Web Analytics
Jump to content

Hvordan er ditt DIY plekterbrett?

Recommended Posts

Hei.

Jeg leker med noen design for en DIY gitar med plekterbrett. Som min forrige gitar, så blir dette et eget design uten å kopiere en eksisterende kroppsform. Det betyr at jeg må lage plekterbrettet selv. Foreløpig er tanken et helt vanlig sort materiale, evt. akrylglass med lakket bakside. Men jeg ønsker litt inspirasjon. :)

Jeg søker smarte løsninger i forhold til:

• Bruk av ting/materialer som egentlig ikke er ment som plekterbrett til plekterbrett
  • Metoder for å kutte og forme
  • Spesielle finisher (kan man f.eks. male/lakke plekterbrett)?

Gjerne bilder.

Dersom man har brukt det en stund er det også fint å få vite litt om hvor holdbart det har vist seg å være (spesielt med tanke på uvanlige materialvalg eller overflatebehandling som maling, lakk og lignende.

Edited by sarge

Moro! Synes plexiglass er spennende. Har brukt det som cover for elektronikkrommet bak på gitaren, men lakkerte da den siden som vender inn sort. Det kule med pleksiglass er at det er ganske lett å forme, og at man kan lage mye spennende finish fra undersiden, som da er godt beskyttet.

Men naturell er også kult. Gir meg sånn gjennomsiktig Swatch-klokke assosiasjon (for dem som er gamle nok til å huske det).

Hva med akryl/plexi som du gir et strøk med farge, så graverer du inn div mønstre, gir et et strøk med ny farge, graverer på ny, ny farge osv-osv-- Jeg blir litt overkreativ i hode mitt, da jeg har en liten CNC-fres i huset, og da er det bare fantasi (+tid) som begrenser hva man kan få til.. :rolleyes:

Ellers har jeg tenkt tanken å laget et selv i carbonfiber (ferdig plate) Vet det er litt pain å jobbe med (mye ekkelt støv for lungene), men litt uvanlig..