Web Analytics
Jump to content

Daniel Lanois


Recommended Posts

Hei,

Første post på forumet. Håper jeg ikke tråkker i salaten.

Jeg er på utkikk etter en studio amp 5-15 watt som kan gi meg lyd i nærheten av Daniel Lanois.

( Ikke at jeg er i nærheten av han som gitarist eller noe som helst )

referanser :

Etter litt lurking omkring, så virker det som om VOX AC 30 er tingen.

Jeg har testet et par vox amper. VOX AC 30 cc2, c2, c2x...men ingen av dem har vært i nærheten av det jeg ønsker meg.

Videre har jeg fått tips om bra VOX "kloner", altså boutique amper laget etter spesifikasjoner fra 60 talet, men med bedre ( mer holdbar ) innmat.

JMI, Matchless har blitt nevnt...

Er det noen som har noen gode tips ? mekrer ? Norske forhandlere som kan bistå ?

Har et budsjett på ca 9000 kr

Takk

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet. Det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt fordi du blander 5-15w med AC30'er,

boutique, 9000kr, og du kommer også med en påstand jeg ikke helt forstår.

Vet du hva er det som er feil i innmaten til ampene fra 60-tallet som gjør at de ikke er holdbare?

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet. Det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt fordi du blander 5-15w med AC30'er,

boutique, 9000kr, og du kommer også med en påstand jeg ikke helt forstår.

Vet du hva er det som er feil i innmaten til ampene fra 60-tallet som gjør at de ikke er holdbare?

For det første e det vel et utsagt mer enn en påstand, for det andre er dette noe han har blitt fortalt.

For å svare trådstarter, synes jeg det høres ut som en røramp kjørt på en god del gain der gitaristen spiller svakt og svært dynamisk. Ellers synes ikke jeg det var noe med lyden som pekte i rettning VOX eller andre merker for den slags skyld

Link to comment
Share on other sites

Finn en forsterker du liker "grunntonen" i så godt at du tenker: "denne må jeg ha" - bruk så tid på å eksperimentere med ulike effekter, gitarer og innstillinger på amp'en

Å lete etter en bestemt type lyd "rett ut av boksen" med volumet på "stuenivå" osv blir sjeldent så vellykket, da lyden du hører på plater som oftest er et resultat av effekter, eq'ing, komprimering, effekter, opp-mikking og forsterkere som kjører på full guffe i et opptaksrom.

Utfra eksemplene over ville jeg ha kikket på Fender amp'er hvis du ikke likte vox ampene du har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Hei !

Takk for svar.

Helt riktig, jeg aner veldig lite om innmaten i amper fra 50-60 tallet. At de nye "klonene" av disse skal ha bedre ( mer holdbar) innmat er noe jeg har plukket opp på andre forum og ikke minst på Boutique produsentenes nettsider. Men det er jo ikke dermed sagt at det er riktig....

Grunnen til at jeg nevner VOX AC 30 er at Danel Lanois i flere intervjuer nevner at det er hans favoritt amp.

At jeg blander inn 5-15 Watts amper er fordi jeg tenkte ( kanskje feilaktig ?? ) at effekten på ampen ikke hadde så mye å si for lyden annet enn hvor høyt den spiller.

En annen ting jeg har lest på div forum er at nye VOX amper låter veldig forskjellig fra "vintage" VOX amper.

Og at om man er ute etter lyden fra f.eks en VOX AC 30 1964 modell, så bør man lete hos produsenter som Matchless, Divided by 13, JMI etc...

Takk for tips om Fender !

Jeg har testet en Fender Blues Jr, som jeg likte ganske godt så lenge signalet var cleant, men når jeg foret den med pedaler og vreng så "falt den sammen" og jeg syntes det ble en rotete / grøtete lyd.

Kan en Fender Bassman 59 LTD være noe kanskje ? Det står den har 4 inputs ?? betyr det at om man har en effektsløyde med 2 outputs i enden ( left right ) så kan begge signalene fores inn i ampen ? Som en stereo amp ?

Takk igjen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet både originalene, RI utgavene og kloner av Vox AC30 og Vox AC15, og jeg syns uten tvil at de gamle lyder best.

At de skal ha dårlig innmat er jeg veldig uenig i. Hadde en '63 Voc AC30 som aldri var på verksted i løpet av 25år!

