Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

OK samling av vintage-stash.


Debris

Anbefalte innlegg

Japanske businessfolk med for mye penger har kjøpt opp veldig mye gamle stratter og Les Pauler og drevet opp prisene ytterligere, dette har jeg fra en vintagesamler.

Er ikke så veldig interessert i hele vintagegreia sjøl, mener dem lager vel så bra gitarer nå, men dette er hva jeg har hørt ihvertfall.

Noen andre som har synspunkter på dette?

Det med japanske samlere tror jeg nok stemmer, men jeg er ikke helt sikker på at det businessfolk og at det handler om investeringer.

Det er vel heller det at japanske samlere er av de mest lidenskaplige samlere i verden.

Det gjelder ikke bare musikkutstyr, men også andre ting som ikke har noe investeringspotensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det med japanske samlere tror jeg nok stemmer, men jeg er ikke helt sikker på at det businessfolk og at det handler om investeringer.

Det er vel heller det at japanske samlere er av de mest lidenskaplige samlere i verden.

Det gjelder ikke bare musikkutstyr, men også andre ting som ikke har noe investeringspotensiale.

Høres fornuftig ut.

Ble fortalt at det var endel som ikke nødvendigvis spilte selv men som har god råd som kjøpte seg vintagegitarer for the bragging rights.

Tror uansett du har mer innsikt rundt dette enn meg, går bare på ting jeg har hørt (gjaldt spesiellt vintage Les paul`er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japanske businessfolk med for mye penger har kjøpt opp veldig mye gamle stratter og Les Pauler og drevet opp prisene ytterligere, dette har jeg fra en vintagesamler.

Er ikke så veldig interessert i hele vintagegreia sjøl, mener dem lager vel så bra gitarer nå, men dette er hva jeg har hørt ihvertfall.

Noen andre som har synspunkter på dette?

du sier de fleste vintageinstrumenter blir kjøpt opp av folk som ikke spiller. dette stemmer ikke. kanskje noen, men langt i fra alle. står fremdeles på at dette er en myte.

blir litt som: de fleste som samler frimerker, kan ikke skrive, el. de fleste som samler biler har ikke sertifikat. vel noe som stemmer; de fleste som samler tomflasker, har dårlig med penger ;)

to av de mest kjente japanske samlerne; Ichiro Kato og Kunio Kishida er også drevne gitarister. og ja, de har busrts og masse andre ting.

av andre kjente samlere så har du feks Tom Wittrock, Billy Gibbons, Slash, Perry Margouleff, Peter Svensson, ...og ja, alle kan spille.

hvem er samlerne som ikke kan spille?

gtrzn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel som med alt annet som kan antas å kunne gi avkastning på sikt? De som har masse penger ønsker å øke formuen sin ytterligere, så da kan jo naturligvis vintage gitarer være et investeringsobjekt i så måte. Om det er først og fremst japanske forretningsmenn som står for dette, tviler jeg på, men det er så. Jeg vet ingenting om det. Uansett er det vel begrenset hvor mange '50 tallere som fortsatt eksisterer, både av Gibson og Fender, så det vil nok ikke bli et "prisras" med det første. Vi som ikke har ubegrensede midler får vel nøye oss med saker som ikke har fullt så høy verdi, rent pengemessig. Noe jeg har null problemer med! :)

prisraset har allerede vært. det sammenfalt med den generelle finanskrisen. man hadde en topp i 2006/ 2007. De fleste vintageinstrumenter er nå betraktelig billigere. løp og kjøp!

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste som hiver mange penger in i vintage gitarer har en eller annen gitarinteresse i utgangspunktet. Det finns enklere måter å plassere penger på hvis man bare skal ha avkastning. Det krever litt kunnskap også for å unngå å bli lurt.

Jeg tror det er sånn at de fleste som kjøper seg svindyre gitarer ikke er proffe musikere. Men det sier alt og ingenting. Hvem er det som kjøper alle de dyreste AAAAAAAAAAAA topp PRS gitarene? CS Fender og Gibson? Samme med de dyreste Suhr og Anderson modellene? Det er mange som spiller gitar som har godt betalte streite jobber når de er 40 og kan kjøpe seg gitaren de alltid har drømt om.

Scott innrømmet glatt at han har vært heldig. Han kjøpte tomter i LA på 80 tallet sammen med en kompis når prisene var lave. 15 år etter og vips - Payday! Da kan man kjøpe seg 130 vintage gitarer da. Men jeg har hørt om flere kjente musikere som har mye mer enn det som Gtrzn nevner over. Gutta i Def Leppard hadde vel også rundt 350 gitarer hver seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier de fleste vintageinstrumenter blir kjøpt opp av folk som ikke spiller. dette stemmer ikke. kanskje noen, men langt i fra alle. står fremdeles på at dette er en myte.

Enig, men det finnnes sikkert noen unntak i antikk-bransjen etter hvert.

Investorer som er ute etter unike samlerobjekt går sikkert for andre ting enn såpass moderne ting som dette. Noen godbiter fra Jimmy Page og gjengen er nok unntakene her, men når du har råd til å betale flere 10-talls millioner for noen papirark eller en gammel krukke, er neppe gamle rør-forsterkere og masseproduserte "treplanker" i særlig stor fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier de fleste vintageinstrumenter blir kjøpt opp av folk som ikke spiller. dette stemmer ikke. kanskje noen, men langt i fra alle. står fremdeles på at dette er en myte.

blir litt som: de fleste som samler frimerker, kan ikke skrive, el. de fleste som samler biler har ikke sertifikat. vel noe som stemmer; de fleste som samler tomflasker, har dårlig med penger ;)

to av de mest kjente japanske samlerne; Ichiro Kato og Kunio Kishida er også drevne gitarister. og ja, de har busrts og masse andre ting.

av andre kjente samlere så har du feks Tom Wittrock, Billy Gibbons, Slash, Perry Margouleff, Peter Svensson, ...og ja, alle kan spille.

hvem er samlerne som ikke kan spille?

gtrzn :)

Forventer du at jeg skal kunne navn og, er vel litt lettere å ramse opp kjente gitarister med bra samlinger framfor en Japansk lege eller eiendomsmegler som synnes det er gøy å kjøpe opp gamle gitarer :D

Som sagt er dette noe jeg har hørt av en samler(hovedsakelig Gibson og Fender)

Selv er jeg ikke spes opptatt av vintage instrumenter, har prøvd noen "holygrail årgang" vintage Fendere, og bortsett fra følelsen av å holde noe verdifullt

var ingen av de spesiellt magiske instrumenter.

Angrer nesten på at jeg solgte 70talls stratten min når jeg ser hva disse begynner å gå for,en jeg var bare glad jeg fikk solgt: helt død akustisk og tung som et helvette :D

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.