Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Castorfiber lager Legobass


Anbefalte innlegg

Helt enig med Greener her. Det gjelder å ha is i magen, godt lys i riktig vinkel og legge på til man ser det litt sånn magisk "flyter sammen". Det samme gjelder vel egentlig når man bruker sprøyte, også, men der er det litt mer slingringsmonn til at alt plutselig renner..

Den teknikken her bør man spare til man er i stand til å legge på lakken jevnt. Til å begynne med er vel de litt mer matte støvlagene minst arbeidskrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Liten oppdatering, helt uten bilde. Dere kommer neppe til å se noen forskjell. Det jeg har å fortelle at gitaren var fortsatt i meste laget "trebasert", det vil si at årringer og slikt er veldig tydelige, og det var en del matte områder etter det siste strøket med lakk. Var litt skvetten, da det var veldig lite igjen på boksen.

Derfor slipte jeg litt på gitaren i dag, for å få en litt jevnere finish. Sånn "4mm tykk lakk"- finish blir det ikke. Særlig ikke siden jeg opplevde at lakken var såvidt slipbar. Sliper du på lakk, og du får litt sånn "viskelærfølelse", skal du være veldig forsiktig. Da er ikke lakken skikkelig herdet. Som dere ser av datoen, er det snart 14 dager siden jeg lakket sist, og gitaren har hengt utendørs, under tak, godt og luftig i mellomtiden.

Dette tar tid!

La på et lag til med lakk, nå med en ny boks og veldig godt lys, så jeg fikk lagt lakken akkurat slik jeg ønsker, slik at lakken flyter sånn fint og flott sammen med den forrige stripen med lakk man har lagt på. Det kjennes godt når man får til det!

I morgen håper jeg å fortsette med klarlakk. Så får det bare være at det ikke blir helt glatt og superspeil. Det er nå fire gode lag med sort lakk fra sprayboks på den. Det får holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite off- topic- bilde fra en gitar som jeg gjerne vil ha strenger på. Noen hadde gått løs på denne gitaren med rasp, og det så ikke ut.. Etter litt grovpussing og tilhørende nødreparasjon, slik at treverket ikke blir mettet med all mulig dritt og lort, har jeg bestemt meg for at dette ikke blir "fin gitar" i sommer. Jeg har for mye annet å hodle på med.

La på litt sort lakk, og som dere ser, er dette i beste fall et godt eksempel på hva som skjer når man slurver med grunnarbeidet. Jeg har faktisk slipt en god del på underlaget, selv om det ikke ser slik ut. Den ujevne, ru og hakkete overflaten kjentes ut som en barnerumpe når man dro fingeren over den.

Til saken!

Det jeg gjerne vil presentere, er tape- bitene jeg har klistret på. Det er et triks jeg lærte av en dreven hobbylakkerer, og det går såher- Hvis du av en eller annen grunn ikke ønsker, gidder eller har råd til å dekke hele flaten du skal lakkere med klarlakk, kan du lage en relativt grei skjøt mellom den gamle og nye lakken på denne måten. Fest maskeringstapen langs den ene kanten, og la det stikke opp i en bue mot det området du vil legge lakk på. Det blir aldri like bra som om du lakkerer hele flaten, men det blir mye bedre, og krever mye mindre etterarbeid enn å maskere en "streng kant" med tapen.

Dette blir aldri bra, fordi grunnarbeidet er alt for dårlig, men hensikten her er altså å få det til å se nogenlunde akseptabelt ut, og sørge for at jeg ikke får fett og annet dritt på treverket. Sånn til siden. Så får jeg en S540 jeg kan bruke i mellomtiden, til jeg er villig til å bruke en masse timer på at den skal bli veldig pen.

Dette er bilder tatt før klarlakken.

P1020728.JPG

P1020729.JPG

Ellers kan jeg melde at preamp er bestilt, samt at manglende deler fra Guitarfetish er i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Liten oppdatering, helt uten bilde. Dere kommer neppe til å se noen forskjell. Det jeg har å fortelle at gitaren var fortsatt i meste laget "trebasert", det vil si at årringer og slikt er veldig tydelige, og det var en del matte områder etter det siste strøket med lakk. Var litt skvetten, da det var veldig lite igjen på boksen.

Derfor slipte jeg litt på gitaren i dag, for å få en litt jevnere finish. Sånn "4mm tykk lakk"- finish blir det ikke. Særlig ikke siden jeg opplevde at lakken var såvidt slipbar. Sliper du på lakk, og du får litt sånn "viskelærfølelse", skal du være veldig forsiktig. Da er ikke lakken skikkelig herdet. Som dere ser av datoen, er det snart 14 dager siden jeg lakket sist, og gitaren har hengt utendørs, under tak, godt og luftig i mellomtiden.

