Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor er lyden sånn?


Anbefalte innlegg

Spilte inn noen låter med bandet i helga men sliter med at gitarene virker som de står i et klangfullt rom.

De blir liksom litt bak i der, i mangel på å forklare det bedre.

Vi har spilt direkte inn i Digi 002 + Pro-tools8. Trommer og bass er på plass i lydbildet, det er bare gitarene som har blitt sånn.

Tidligere har vi tatt opp ved å tappe mixer'n(Yamaha 01V96VCM)på ett spor og har fått gitarene veldig "in you're face" .

Er det noen forklaring på hva som gjør dette? Har ikke flytta på micker eller gjort noen forandringer, kun flytta pluggen fra mixeren til Digi.

Edit: Noen som har noen triks for å rette dette?

Er det preamp i Digi som kan være årsak?

Beklager hvis dette ikke er utfyllende, jeg er gitarist og ingen opptaksmann så jeg kan lite om opptak og slikt.

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret mitt avslører vel at jeg ikke veldig flink, så jeg åpner med den "disclaimeren". Dette pumper. Veldig tydelig fra 0.50 og utover. Av en eller grunn "spiser" trommene lyden fra de andre instrumentene.

Det er for en sånn som meg helt umulig å si hvorfor det er sånn. Her er det altså ikke noen plugins eller kompressorer eller annet i virksomhet?

Det er igjen noe headroom?

Det virker som om trommene eter av volumet på gitarene i deler av opptaket.

Har nok ikke noen fasitløsning, men kanskje du er heldig og noen av de som er flinkere enn meg kimer inn. Jeg synes ikke at gitarene er langt unna, for meg er pumpingen i lyden det verste.

Ellers vil jeg bare hekte på at dette var jo tøft i mine ører!

Basert på tre kjappe gjennomhøringer, to med monitorer og en gang med et sett sennheiserklokker.

- Tok opptaket ditt en tur innom et editeringsprogram, og det hjelper ikke akkurat på lyden at det er overmettet med tilhørende digital klipping, og null headroom. Ser jo noe komprimert ut også. Jeg tror du ville tjene på å la lyden puste litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajo, analog overstyring med alt det tilhører med kompresjon og så videre, men digital klipping er det etter det jeg vet veldig få som er ute etter..

Jeg hadde forsøkt å sørge for at det var litt mer headroom tilgjengelig, og ikke riktig så mye energi brukt opp i mesteparten av frekvens- spekteret, men jeg har jo egentlig kritisert andre ting enn gitarlyden, mer helheten. Beklager det.

Gitarene er tatt opp med bare en mikk, og hver for seg, altså?

Uansett, tror ikke jeg har mer å tilføye her, jeg kan ikke bedre, det var godt ment. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.