Web Analytics
Jump to content

John Mayer-ish gitarspill jeg har laget til bandet


oyvi93
 Share

Recommended Posts

Stort sett fint dette, men kompgitaren er sur, og begge gitarsporene har litt høy inngang, så de "klipper" litt. Juster ned inngangsnivå, stem gitaren og gjør akkurat det samme igjen! :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, dette er nok sikkert riktig :) Hørte at den var sur etterpå, så har planer om å spille på nytt - men skal bare være en demo. Miksingen og alt det er nok ikke helt i orden :)

Men lurer mer på fingerspillet i starten om det er i orden og soloen. Eventuelle toner jeg bør forandre på.

Takk for tilbakemelding uansett!

Link to comment
Share on other sites

Ok, dette er nok sikkert riktig :) Hørte at den var sur etterpå, så har planer om å spille på nytt - men skal bare være en demo. Miksingen og alt det er nok ikke helt i orden :)

Men lurer mer på fingerspillet i starten om det er i orden og soloen. Eventuelle toner jeg bør forandre på.

Takk for tilbakemelding uansett!

Det "tekniske" er vel greit. Litt ute timing-messig, men det fikser du ved å jobbe litt med det. (Spill inn igjen, igjen og igjen til du har det.) Ellers ville jeg lagt litt mer diskant på sporene, i tillegg til det jeg allerede har nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det slik at jeg i en periode fikk høre en del råmikser. Alt er fryktelig nakent og alle detaljer står på tå for å avsløre seg. Dette opptaket er jo slik. Sleng på bass, stem kompgitaren en gang til og legg på trommer, så funker dette.

Man ville bli overrasket over hvor mye småsur gitarspilling det er på ferdige plater, hvis man får høre på sporene isolert. Dette er ikke gitar, men et veldig godt eksempel på hvor teit noe kan høres ut tatt ut fra sammenhengen.

Dette låter jo nesten som en småfull karakoesanger, men sett det inn i sammenheng, og det funker kule!

http://www.youtube.com/watch?v=V1uz_aDo0YA

Link to comment
Share on other sites

Bra poeng! Skulle jeg f.eks. lagt ut enkeltsporene av de innspillingene jeg har postet her på forumet, ville mange fått seg en god latter! :lol: Jo færre instrumenter man spiller inn, jo fortere blir man avslørt sånn sett. Men sure gitarer er rimelig enkelt å unngå. Resten var jo ikke så mye å sutre for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vant med sure gitarer, så jeg slenger ut litt konstruktiv kritikk. :)

Det HendrixMayer-aktige i starten funker fint, men du mangler en litt ledende progresjon synes jeg. Du har veldig mange country/blues-aktige legatoideer på en gang, hva med å kutte ut et par, og heller variere de du har? Du har masse fett gående de 10 første sekundene, jeg hadde forsøkt å gjenta meg selv litt mer - det virker litt som om du klemmer inn litt flere tema og licks bare fordi du kan. :)

Solomessig er det mye fint, jeg liker at du går en oktav opp halvveis uti soloen (selv om det er bittelitt klisjéaktig). Men jeg blir litt ør av alle bendingene. Når tempoet er såpass lavt som i dette tilfellet blir lange, bluesherlige bendinger ganske markante, og du skaper mye spenning. Når man da har flere slike etter hverandre (0:48-50) blir det litt vel spennende (synes jeg).

For å skape litt variasjon og luft i soloen kan du prøve noen større sprang, en kvart/kvint/sekst f.eks. Du har også noen rytmiske motiv som faller igjennom, så jeg anbefaler en liten runde med trioler og åttendedeler sammen med en metronom.

Uansett, du snakker "språket" fint, og dette er en finfin komposisjon og finfin solo - jeg bare kommer med mine innspill på hva jeg tror kan fungere.

Link to comment
Share on other sites

@PerA: takk for god tilbakemelding. Er veldig enig med deg med det at jeg stapper inn det meste bare for å "vise" hehe. Tenkte på at jeg ville variere hele tiden.

Jeg skal på bandøving på søndag å prøve dette ut, så da tror jeg at jeg fort må ta å forenkle det når det skal komme vokal oppå. Men tenker meg en intro som er litt mer spennende.

Og kan prøve det med soloen. Ang. rytme så er jeg svært dårlig på å gjøre noe originalt og annerledes der. Har sånn at jeg må spille innenfor "rammer" som du hører her. Så har nok litt øving der å gjøre.

@castorfiber: klar over det :) og hvis dette skulle vært en ordentlig innspilling hadde jeg gjort mer utav det. Men det var bare en kort demo jeg spilte inn på et opptak for å få noe tilbakemelding før bandøvingen på søndag. Men takk for tips.

Link to comment
Share on other sites

åja sånn sett.. ja jeg har øvd en del på det :) jeg har en tendens til å lage ting jeg behersker i sakte tempo, men ikke får til å sitte 100 % når jeg spiller det i rett tempo. Men øvelse gjør mester :)

Link to comment
Share on other sites

for mye 2-300 hz i kompgitaren og litt småsur gitar ja :)

Synes jeg hører noen dårlige edits her og der, husk å lage fade in og fade ut :)

ellers fint spilt

Edited by hkh
Link to comment
Share on other sites

ok :) takk for tips.

haha ja, har ikke sett på editsene i det hele tatt. Har kun fokusert på å spille inn så fort som mulig for å få lagt ut en demo til bandet :)

Men kan ta å spille inn ordentlig når jeg har tid og fikse miksingen bedre! er vel bedre med alt i 1 opptakk uansett.

takk for det :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.