Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Castorfiber lager Legobass


Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er vel grenser for hvor mange bilder dere gidder å se av en bass som er svart, også. Her er det lagt på resten av boks en, og som dere ser, det skjer ikke stort. Det som er noe av poenget nå, er å bygge opp et så tykt lag med lakk at det i det hele tatt er mulig å slipe så vidt på det. Litt "appelsinfinish" blir det nemlig med sprayboks, selv om man er verdensmester, og det er ikke jeg.

Poster bildet uten noe mer om og men, og kommer med et par gode råd, i tilfelle du skulle få lyst til å prøve selv.

P1020715 copy.jpg

- Vask hendene grundig før du går i gang. Har du kost deg med en skive med majones på før du tar på gitarkroppen, kan du oppleve å se fingeravtrykket ditt i lakken, som en kraftig koking.

- Når du lakker, så ha det helt stille. Lytt til lakkboksen når du jobber. Hører du boksen "spytter", så avbryt lakkeringen og rist boksen godt. Boksen blir kald når du tømmer den, og trykket i boksen synker. Ta en liten pause.

- Start alltid lakkingen et par cm på utsiden av kroppen. Spytter boksen, er det da den vil gjøre det, når du trykker inn dysen, eller slipper den opp. Venner du deg til å starte og avslutte lakkstrålen på utsiden av kroppen, reduserer du faren for spytting kraftig. Det går jo med litt mer lakk i luften, da. Hold håndleddet stivt, og bruk albuen til å flytte lakkboksen med. Da blir avstanden til selve gitarkroppen mer konstant. Søk etter en form for "rytme" i arbeidet. Høres søkt ut, men det funker for meg. Det som er hensinkten, er å holde jevn fart på boksen, og i konstant avstand. Nynn, tell, og flytt hånden like fort hele tiden. Pauser er garantert katastrofe og renning.

- Er det sol når du lakker? Fint, sett lakkboksen i solen, og det samme med det du skal lakkere. Ikke overdriv, boksen har ikke godt av å blir varmere enn 50 grader. Gitarkroppen har også godt av sol, slik at ting er litt varmere enn 20 grader. Søk inn i skyggen når du lakkerer. Gjør du ikke det, kan du få mer lakkstøv enn det du har lyst på, det vil si at lakken størkner i lufta før den treffer kroppen.

- Lakkér fra deg. Start nærmest din egen kropp, og lakkér fra din kropp. Grunnen er at du da dekker lakkstøvet med våt lakk, og denne vil løse opp lakkstøvet til en viss grad.

- Når boksen begynner å bli tom, bør du holde gitaren du lakker horisontalt, og ikke liggende. Vær forsiktig, da det nå er mye lettere at det renner. Grunnen er rett og slett at lakkboksen ikke klarer å kvitte seg med innholdet når du holder den på skrå.

- ALDRI tøm en lakkboks helt på en gitar, hvis du ikke har tenkt å slipe kraftig på den. Det er nærmest garantert at boksen "spytter", altså slenger ut lakk- perler når den er nesten tom. Er du like gjerrig som meg, merker du boksen som "TOM" , en fingeravtrykk med fargen, og legger den et sted sammen med de andre boksene som er nesten tomme. Trenger du en gang en skvett lakk i den fargen til en pensel/tannpirkerutbedring, banker du på et lite hull med en syl, tømmer skvetten i et beger og bruker opp resten. Du kan selvsagt velge å kaste boksen.

Nå har jeg lagt på tre lag på to dager, med en meget forsiktig sliping mellom lag en og to. Nå har jeg tenkt å la denne kroppen tørke en uke før jeg sliper litt til, og legger på de siste tre lagene, det vil si boks nummer to. Så skal jeg vente i en uke til før jeg forsøke meg med en sliping til, og så avslutter jeg med tre lag med klarlakk.

Som man kanskje ser, så er ikke dette "bare å dusje på litt lakk". Jeg har forsøkt mange ganger å advare ivrige hobbylakkerere ved en del anledninger, rett og slett fordi dette tar masse tid når man jobber med hobbybokser.

Det er ikke meningen å leke moralist.

Alle og enhver må gjerne få "dusje på litt maling" for meg, men da blir jo resultatet deretter, også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser bra ut, liten tvil om du har utviklet et bra håndlag med bokser. Men, får man være så freidig å spørre hvorfor du ikke har handlet deg en sprøyte..? Jeg har selv lakkert min del med bokser, men til slutt kastet jeg inn håndkleet og kjøpte meg et par sprøyter. Never looked back :) Gode sprøyter koster ikke all verden, og det ser jo ut som om du har kompressor..(?)

Og det er jo ikke måte på hva man kan få til med airbrush, her er min favoritt "malingsblåser" : Dru Blair

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sprøyter, pluss et par airbrusher. Problemet er jo at lakken til dette koster en tusenlapp per liter, samt tynner og herder. Det minste jeg får kjøpt, er en liter, så da hadde det blitt en dyr gitar. Jeg lakker såpass lite at i hvert fall herderen går ut på dato før jeg får brukt den opp.

Har du forslag til "billig" lakk som med hell kan sprøytes, så tar jeg gjerne imot forslag. :)

Når jeg tenker meg om, kunne jeg jo ha brukt bengalakk og avsluttet med klarlakk. Problemet er at den ikke er tynner- basert, og har veldig lang åpen tid. Det er litt dumt om sommeren med insekter og annet dritt som flyr rundt omkring.

