Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Daniel Lanois


Anbefalte innlegg

Hei,

Første post på forumet. Håper jeg ikke tråkker i salaten.

Jeg er på utkikk etter en studio amp 5-15 watt som kan gi meg lyd i nærheten av Daniel Lanois.

( Ikke at jeg er i nærheten av han som gitarist eller noe som helst )

referanser :

Etter litt lurking omkring, så virker det som om VOX AC 30 er tingen.

Jeg har testet et par vox amper. VOX AC 30 cc2, c2, c2x...men ingen av dem har vært i nærheten av det jeg ønsker meg.

Videre har jeg fått tips om bra VOX "kloner", altså boutique amper laget etter spesifikasjoner fra 60 talet, men med bedre ( mer holdbar ) innmat.

JMI, Matchless har blitt nevnt...

Er det noen som har noen gode tips ? mekrer ? Norske forhandlere som kan bistå ?

Har et budsjett på ca 9000 kr

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet. Det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt fordi du blander 5-15w med AC30'er,

boutique, 9000kr, og du kommer også med en påstand jeg ikke helt forstår.

Vet du hva er det som er feil i innmaten til ampene fra 60-tallet som gjør at de ikke er holdbare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet. Det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt fordi du blander 5-15w med AC30'er,

boutique, 9000kr, og du kommer også med en påstand jeg ikke helt forstår.

Vet du hva er det som er feil i innmaten til ampene fra 60-tallet som gjør at de ikke er holdbare?

For det første e det vel et utsagt mer enn en påstand, for det andre er dette noe han har blitt fortalt.

For å svare trådstarter, synes jeg det høres ut som en røramp kjørt på en god del gain der gitaristen spiller svakt og svært dynamisk. Ellers synes ikke jeg det var noe med lyden som pekte i rettning VOX eller andre merker for den slags skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en forsterker du liker "grunntonen" i så godt at du tenker: "denne må jeg ha" - bruk så tid på å eksperimentere med ulike effekter, gitarer og innstillinger på amp'en

Å lete etter en bestemt type lyd "rett ut av boksen" med volumet på "stuenivå" osv blir sjeldent så vellykket, da lyden du hører på plater som oftest er et resultat av effekter, eq'ing, komprimering, effekter, opp-mikking og forsterkere som kjører på full guffe i et opptaksrom.

Utfra eksemplene over ville jeg ha kikket på Fender amp'er hvis du ikke likte vox ampene du har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Takk for svar.

Helt riktig, jeg aner veldig lite om innmaten i amper fra 50-60 tallet. At de nye "klonene" av disse skal ha bedre ( mer holdbar) innmat er noe jeg har plukket opp på andre forum og ikke minst på Boutique produsentenes nettsider. Men det er jo ikke dermed sagt at det er riktig....

Grunnen til at jeg nevner VOX AC 30 er at Danel Lanois i flere intervjuer nevner at det er hans favoritt amp.

At jeg blander inn 5-15 Watts amper er fordi jeg tenkte ( kanskje feilaktig ?? ) at effekten på ampen ikke hadde så mye å si for lyden annet enn hvor høyt den spiller.

En annen ting jeg har lest på div forum er at nye VOX amper låter veldig forskjellig fra "vintage" VOX amper.

Og at om man er ute etter lyden fra f.eks en VOX AC 30 1964 modell, så bør man lete hos produsenter som Matchless, Divided by 13, JMI etc...

Takk for tips om Fender !

Jeg har testet en Fender Blues Jr, som jeg likte ganske godt så lenge signalet var cleant, men når jeg foret den med pedaler og vreng så "falt den sammen" og jeg syntes det ble en rotete / grøtete lyd.

Kan en Fender Bassman 59 LTD være noe kanskje ? Det står den har 4 inputs ?? betyr det at om man har en effektsløyde med 2 outputs i enden ( left right ) så kan begge signalene fores inn i ampen ? Som en stereo amp ?

Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet både originalene, RI utgavene og kloner av Vox AC30 og Vox AC15, og jeg syns uten tvil at de gamle lyder best.

At de skal ha dårlig innmat er jeg veldig uenig i. Hadde en '63 Voc AC30 som aldri var på verksted i løpet av 25år!

