Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva burde jeg gi for gitaren?


kathrine

Anbefalte innlegg

det ligger billigere classics ute. generellt synes jeg prisen på den du linker til er litt høy. 11-12k er mer vanlig.

classics skal lissom være en slags reissue av en les paul fra 1960. denne ble produsert fra ca 1990 - 2005. fine gitarer, men hotte mikker. specsene på gitarene skiftet litt opp igjennom. let gjerne opp en med abr bridge. nashville svir i øyet.

standard har på en måte til enhver tid vært grunnstammen av les paul. den har forandret mye specs opp igjennom den og, men skal lissom være basisen.

gtrzn

Classicen er vel i grunnen ganske langt fra en reissue. Det eneste som kan kobles mot en '60 mod. er halsprofilen og ABR-brua. (før den ble byttet ut) Pickuper med veldig høy output er også noe man bør være klar over ja. Noen liker de. Mange liker dem ikke. For min del ble Classicen jeg hadde en helt annen gitar med Lollar humbuckere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Classicen er vel i grunnen ganske langt fra en reissue. Det eneste som kan kobles mot en '60 mod. er halsprofilen og ABR-brua. (før den ble byttet ut) Pickuper med veldig høy output er også noe man bør være klar over ja. Noen liker de. Mange liker dem ikke. For min del ble Classicen jeg hadde en helt annen gitar med Lollar humbuckere.

ja, med dagens øyne er classic langt fra en reissue. når de første kom for 20+(!) år siden var de imidlertid noe det nærmeste gibson hadde gjort av noe som kunne minne om 58 - 60 gitarene. det hadde hele tiden blitt produsert mindre runs ol med reissues, men ikke i stor skala på usa fabrikken som disse. classicene hadde da abr, tynn binding i cut away, senter seam, noen med flammer-o-rama, på headstosc k sto det også de første årene les paul modell, ikke classic. altså en reissue i den forstand at de estetisk nærmet seg originalen.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ganske heftig modifisert Gibson Les Paul Classic fra 1990 (ikke weight-reliefed) , som har fått lightweight tailpiece, bedre tuners, RS-elektronikk, straplocks, historic-plast, og Suhr Aldrich pickups, og det er en SKIKKELIG player. Kommer nok NEPPE til å kvitte meg med den, med mindre jeg er i ALVORLIG pengenød. Sinnsykt gode gitarer, spesielt de tidlige classicene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Old man says....

Vet ikke om du har kjøpt deg gitar jeg Kathrine...

Men om du ikke har handla enda, så er mitt heteste tips at du venter litt. Bruk litt energi på å finne ut det du trenger å vite om LP's. Det er mange forskjellige, og de er veldig forskjellige fra Teler som du er vant med. De har forskjellige halser, noen tjukke, noen tynne, forskjellige finisher, noen glatte, noen sticky, forskjellige pups, fra et utvalg av HB'er, via Mini-HB til P90's, osv. Og så har de vinklet kropp, også med litt forskjellig vinkling etter hva jeg har forstått....

Finishen er egentlig minst viktig. Det er kanskje den du faller for innledningsvis, men du kjøper jo ikke ei så dyr fjøl for å glo på'n. Du skal sikkert spille på den, og da skal den falle deg godt i hånd og øre. .. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.