Noe av poenget med denne bassen er jo at den ikke skal koste all verden.

Til slutt er jo litt av min hensikt med denne tråden å vise hvordan man bruker lakkbokser og kan få et akseptabelt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget med dyr lakk, og med begrenset bruk blir fort noen inntørkede bokser. Et tips ang farge som jeg vet var en varm potet innenfor modellefly-bygging var vannbasert interiørmaling. Prøvebokser får du hos nærmeste malingutsalg, og holder for en gitar eller ti :) . Trikset er å finne en klarlakk som holder. Skal sjekke litt med noen gamle røvere innenfor modellbygger miljøet om hva de brukte. Vet at de hadde steile krav da lakken måtte tåle både bensin,methanol og nitrometan uten å "krølle" seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med vannbaserte produkter som er å få "over disk", er at de ofte er tiksotropiske, og det kan man ikke bruke på gitar.

(Tiksotropisk betyr at de aldri tørker helt, men bestandig er bittelitt klebrige)

For meg er det cellulosetynner som gjelder når det gjelder produkter på gitar. Alt annet har for lang åpentid, og en eller annen flue, veps eller stankelbein klarer alltid å surre seg bortpå de få gangene jeg har prøvd med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neros tenkte kanskje mest på lakk til airbrush når han nevnte det med vannbasert interiørmaling?

Nå har ikke jeg særlig erfaring med airbrush, men jeg ville sjekket ut akrylmaling i sånne småbokser fra hobby-butikker e.l. som selger kunstner materiell. De koster sikkert ikke all verdens.

Som heldekkende lakk/farge har jeg samme erfaring som Castor - tynner baserte lakker er det som fungerer i praksis, kanskje med unntak av klarlakk hvor f.eks "gulvlakk" er helt ok i mange sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt du har på gang her.

Er egentlig mest spent på plekterbrettet.

Skal du lage det selv? Det er vel speil eller krom som gjelder her?

Du får jo kjøpt krom på sprayboks (biltema o.l.), men om det vil duge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte interiørmaling som en basisfarge, som lukkes med klarlakk etterpå. Ellers er den helt klar for skjør for noen form for top coat. Akryl lakk har jeg brukt mye av, men da kun på modeller som skal være matte, det er billig og lett tilgjenelig, men igjen bør denne toppes med en knallhard klarlakk da de ikke veldig slitesterke..

Men enig med dere begge to, det absolutt beste er lakk som lukter så hjernen krymper 20% ved første sniff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lakkere en gitar med vannbasert baselakk ser jeg ingen problemer med... Man må selvfølgelig legge klarlakk over etterpå, da vannbasert lakk som nevnt over her tåler ingen ting mtp. slitasje. Og så er den type lakk veldig matt etter at den har tørket.

Jeg lakkerte denne gitaren med vanlig vannbasert billakk, on nitrocellulose klarlakk (kun for å prøve den nitrocelluloselakken).

Gitarer som jeg lakkerer senere i en dekkende farge kommer jeg til å bruke "vanlig" klarlakk på (2K). Og nitrocellulose på transparente noen lakkeringer...

PolkaDot.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lakkere en gitar med vannbasert baselakk ser jeg ingen problemer med... Man må selvfølgelig legge klarlakk over etterpå, da vannbasert lakk som nevnt over her tåler ingen ting mtp. slitasje. Og så er den type lakk veldig matt etter at den har tørket.

Jeg lakkerte denne gitaren med vanlig vannbasert billakk, on nitrocellulose klarlakk (kun for å prøve den nitrocelluloselakken).

Gitarer som jeg lakkerer senere i en dekkende farge kommer jeg til å bruke "vanlig" klarlakk på (2K). Og nitrocellulose på transparente noen lakkeringer...

Nå er det litt forskjell på vannbasert billakk som er laget for å herde så hard som mulig og interiørmaling basert på akryl da. Ymse industri/billakk kan gjerne være alkyd-akryl basert, selv om jeg tror de fleste er laget på uretan base, men det er uansett et ganske annet produkt enn "akryl for sponplater og strie"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det litt forskjell på vannbasert billakk som er laget for å herde så hard som mulig og interiørmaling basert på akryl da. Ymse industri/billakk kan gjerne være alkyd-akryl basert, selv om jeg tror de fleste er laget på uretan base, men det er uansett et ganske annet produkt enn "akryl for sponplater og strie"

Ja, om det var veggmaling det var snak om blir det noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema båtlakk er vell noe av det bedre du kan få tak i av billige lakker. Kjører du på med våtslip og lakkerer mange lag (med sprøyte, lakken må desutten tynnes mye) burde du få et ganske strøkent resultat. Det er jo ikke umulig å få til et tilnærmet strøken lakkarbeid med spraybokser heller, må bare ha på sinnsykt tynne lag, våtslipe og polere (med skikkelig maskin og polish med cut i) det man lakkerer.

Forøvrig et interessant og spennende prosjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke umulig å få til et tilnærmet strøken lakkarbeid med spraybokser heller, må bare ha på sinnsykt tynne lag,

Sinnsykt passe tykke lag mener du vel.. :D Man må spraye til sjiktmetningsgrensen for den lakken man bruker synes nå jeg da. Sånne "støvlag" har jeg ikke noe tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.