Web Analytics
Jump to content

Pickup til Greco Thunderbird fra 70-tallet


Aphelion
 Share

Recommended Posts

En bandkollega har en Greco Thunderbird fra 70-tallet. Pickupen i denne låter ikke som den skal, og det er noe slags høyfrekvent bråk som er spesielt fremtredende på 4. streng. Pickupen er ikke av den typen som sitter på nyere Gibson T-birds, men en slags minihumbucker med deksel. Er det i det hele tatt noe håp om å få tak i noe såpass sært? Er det f.eks. noen som kan lage det på bestilling? :)

Pickupen (og bassen) ser forøvrig sånn ut:

77Greco.jpg

Link to comment
Share on other sites

snipp snipp fra et forum på nett ang den pickupen:

" I'm told by Mike Lull that Paul Chandler designed that pick up for them, based on a '60s Gibson - What I know is that as a single pup bass these are fantastic, simple instuments for esp good for rock, the set neck tightens the tone up some over a standard Gibson and it sounds great played fingerstyle or with a pick. As value vs $$$ goes these are really hard to beat, the QC is real good and it's very study, really a work horse bass."

Men har ingen aning om hvor en kan få tak i en ny eller en annen som passer. Kanskje det står noe info på selve pickupen, serienr, modellnr eller liknende? I såfall kan du google det og se hva som kommer opp

Forresten har du åpna opp og sjekka kabling og loddepunkter og sett at alt er som det skal være?

Edit: var litt treig med å trykke på send knappen, kom noen innlegg før meg :) Den Lull pickupen var dyr ja :( Men den kan hende noen selger originalpickup som de har liggende hvis du leiter litt på nettet.

Edited by basstom
Link to comment
Share on other sites

Bartolini har noe som passer, men de låter vel ikke helt som originalene.

Jason Lollar lager Thunderbird-replikaer med svarte plastdeksler, men hvis du sender inn pickupen din kan han visst bytte ut innmaten så du beholder det kromma dekselet. Ville sendt en mail og spurt der, tror han ligger litt lavere i pris enn Mike Lull.

Har sett en annen produsent også, men sliter litt med å huske navnet nå...

Link to comment
Share on other sites

Guest Elma

Nå lages det jo pickupper i Norge også. Bra om vi støtter norsk håndtverk. Har fått satt inn en Cream-T i min tele. Var ikke så gæli pris heller, tror jeg. Ble gjort på en service av Strand Guitars, derfor ikke helt sikker på prisen. Er jo bare og ta kontakt, og høre om pris.

Link: http://www.creamtpickups.com/contacts.html

Link to comment
Share on other sites

Tror Elma kan være inne på en god ide, Om han sender inn original pickupen så skal noen som kan det kunne kopiere den, evt få ordnet den.. Skulle gjerne visst hvordan feilen høres ut, mulig det hadde vært mulig å ordne med skjerming eller/og en loddebolt.

Edit:

Med de prisene Cream T opperer med så tror jeg at jeg holder meg til Sadowsky Pickuper, er mye billigere..

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=749&subgid=755&wwwalias=nmd&pid=9444

Edited by Thunder Fingers
Link to comment
Share on other sites

Guest Elma

Ser TF har sjekka litt pris. Jeg blei da litt nysgjerrig og fant fram faktura fra Strand Guitars. Ser at jeg betalte 750,- for en neck pickup til tele som ble håndviklet for å matche Joe Bardon pickuppen som står i bridge. Lite veit jeg om priser på pickups generelt, men dette kan da ikke være så gæli pris?

Link to comment
Share on other sites

Jeg betaler gjerne 1500kr for en god pickup, men det de skal ha er mer enn det Seymour Duncan skulle ha for en Custom pickup (for en P bass pickup jeg kjøpte fra Customshopen så kostet det meg rundt 160 dollar)

Men ser dog at prisen er den samme for ett sett med jazz bass pickuper som det er for en P bass pickup, det er litt snodig (synes jeg da)

Link to comment
Share on other sites

Guest Elma

Enig med TF. Penger prater. Men jeg er villig til å legge noe mere penger i det hvis jeg kan støtte norsk produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne visst hvordan feilen høres ut, mulig det hadde vært mulig å ordne med skjerming eller/og en loddebolt.

Kanskje du gidder å ta en titt hvis jeg får ham til å ta den med den 11.? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.