Dette tar tid!

La på et lag til med lakk, nå med en ny boks og veldig godt lys, så jeg fikk lagt lakken akkurat slik jeg ønsker, slik at lakken flyter sånn fint og flott sammen med den forrige stripen med lakk man har lagt på. Det kjennes godt når man får til det!

I morgen håper jeg å fortsette med klarlakk. Så får det bare være at det ikke blir helt glatt og superspeil. Det er nå fire gode lag med sort lakk fra sprayboks på den. Det får holde.

Selv lar jeg lakk tørke i 2-3mnd før jeg begynner med våtslipinga. Gibson venter 6mnd har jeg lest en plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lar jeg lakk tørke i 2-3mnd før jeg begynner med våtslipinga. Gibson venter 6mnd har jeg lest en plass...

Og ytterligere opp til 6 måneder før de ship'es hvis det er påkostede modeller. Ganske enkelt fordi Nitro er så "tacky" så lenge, også etter polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har bassen hengt og tørket oppunder uthustaket en stund, men nå må den PLUTSELIG være ferdig snart.

Dette blir en kjapp montering med så lite deler som mulig, men som dere ser, er en god del på plass. Plekterbrettet er krommet, bassen er sort, og i det hele tatt. Det er øving på onsdag, og jeg hadde tenkt jeg skulle prøvekjøre den da. Det er flere planer for den før den er helt ferdig, blant annet preamp, men dette blir altså en kjapp montering og utprøving. Synes det ser kurant ut, jeg, men jeg skulle ønske at den "krom"- saken tålte litt mer juling. Jeg er redd for at jeg bør kjøpe et flak til, og kle det med litt glossy plastfolie i tillegg.

Som sagt, kjapt og gæli, flere detaljer følger i dagene som kommer.

Våtsliping, rubbing og polering må jeg ta til vinteren en gang, men den er da rimelig blank slik den er. Skulle tro jeg hadde svingt sprayboksen før..

Ser også at jeg burde ha hatt utebilder i sollys, men det får bli siden en gang.

P1020738.JPG

P1020739.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På tide med en oppdatering. Folien gjør ikke jobben i lengden, den løsner for et godt ord, og tåler ingenting. Derfor har jeg bitt i det sure eplet, og bestilt et speilplekterbrett fra Canada.

Preampen jeg forsøkte å sette på, funket ikke rett og slett, takk til Orph for god støtte og glimrende oppfølging, men det blir ikke tid nok til å få den inn. Ikke det at det betyr stort, jeg har nok av deler ellers, og dette skal låte som "Pbass med alt på fullt" på lørdag, så derfor har jeg valgt posermetoden på plekterbrettet. Når andre kan gjøre det med fake marshallstacks, så kan jeg gjøre det med bassen:

P1020744.JPG

Bassen spiller aldeles flott, som forventet litt mer tungspilt enn jazzbass som jeg er vant med, men ikke verre enn at jeg holder ut. Har laget et par dekaler til headstocken, synes det ble helt greit, jeg. Det står jo ikke "Fender" der, men så er det da ikke en Fender, heller.

Jeg har en tendens til å ta litt av, og jeg regner jo med at alle i publikum (ca 20 stykker) kommer til å legge spesielt merke til Phil- logoen på enden av headstocken, (3x3 cm) :P

P1020746.JPG

"Tegneseriehodet" er hentet fra julekortet som ble sendt ut i 1982, og logoen er jo også kjent stoff. Printet ut på waterslidefolie, lakket over, påført og lakket over. Skulle nok ha hatt på et par lag til, men tiden er knapp.

Bilde av hele bassen når den er helt ferdig følger. Slik den er nå, funker den både som en P-bass og stageprop. den låter 70tallsbass til helvete og tilbake. Jeg bare gliser bredt hver gang jeg plugger den inn, og ser for meg gamle TL- og DP plater som svever foran øynene. Den støyer litt mye, men det er som forventet med sånn uisolerte tøy(se)kabler fra pickupen. Så langt er jeg mer enn fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, gleder meg som en gris til lørdag :D

Reminds me, jeg må grave fram Lizzy-tskjorta fra rotet.

Nevnte jeg at jeg har med to såpeboblemaskiner, og en strobe på 1,2 kW?? :lol:

Forå være helt ærlig, er jo ikke dette stort mer aktverdig enn noen fjortisjenter som starter band, og som bruker mer tid på å velge "outfit" enn å øve på gitaren. Forskjellen er kanskje at jeg vet noe mer av hva som kreves for å få til en kurant forestilling, og at vi faktisk har øvd målrettet siden april, både sammen og hver for oss.

Så får det være at resultatet her er en bass, og ikke en veldig matchende topp og tilhørende sminke og andre greisuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.