Gå til innhold
oyvi93

John Mayer-ish gitarspill jeg har laget til bandet

Anbefalte innlegg

Stort sett fint dette, men kompgitaren er sur, og begge gitarsporene har litt høy inngang, så de "klipper" litt. Juster ned inngangsnivå, stem gitaren og gjør akkurat det samme igjen! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør som Audun sier, så skal jeg love deg at jeg kommer med saklig kritikk og tilbakemelding etterpå! Nå hører jeg bare sure gitarer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, dette er nok sikkert riktig :) Hørte at den var sur etterpå, så har planer om å spille på nytt - men skal bare være en demo. Miksingen og alt det er nok ikke helt i orden :)

Men lurer mer på fingerspillet i starten om det er i orden og soloen. Eventuelle toner jeg bør forandre på.

Takk for tilbakemelding uansett!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, dette er nok sikkert riktig :) Hørte at den var sur etterpå, så har planer om å spille på nytt - men skal bare være en demo. Miksingen og alt det er nok ikke helt i orden :)

Men lurer mer på fingerspillet i starten om det er i orden og soloen. Eventuelle toner jeg bør forandre på.

Takk for tilbakemelding uansett!

Det "tekniske" er vel greit. Litt ute timing-messig, men det fikser du ved å jobbe litt med det. (Spill inn igjen, igjen og igjen til du har det.) Ellers ville jeg lagt litt mer diskant på sporene, i tillegg til det jeg allerede har nevnt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har det slik at jeg i en periode fikk høre en del råmikser. Alt er fryktelig nakent og alle detaljer står på tå for å avsløre seg. Dette opptaket er jo slik. Sleng på bass, stem kompgitaren en gang til og legg på trommer, så funker dette.

Man ville bli overrasket over hvor mye småsur gitarspilling det er på ferdige plater, hvis man får høre på sporene isolert. Dette er ikke gitar, men et veldig godt eksempel på hvor teit noe kan høres ut tatt ut fra sammenhengen.

Dette låter jo nesten som en småfull karakoesanger, men sett det inn i sammenheng, og det funker kule!

http://www.youtube.com/watch?v=V1uz_aDo0YA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra poeng! Skulle jeg f.eks. lagt ut enkeltsporene av de innspillingene jeg har postet her på forumet, ville mange fått seg en god latter! :lol: Jo færre instrumenter man spiller inn, jo fortere blir man avslørt sånn sett. Men sure gitarer er rimelig enkelt å unngå. Resten var jo ikke så mye å sutre for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, det er ikke noe poeng i seg selv å spille inn spor med ustemte gitarer, men like fullt er det faktisk slik at det er mye man slipper unna med. Det å være nøye, ha stemte gitarer, brukbar volum på opptaket, er noe som hever en demo vesentlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er vant med sure gitarer, så jeg slenger ut litt konstruktiv kritikk. :)

Det HendrixMayer-aktige i starten funker fint, men du mangler en litt ledende progresjon synes jeg. Du har veldig mange country/blues-aktige legatoideer på en gang, hva med å kutte ut et par, og heller variere de du har? Du har masse fett gående de 10 første sekundene, jeg hadde forsøkt å gjenta meg selv litt mer - det virker litt som om du klemmer inn litt flere tema og licks bare fordi du kan. :)

Solomessig er det mye fint, jeg liker at du går en oktav opp halvveis uti soloen (selv om det er bittelitt klisjéaktig). Men jeg blir litt ør av alle bendingene. Når tempoet er såpass lavt som i dette tilfellet blir lange, bluesherlige bendinger ganske markante, og du skaper mye spenning. Når man da har flere slike etter hverandre (0:48-50) blir det litt vel spennende (synes jeg).

For å skape litt variasjon og luft i soloen kan du prøve noen større sprang, en kvart/kvint/sekst f.eks. Du har også noen rytmiske motiv som faller igjennom, så jeg anbefaler en liten runde med trioler og åttendedeler sammen med en metronom.

Uansett, du snakker "språket" fint, og dette er en finfin komposisjon og finfin solo - jeg bare kommer med mine innspill på hva jeg tror kan fungere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@PerA: takk for god tilbakemelding. Er veldig enig med deg med det at jeg stapper inn det meste bare for å "vise" hehe. Tenkte på at jeg ville variere hele tiden.

Jeg skal på bandøving på søndag å prøve dette ut, så da tror jeg at jeg fort må ta å forenkle det når det skal komme vokal oppå. Men tenker meg en intro som er litt mer spennende.

Og kan prøve det med soloen. Ang. rytme så er jeg svært dårlig på å gjøre noe originalt og annerledes der. Har sånn at jeg må spille innenfor "rammer" som du hører her. Så har nok litt øving der å gjøre.

@castorfiber: klar over det :) og hvis dette skulle vært en ordentlig innspilling hadde jeg gjort mer utav det. Men det var bare en kort demo jeg spilte inn på et opptak for å få noe tilbakemelding før bandøvingen på søndag. Men takk for tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

åja sånn sett.. ja jeg har øvd en del på det :) jeg har en tendens til å lage ting jeg behersker i sakte tempo, men ikke får til å sitte 100 % når jeg spiller det i rett tempo. Men øvelse gjør mester :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

for mye 2-300 hz i kompgitaren og litt småsur gitar ja :)

Synes jeg hører noen dårlige edits her og der, husk å lage fade in og fade ut :)

ellers fint spilt

Endret av hkh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok :) takk for tips.

haha ja, har ikke sett på editsene i det hele tatt. Har kun fokusert på å spille inn så fort som mulig for å få lagt ut en demo til bandet :)

Men kan ta å spille inn ordentlig når jeg har tid og fikse miksingen bedre! er vel bedre med alt i 1 opptakk uansett.

takk for det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.