Men en gammal amp trenger selvfølgelig en gjennomgang og utskifting av slitte deler o.s.v. hvis den skal fungere slik den skal.

Har ikke prøvd alle boutique variantene, og det er mange av dem som har basert seg på den originale AC15 konstruksjonen med EF86 i preampen.

Originalt hadde AC15 og AC30 like preamper, med AC30 forlot EF86 røret ganske fort p.g.a problemer med mikrofoni når det ble forsterket opp mer.

Det førte til utviklingen av Top Boost kretsen som AC30 fikk i '63. De siste originale AC15 ampene ble produsert til '65.

JMI er en klone av de gamle Voxene, men er bygget av Music Ground som har flere svin på skogen enn resten av musikkbransjen til sammen.

Den beste Voxen jeg tror du kan få for prisen du nevner tror jeg er en av de engelske AC30 modellene som ble bygget på 90-tallet. De lyder ganske tett opp til originalene.

Ellers er det selvfølgelig mye bra i boutique segmentet. 65 Amps, DrZ og en haug andre produsenter har amper som baserer seg på AC15 konstruksjonen.

Hvis det er en amp med to EL84 i utgangen og EF86 i preampen er det som regel en eller annen variant av AC15 lyden vi snakker om.

Fender Bassman har to kanaler og fire inputs akkurat som Marshall amper. Ikke noe stereo, og egentlig er det bare to volum på litt forskjellig voica kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kristoffereide her. Det er ikke noe som drar disse lydene spesifikt mot VOX AC30 eller noen "Boutiqe variant" eller hva det nå heter.

Tror kanskje du klarer det med en VOX, men jeg ser mer for meg en god rørforsterker med en tubescreamer i front (les Neil Young).

Jeg har en 15W italiensk Galanti som sammen med en tubescreamer ville glatt lagd den lyden. Og det er en røramp ingen vil ha!

Det jeg vil fram til er at disse lydene er det helt greit å få gjennom en hvelken som helst god røramp.

Jeg tipper det går lett på de fleste Fendere, heller enn VOX.

Selv ville jeg brukt min Fender Bassman Blonde på begge klippa. Ekko-maskin på første klipp. Tubescreamer og ekko på andre.

Men Gunnar: Finnes det en tråd om forskjellene på de forskjellige AC30 variantene? Det ville vært interessant for mange av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Hayseed fra valvetechamps. Kloner av Vox-ampene fra '63, til en ganske rimelig pris. Tror 15-watteren skulle være omtrent rundt budsjettet ditt. Strålende fornøyd med min 30 (har med EF86 rør). :)

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for masse bra svar !

Finnes det noen som importerer Valvetech til Norge ? Har ikke spesielt god oversikt over gitarsjapper, men har sjekket Godlyd og Vintagegitar.

Noen andre sjapper som er bra ?

En annen ting, har noen et tips til hvor man kan få kjøpt rør ? Eventuelt et sted / tekniker / servicested på Østlandet som sjekker amp, bytter rør, modder n whatnot ?

Har lånt en liten snasen Fender Champ 600, som en kompis har bytta rør i selv. Den låter fint med sine 5 Watt, men man kan jo steike egg på den ! Satan så varm den blir !!

Lurer på om det kan være pga ukyndig rørbytte ? Er det bare å finne rør som passer og slenge inn ? Eller bør ampen justeres også ?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke justere noe dersom det er samme type rør.

Handler mye hos http://musikding.de med god service, kjapp frakt og snille priser.

Vet ikke så mye om Champ 600, men det ser ut til at det er en klasse A-forsterker.. Da er det desverre slik at de brenner mye effekt/energi på varme, til gjenngjeld får du god lyd.

Det kan faktisk komme opp i 60% energitap på varme i en klasse A forsterker ;)

Ikke noe å bekymre seg over, da det er helt normalt for klasse A-amper. Tviler da på at noe rørbytte vil hjelpe noe særlig, da det er oppbyggingen til sluttrinnet som avgjør dette. Men det går sikkert an å senke forspenningen litt, så røra blri mindre varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.