Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille opp til dans osv - Hva er essensielt å kunne?


Defo

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som kan ramse opp hva som essensiellt å kunne spille om jeg skulle finne på å spille opp til dans, bryllup og lignende en gang i framtiden? Hadde vært greit å få en oversikt over hva jeg bør lære meg som folk ser på som grunnleggende ting enhver gitarist skal kunne spille...

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva en bør kunne kommer vel helt an på bestillingen... så vidt jeg vet finns det vel ikke et spikret standardrepertoir av låter som passer til enhver samling med danselystne mennesker. Alder, profilen til stedet en spiller på etc., spiller inn på låtvalget...

Eneste tipset jeg kan komme meg er å lære seg å spille innen mange forskjellige stilarter og tonaliteter. Utvid sjangerforståelsen og gehøret.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her må man nok spørre om sjanger før det er mulig å svare vettugt, tror jeg.

Personlig har jeg danset swing (ja, vi som er blitt noen år synes ikke det er flaut) til AC/DC, Status Quo og diverse svensk dansbandmusikk (som KUN egner seg til dette, IMHO), mens folkedans av type polka og reinlender nok krever folkemusikk. Der er gjerne gitaren benyttet mye til backbeatkomp. Osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse Creedence?

Jau det ville jeg satset på og. Samme hvor vi spiller med "dansebandet" vårt så er det creedence, stones, clapton, elvis, cash og slik som gjelder. Spiller du ikke det så spør dem etter det til du spiller det. Dette er da type samfunnshus-fester. Kan dra frem litt hardere greier som ACDC når folk blir litt fulle, men kommer du med det for tidlig går de og klager til lydmann blir grå i håret. Gammal køntri er stikkordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! :) Har vel kommet fram til:

Vals - finnes det mange typer her? Hva kalles den tradisjonelle valsen?

Swing - Creedence, Dire Straits?

Blues - Texas shuffle?

Det her er vel det mest essensielle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Spelar ikkje sjølv, men var lyd mann ei tid.

Jobba med nokre ungdomar som fekk seg dansefest jobbar.

Dei hadde øvd inn diverse stilartar, men noko skurra for meg. Særleg rytmisk.

Fekk på plass nokre danseglade/dyktige ungdommar til å prøvedanse....

Dei fekk då klar tilbakemelding på kva som var "feil", enten det var med Creedence eller reinlender.

På dansefest er det rytme som er viktig, trur eg ....

Kom på ein ting til.

Det nyttar ikkje å "distansere" seg frå danseband sjangeren når ein først står der på scena.

Om ein eigentleg likar best heavy/jazz så er det greit, men dei som betalar for å få "dansemusikk"

skal også ha valuta for pengane.

På musikklinjene på vgs er det eit fag som heiter musikkformidling. Viktig pensum for alle på ei scene.

Endret av sveinp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vals - finnes det mange typer her? Hva kalles den tradisjonelle valsen?

Èn eller to valser er greit å ha til de få gangene det blir etterspurt (og i bryllup). Ellers er det ikke så viktig. Jeg har kun spilt vals èn gang på 2 1/2 år med relativt aktiv spilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Spelar ikkje sjølv, men var lyd mann ei tid.

Jobba med nokre ungdomar som fekk seg dansefest jobbar.

Dei hadde øvd inn diverse stilartar, men noko skurra for meg. Særleg rytmisk.

Fekk på plass nokre danseglade/dyktige ungdommar til å prøvedanse....

Dei fekk då klar tilbakemelding på kva som var "feil", enten det var med Creedence eller reinlender.

På dansefest er det rytme som er viktig, trur eg ....

Jepp, og dermed som andre har nevnt i tråden her: Sjangerkunnskap.

Man kan si hva man vil om svensktoppar, men spilt av riktig band, fylles dansegulvene. Danseglade folk jeg har snakket med gjennom årene sier stort sett det samme. Skal de danse, skal det aller helst være til svensktoppar, ikke nødvendigvis pga. låtene, men takten og "svingen" i veldig mange av svensktopplåtene.

Når det er sagt, kan man selvsagt finne andre låter som er dansbare også. 50-60 talls rock og pop er ofte veldig gangbar vare. Selvsagt nyere ting også.

Det avhenger jo også selvsagt mye av hvilket publikum man spiller for. Også i bryllup. Jeg har faktisk spilt i bryllup der vi endte opp med å spille Manowar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at om man spiller i bryllup, 50-års-lag og liknende ting, der det hovedsaklig er en god blanding av voksne mennesker, er tingen å få til en god balanse mellom gode, dansbare swinglåter, og gode, gamle, norske rockelåter som alle kan. God balanse er i dette tilfellet litt overvekt av danselåter.

Swing danses godt til Creedence, Dire Straits, Eagles, Status Quo og dænsebænd, men det aller meste funker egentlig.

Gode rockelåter er kjente låter av DumDum Boys, kanskje noe Jokke, Marius Müller, De Lillos o.l.

Pass dere for ballader. Dem går det ikke mange av på en kveld! Vær også forberedt på at det å spille i bryllup ofte er en kjedelig affære. Folk har spist mye mat og kake, det blir mye rare pauser pga kakeskjæring, gjester som har bidrag og ting og tang, og folk er ikke alltid danseglade. Finnes unntak selvsagt, men erfaring tilsier at de fleste er kjedelige. Imidlertid, om man får et godt rykte (folk kjenner igjen god musikk også på dårlige fester) og er litt om seg så kan man også spille i års-lag, firmafester og privatfester, og dette er noe helt, helt annet. Her er det nesten garantert hæla i taket og kjempestemning, og her kan man ofte tippe vekta litt mer over på de gamle klassiske rockelåtene, og det er ofte også åpning for litt mer moderne musikk og tyngre musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.