og få til 2 timer hver dag, fordelelt på akustisk og eletrisk gitar :) spiller det jeg føler for, øving på sanger for bandet, improvisasjon (loop-pedal er genialt til det). hvis jeg hører noen kule licks i en sang, så setter jeg meg ned og prøver og finne det ut. har ingen spesiell plan på hvordan jeg øver, men prøver og få inn 40/60 teknikk og.. ja resten av spilling innen gitar :lol:

Link to comment
Share on other sites

F**n så ordentlig folk øver da!

Jeg spiller sikkert en 3-4 timer hver dag, men har nestenaldri noen plan. Jeg øver mens jeg ser på fjernsyn, lager middag og hører på musikk. Hvis det er noe fra bandet så må terpes på, så sitter jeg meg ned med metronom.

TV-øving er det jeg gjør dessidert mest av. Da spiller jeg skalaer og ting jeg synes er vanskelig. Men tenker aldri over hvorfor jeg spiller akkurat det. Jammer også en en del med theme songs og reklamer, så kan de fleste reklame melodiene som går om dagen ;) .

Da jeg begynte å spille gitar øvde jeg mye på vibrato og bends.

Link to comment
Share on other sites

lager middag

Hvordan øver man når man lager middag? Eller består middagen kun av noe som må varmes opp uten annen tilbredning (aka Gradiosa)? :D

Edited by Rødvin
Link to comment
Share on other sites

Enig med Kossoff. Jeg spiller også en god del på instrumentene mine, men det er sjelden jeg gjør noe annet enn å improvisere eller spille akkorder som ikke passer sammen. Føler likevel at jeg har framgang.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan øver man når man lager middag? Eller består middagen kun av noe som må varmes opp uten annen tilbredning (aka Gradiosa)? :D

Man har på seg gitaren JOhnny Cash style, altså bakpå ryggen, så vipper du den frem når det er passende. F.eks. mens risen koker. Funker fett ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan øver man når man lager middag? Eller består middagen kun av noe som må varmes opp uten annen tilbredning (aka Gradiosa)? :D

Mulighetene er mange!

Etter du har sittet ting i oven, mens kjøttet steker, mens risen koker, tapping/sweeping med en hånd mens man rører i grøten ;) .

Link to comment
Share on other sites

Øver 20-45 min om dagen, når elever ikke dukker opp eller i lunsjen. Passer på å holde det enkelt, ikke flere enn tre punkt (teknikk, repertoar, oppvarming), sånn at jeg har oversikt. Øver på det jeg er "svakest" på. Metronom er selvsagt, har en på mobilen, en på iPoden og en Korg MA-30.

Finner det å ha konkrete mål veldig nyttig. Jeg kjører årsmål eller halvårsmål.

Link to comment
Share on other sites

Man har på seg gitaren JOhnny Cash style, altså bakpå ryggen, så vipper du den frem når det er passende. F.eks. mens risen koker. Funker fett ;)

Dette anbefales på det varmeste. Anbefales dog å kun gjøre det med kassegitar, så du slipper syting fra samboere over ekstrem, høyfrekvent feedback fra dårlig pottede pickups, og det med de evinnelige kabelsnurrene rundt beina på bord, stoler nevnte samboer og bikkje og oppi steikepanna osv.

Link to comment
Share on other sites

Øver aldri... Har aldri vært stor fan av å "øve". Enten lager jeg/spiller inn musikk eller så improviserer jeg til et eller annet backing track. Så har man jo bandøvinger da.. Er vel mer snakk om å lære bort låter til de andre bandmedlemmene da :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg øver også når jeg føler for det, som oftest hver dag :P Når jeg øver improviserer jeg bare, og ender opp med å improvisere innenfor de eneste skalaene jeg kan: pentaton ig blues-skalaene.

Siden alt jeg kan er grunnleggende grep som A, C, G osv og Barregrep, pentatonskalaen, bluesskalaen og power chords trenger jeg å vite hva mer jeg skal øve på :/ Nå for tida sitter jeg å finner på egne thrash metal riff i drop D og drop C, men siden det blir spamming av power chords føler jeg at det blir så kjedelig ...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.