Men en gammal amp trenger selvfølgelig en gjennomgang og utskifting av slitte deler o.s.v. hvis den skal fungere slik den skal.

Har ikke prøvd alle boutique variantene, og det er mange av dem som har basert seg på den originale AC15 konstruksjonen med EF86 i preampen.

Originalt hadde AC15 og AC30 like preamper, med AC30 forlot EF86 røret ganske fort p.g.a problemer med mikrofoni når det ble forsterket opp mer.

Det førte til utviklingen av Top Boost kretsen som AC30 fikk i '63. De siste originale AC15 ampene ble produsert til '65.

JMI er en klone av de gamle Voxene, men er bygget av Music Ground som har flere svin på skogen enn resten av musikkbransjen til sammen.

Den beste Voxen jeg tror du kan få for prisen du nevner tror jeg er en av de engelske AC30 modellene som ble bygget på 90-tallet. De lyder ganske tett opp til originalene.

Ellers er det selvfølgelig mye bra i boutique segmentet. 65 Amps, DrZ og en haug andre produsenter har amper som baserer seg på AC15 konstruksjonen.

Hvis det er en amp med to EL84 i utgangen og EF86 i preampen er det som regel en eller annen variant av AC15 lyden vi snakker om.

Fender Bassman har to kanaler og fire inputs akkurat som Marshall amper. Ikke noe stereo, og egentlig er det bare to volum på litt forskjellig voica kanaler.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Kristoffereide her. Det er ikke noe som drar disse lydene spesifikt mot VOX AC30 eller noen "Boutiqe variant" eller hva det nå heter.

Tror kanskje du klarer det med en VOX, men jeg ser mer for meg en god rørforsterker med en tubescreamer i front (les Neil Young).

Jeg har en 15W italiensk Galanti som sammen med en tubescreamer ville glatt lagd den lyden. Og det er en røramp ingen vil ha!

Det jeg vil fram til er at disse lydene er det helt greit å få gjennom en hvelken som helst god røramp.

Jeg tipper det går lett på de fleste Fendere, heller enn VOX.

Selv ville jeg brukt min Fender Bassman Blonde på begge klippa. Ekko-maskin på første klipp. Tubescreamer og ekko på andre.

Men Gunnar: Finnes det en tråd om forskjellene på de forskjellige AC30 variantene? Det ville vært interessant for mange av oss.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut Hayseed fra valvetechamps. Kloner av Vox-ampene fra '63, til en ganske rimelig pris. Tror 15-watteren skulle være omtrent rundt budsjettet ditt. Strålende fornøyd med min 30 (har med EF86 rør). :)

Edited by Torh
Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for masse bra svar !

Finnes det noen som importerer Valvetech til Norge ? Har ikke spesielt god oversikt over gitarsjapper, men har sjekket Godlyd og Vintagegitar.

Noen andre sjapper som er bra ?

En annen ting, har noen et tips til hvor man kan få kjøpt rør ? Eventuelt et sted / tekniker / servicested på Østlandet som sjekker amp, bytter rør, modder n whatnot ?

Har lånt en liten snasen Fender Champ 600, som en kompis har bytta rør i selv. Den låter fint med sine 5 Watt, men man kan jo steike egg på den ! Satan så varm den blir !!

Lurer på om det kan være pga ukyndig rørbytte ? Er det bare å finne rør som passer og slenge inn ? Eller bør ampen justeres også ?

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke justere noe dersom det er samme type rør.

Handler mye hos http://musikding.de med god service, kjapp frakt og snille priser.

Vet ikke så mye om Champ 600, men det ser ut til at det er en klasse A-forsterker.. Da er det desverre slik at de brenner mye effekt/energi på varme, til gjenngjeld får du god lyd.

Det kan faktisk komme opp i 60% energitap på varme i en klasse A forsterker ;)

Ikke noe å bekymre seg over, da det er helt normalt for klasse A-amper. Tviler da på at noe rørbytte vil hjelpe noe særlig, da det er oppbyggingen til sluttrinnet som avgjør dette. Men det går sikkert an å senke forspenningen litt, så røra blri mindre varme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Fender Champion 600 og den er utrolig praktisk på vinterstid, ettersom man slipper å fyre på peisen når man har fyrt opp ampen... :lol:

Du kan prøve å klistre fast bacon til metallplata bak, så får du skikkelig mojo-mat...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.