Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva burde jeg gi for gitaren?


kathrine

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe meg en ny gitar, men jeg har ikke veldig peiling på hva gitarene er verdt brukt. Det gjør det en del vanskeligere når jeg tenker å bestille fra USA og derfor ikke får prøvd den på forhånd. Det er en 1983 gibson les paul deluxe med flame top sunburst og fyren vil ha 3500$ for den (rundt 19000 kr). Er den verdt det? Hva ville du betalt?

Her er gitaren Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pluss mva og frakt... Dersom du ikke har vært borti disse import greiene noe særlig ville jeg nok tenkt meg om flere ganger før kjøp av en såpass dyr og 'spesiell' gitar (Deluxe med mini humbuckere) fra utlandet.

Nå er da utvalget i Norge mindre men det er i en del tilfeller mulig å gjøre like greit kjøp som fra utlandet.

For all del, er ikke meningen å skremme deg bort fra det men du bør være sikker på at du vet hva du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig han får bortimot 3500 for den der, på ebay med worldwide shipping treffer man alle de som er interessert i litt spesielle Les Pauls. Tror heller ikke han er så interessert i hva GitarNorge synes den er verdt. Hvis du vil ha den, så begynn med et tilbud på 2500 USD og legg på 50 eller 100 for hvert bud til han aksepterer. Jeg ville personlig gitt 2000 max, hvis jeg i det hele tatt hadde vært interessert i en Deluxe.

Du får en bedre Les Paul (Custom Shop reissues) til samme eller lavere pris her hjemme. Da kan det hende du får prøvd den også.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk en venn som sa at han likte den gitaren, og jeg syntes at den så helt fantastisk ut (utseendet messig). Greia er at jeg har spilt ganske lenge, jeg har bare ikke spilt på mye annet enn en telecaster og nå som jeg vil ha gibson les paul så er jeg en del utenfor mitt område. Det jeg ville foretrukket er en brukt gitar til rundt 16-17000 kr, Gibson les paul med kjente les paul lyden. Helst noe som kan se mye ut som gitaren over. Noen forslag til hva jeg burde se etter? Jeg er ikke helt sikker på hvilken rolle Deluxe-greia spiller, så jeg tar gjerne tilbakemeldinger på det også... Jeg vil ha en gitar som kan spille de fleste sjangre og som jeg kan bruke i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deluxe vil bare si at den har mini-humbuckere, og hvis du vil ha "den klassiske Les Paul-lyden" er ikke det heelt the way to go. Se etter brukte LP Customshop-gitarer på finn, etc. R7 og R8 burde du kunne få tak i brukt i ditt prisleie.

F.eks:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28208204

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28367499

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28025911

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg personlig hatt kun en gitar som skulle dekke de fleste sjangere hadde nok valget mest sansynlig falt på en HSS eller en HSH gitar. Tenker da på Fender stratocaster med HSS pickupkombinasjon og en eller annen Ibanez f.eks RG1570, 2570 og liknende.

En Les Paul er vel egentlig ikke en gitar som kan brukes til alt, men er mye som går.

Og har klart en del å si at man liker gitaren man spiller på.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mer enn nok av lekre Les Pauls med klassisk Les Paul lyd i det norske bruktmarkedet. Personlig ville jeg aldri ha kjøpt en gitar til så mange penger uten å prøvespille dem først.

Men en ting jeg nok aldri kommer helt til å skjønne er at man tidlig i kjøpeprosessen bestemmer seg for hvor mye man skal bruke. Jeg mener: De fleste har et pristak, men jeg ser ingen grunn til at man må opp til det bestandig. Så lenge man er under pristaket, så. er det vel kvalitetene ved gitaren som teller, ikke prisen. Det jeg mener å si med dette er at det må da være bedre å prøve noen gitarer for å finne noe man er fornøyd med, og så kjøpe den beste (som ikke alltid er den dyreste...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil våge den påstanden at f.eks. R7 eller R8 (Customshop '57 og '58 Re-issue) gir minst like mye klassisk LP-lyd som den nevnte Deluxe'en, og de får du på bruktmarkedet billigere enn det du sannsynligvis må ut med for den Deluxen. Med tanke på hvor varierende Gibsons på 70 og tidlig 80-tall med tanke på hvor gode de faktisk er, hadde ikke jeg ofret det en tanke en gang. Man kan naturligvis komme over veldig gode LP'er fra den perioden også, men sjansen er der også for at du får et instrument som ikke er spesielt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om denne? Er halve prisen kun pga Slash?

Min lenke

Ikke halve, men du betaler nok litt for navnet ja. Som jeg og flere har nevnt: Skal du først bruke såpass med penger på en brukt Les Paul, er det ikke noen tvil om at en Customshop R7 eller R8 sannsynligvis er det beste kjøpet i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andre har sagt dette, men for å være tydelig.

du får ikke den tradisjonelle les paul lyden med mini humbuckere.

best bang for the buck er en brukt 1958 reissue. mange av disse ebay. du finner sikkert en med burst du liker. om du har et budsjett på $3500 vil du finne en r9 el cr8 med flammer.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Not a chance that Deluxe is worth anywhere near that. Even the VG bluebook lists early 80's Deluxe's in excellent condition between $1800-2300 US tops. I've been involved with vintage stuff since the early 70's, and I can tell you no one is banging down the door for an 80's Deluxe, or ever will be, sorry, but that's the reality. Even the sandwich-bodied 70's Deluxes are a hard sell, and a large percentage of them wound-up getting routed and had normal humbuckers installed, because the mini's usually would squeal like a pig with feedback, and were a little clanky sounding. If you're really into the mini humbucker sound, a much better choice is a Firebird - different pickup design and sound miles better.

There's way better Les Paul's to spend your cash on. Without spending loads, find yourself an early 90's Classic - a great bang for the buck LP. smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.