Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Refretting, noe å prøve seg på selv?


Aphelion

Anbefalte innlegg

Har et ræl av en Epiphone-gitar (LP-100), som jeg tenkte å stæsje opp litt så den kan funke som stue/rølpegitar. Båndene på denne har etterhvert blitt temmelig humpete, og bør skiftes. Men dette er vitterlig ikke noe jeg gidder å investere mye penger i, så jeg tenkte litt på å kanskje prøve meg på en fretjob selv. Hvor mye styr er dette egentlig, og hva er det verste som kan skje? Som sagt er det et ræl av en gitar, så om gripebrettet får seg noen skrammer osv. så er det ikke krise :)

Any thoughts? Og, hvor mye er det å spare på å gjøre det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du skal re-frette en enkelt gitar er det ca 0 penger å spare på noe slikt, tvert i mot.

Hvis du er den nye Reodor Felgen kan du selvsagt begynne å lage verktøy, jig'er osv for å slippe å handle noe særlig verktøy osv, men også dette vil koste deg en hel del tid og penger. Spesielt tid..

En annen ting er at første re-fret, nut, båndsliping osv, osv aldri er helt 100% vellykket og dermed er prosjektet en litt dårlig idé med mindre du er innstilt på å gjøre ting flere ganger og/eller skaffe et par "vrak" å trene på. Dette er jo et håndtverk som mye annet, og har du ikke kunnskapen på plass har du MYE å lære.

Du bruker glatt 5-10 tusen på verktøy/utstyr for å frette, båndslipe og lage/tilpasse egne oversadeler osv. En tusenlapp eller to kommer du nesten ikke unna, selv om du tar DIY begrepet til nye høyder.

En re-fret på en bolt-on koster vel alt fra 1,5-3k avhengig av hvem du spør.

Det er litt som å spørre om det lønner seg å kjøpe pc/mac og Photoshop for å lage en plakat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5-3k? :o En kompis av meg (som dessverre er i Canada på gitarbyggerskole for øyeblikket) gjorde det for 800kr på Straten min, og det var inkludert ny nut i kubein :D Kanskje jeg bare skal vente til han er tilbake i gamlelandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ganske enkelt, men du bør ha litt utstyr som filer, rettholt eller noe i den gata og sandpapir/poleringspapir.+++

Er også fordel å ha noe slags jigg som halsen kan hvile på.

Men er som med mye annet, det trengs å læres for å få greit resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flopping er fint det, men bare for å fjerne spor av grovere slipeverktøy man bruker for å jevne/plane fret'ene. Man pusser ikke noe rett/plant med en sandpapir på 0,5x4 cm heller.

Men båndsliping er ingen utfordring sammenlignet med re-fretting verken hva angår verktøy og/eller kunnskap. En re-fret medfører mye trøbbel om man er litt uheldig - flising av treverk ved fjerning av gamle frets, rensing av fret-spor, riktig tilpassing av fret-spor, pre-radiusing av fretwire, liming/pressing/hamring av frets, frets/ender som ikke vil sitte, uventet mye motspenn i hals etter fretting osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- jeg teste på en gitar jeg filte ned båndene på, og fikk rundet av båndene veldig bra med "floppemetoden". Gikk raskt, gjorde det også, og det var nesten ikke noe filing igjen etterpå, selv om jeg har spesielle crowning- filer.

Jo, men der sa du det - du "floppet" etter at du "planslipte"

Poenget mitt er at man ikke trenger å planslipe med mange ulike grovheter slik en del gjør, fordi man fjerner en del materiale også på toppen båndene hvis man "flopper" etterpå. Men at "floppingen" i seg selv ikke planer båndene. Det er i utgangspunktet, og som du sier, en teknikk for å crowne båndene.

Jeg bruker forøvrig også en trekantfil for å crowne hvis det trengs. Jeg har ikke funnet en re-crowning fil med "sånn spor i" som jeg blir noe særlig klok på ennå. Har en dyr en liggende med diamant-belegg, men er ikke veldig sikker/fornøyd på resultatet egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hemmelig religiøst rituale for DIY entusiaster :D

Noen hevder også at det kan beskrive teknikken med å holde et sandpapir mellom de tre lengste fingrene og "floppe" nedover halsen slik at båndenes kant (ikke ende) blir avrundet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.