Web Analytics
Jump to content

Bass til begynner

Guitar Master

Recommended Posts

hei hei! jeg har prøvd en bass av en venn av meg nå en stund. Jeg er allerede gitar entusiast og spiller det aktivt og er med i band. Jeg har funnet ut at bass er ganske sjekt det og digger det :wub: og derfor tenker jeg og skaffe meg en. skal ikke ha noen dyre greier altså, budsjettet blir vel 4-5 tusen og trenger både forsterker antar jeg og en bass. Spiller Metall og er inspirert av både Metallica, Slipknot, Guns N' Roses osv. Men siden jeg allerede er en erfaren gitarist, tror dere det går greit med en 5-strenger eller bør jeg begynne med 4?

Edited by Guitar Master

Det KAN jo være lurt å skjele til hva bassistene i de nevnte bandene spiller på også. Jeg begynte akkurat med bass selv, men spiller lite metall. Gikk for en brukt 4-strenger.

Er man i tvil, så vil jeg anbefale å gå for en brukt bass av et greit merke. Det gjør at man sannsynligvis får en bass som er god å spille på, samtidig som man kan selge den for oppgradering uten vesentlig tap.

Yamaha BB-serien er gode basser til bra pris. Selv ville jeg valgt en femstrenger da det er ikke noe problem å håndtere en ekstra streng. Men som andre sier her, stikk på ei sjappe og prøv, synd utvalget på femmere er helt ræva :P

Eg prøvde noe som het Louder i en butikk en gang, kostet under rett under 2000. Den var faktisk ganske deilig å spille på. Forsterker finner du alltid til en rimelig pris, da må du bare finne noe som passer til deg, og hva du skal bruke den til.

Tilgi meg hvis jeg er skeptisk, men jeg tror eksemplaravvikene på Louder-produktene kan være ganske store. Ville ikke kjøpt det merket uten å prøve akkurat det eksemplaret i butikken først. Ikke noe jeg ville kjøpt på postordre, ihvertfall.

Louder er absolutt gode kjøp om du tester og kjøper en bra. De kan også være en trist affære om du er uheldig med eksemplaret.

Har selv en Louder som jeg har hatt siden jeg begynte med gitar for 8 år siden, og spillbarheten på den gitaren har gjort at jeg har funnet det verdt det å oppgradere pickups i den, og er strålende fornøyd med gitaren nå. Spiller og holder stemming godt. Har også prøvd Louder jeg aldri ville brukt penger på!

Uansett. Med budsjett på 4-5k kan du fint finne merker som er bedre enn det beste fra Louder :)

Masse bra å velge i i denne prisklassen. Du kan f.eks få Ibanez, Cort , Aria, Fender ,Squier ,Westone ++++

Kjøp gjerne brukt og gammelt. 5 strenger kjøper du om du liker å spille musikk som krever det, og det er ikke nevneverdig vanskeligere å spille på. Det er vel også mindre sjanse for dødpunkter da, pga større masse i halsen.. Har den formening at kjøper du gammelt og brukt som har vært dyrt får du et mye bedre instrument enn om du handler nytt i butikk. Bassforsterker kjøper du også brukt. Da kan du få noe kraftig som sparker uten å betale all verden for d.