Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Intonering og sånt....!


Byljer

Anbefalte innlegg

Jeg tror egentlig ikke jeg orker å ta den diskusjonen.

Nei, men da skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å kverulere med at en TU-2 ikke er mer enn god nok. For hvis du leser på hva trådstarter spør om, så spør han om det virkelig er vits å å kjøpe en ny tuner for å få mer nøyaktig intonasjon, og da er en Boss TU-2 mer enn god nok. Hvorfor du gidder å dra inn eksempler med telecastere med så lav output at en normal tuner ikke klarer å fange opp signaler er meg en gåte. Er det scenarioet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, men da skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å kverulere med at en TU-2 ikke er mer enn god nok. For hvis du leser på hva trådstarter spør om, så spør han om det virkelig er vits å å kjøpe en ny tuner for å få mer nøyaktig intonasjon, og da er en Boss TU-2 mer enn god nok. Hvorfor du gidder å dra inn eksempler med telecastere med så lav output at en normal tuner ikke klarer å fange opp signaler er meg en gåte. Er det scenarioet her?

Slik tolket du sikkert ting. La meg quote fra tråden for å klargjøre hva som faktisk ble sagt her:

Edit: Jeg har en Boss TU-2 tuner. Geir Falck hos 4Sound Tre '45 sa til meg at de egentlig er litt for unøyaktige for intonering. Er det noen her som har en anbefaling når det gjelder hvilken tuner en bør bruke for å få en "perfekt" intonering?

Hvis du har en pc/mac og et lydkort som egner seg for innspilling, kan du laste ned en av mange gratis tuner programmer, eller betale en del for f.eks Peterson Strobosoft. Ellers er Peterson sin "hardware" tuner bransjestandard omtrent, men de koster noen hundre dollar.

Jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å bruke noe ekstrautstyr på dette. Man hører jo det umiddelbart ved å bruke flageoletter (som er "fasiten"). Tuner er jo greit på øvinger og gigs, da man ikke vil bry de andre med gitarstemminga. Men man intonerer jo ikke gitaren på en gig.

Og selvfølgelig en god tuner (feks en TU-2 som trådstarter har) er et viktig og smart verktøy for gitarister, og er mer enn god nok.

Vel "mer enn god nok" avhenger av setting og bruksområde. Trådstarter etterspør en bedre tuner og fikk noen ok svar på det.

Hvor er det jeg "kverulerer" her?

Og ja, jeg mener at f.eks Boss tuneren ikke er så god til f.eks intonering. Sikkert en glimrende tuner ellers, men ingen opplagt kandidat til "verkstedbruk." Gratis alternativer eksisterer hvis man har en pc/mac med et ok lydkort, så da foretrekker jeg heller å f.eks benytte en slik løsning. Og ja jeg kan, og har kommet med eksempler der hvor en standard stom-box tuner e.l. ikke er et godt verktøy.

Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel "problemet" er at du sier at en Boss TU-2 ikke er god nok til å intonere en gitar. Jeg har ennå ikke fått med meg hvorfor en TU-2 ikke er god nok til intonering av en Edvards Les Paul. Mulig jeg er treig.

Det er jo flott at du nevner gratis software du kan laste ned og installere på en PC, men trådstarter har allerede en TU-2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner TU-2 så godt, men har en gammel Korg GA-30 som neppe er state of the art, og den bruker jeg både på akustiske gitarer og bass. På elgitaren bruker jeg som regel Pocket Pod-tuneren, siden det ofte er den som er tilgjengelig.

Jeg synes intoneringen blir bra med dem, jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel "problemet" er at du sier at en Boss TU-2 ikke er god nok til å intonere en gitar. Jeg har ennå ikke fått med meg hvorfor en TU-2 ikke er god nok til intonering av en Edvards Les Paul. Mulig jeg er treig.

Det er jo flott at du nevner gratis software du kan laste ned og installere på en PC, men trådstarter har allerede en TU-2.

Festlig at du brukte utrykket "kverulere" i et tidligere innlegg B)

Her er alt jeg har skrevet i denne tråden:

Et annet problem folk ofte støter på er at de ikke justerer sadelen langt nok bakover når de skal re-intonere. Dermed må de kanskje skru en sadel bakover og dermed blir "bulken" sadelen skaper i strengen liggende i strengens vibrasjonsflate og skaper trøbbel. Når jeg skal intonere en gitar skrur jeg alltid sadlene et godt stykke bakover før jeg re-strenger.

Er det en gitar som ikke har vært intonert (f.eks ved bytte av bro/trem/bygging av gitar e.l.) skrur jeg sadlene helt bakover før jeg strenger gitaren. Det er også veldig smart i forhold til at man alltid skal stille i samme retning på alle strengene.

Hvis du har en pc/mac og et lydkort som egner seg for innspilling, kan du laste ned en av mange gratis tuner programmer, eller betale en del for f.eks Peterson Strobosoft. Ellers er Peterson sin "hardware" tuner bransjestandard omtrent, men de koster noen hundre dollar.

Du har opplagt ikke prøvd en "hvilken som helst tuner" ..

Hvis du kan intonere en gitar med flageoletter alene så har du noe å lære verden..

Sånn ellers er en god tuner rimelig nyttig for alle uten absolutt gehør. Ekstremt nyttig i enkelte sammenhenger.. Jeg skulle likt å se deg intonere en gitar som er litt vanskelig og med skikkelig tynne strenger på øret alene. Det er ubegripelig mye enklere å beregne et kompromiss med visuelle hjelpemidler og en fasit på hvor du er i landskapet.

Vel "mer enn god nok" avhenger av setting og bruksområde. Trådstarter etterspør en bedre tuner og fikk noen ok svar på det.

Jeg tror egentlig ikke jeg orker å ta den diskusjonen. Det er en grunn til at folk som reparerer gitarer ikke sitter med en liten Korg eller en Boss stomp-box tuner. På samme måte som at en gammeldags fretfil "burde være nok" for å båndslipe en gitar benytter man i praksis verktøy som gir et sikrere og bedre resultat på kortere tid.

Hvis du skal ha et konkret eksempel - en telecaster med 2+2+2 bro som har en litt myk hals, litt demagnetiserte pickups med lav output, og som eieren vil ha tynne strenger på. Bruk en hvilken som helst stomp-tuner med lav sample rate, ikke-justerbar input og LED visning på en slik oppgave så skjønner du hva jeg mener.

Bedre verktøy er ofte en fordel i praksis. Det er min erfaring. Og spesielt for folk som ikke har ekstremt godt gehør, eller stålkontroll på teorien bak slike ting.

Slik tolket du sikkert ting. La meg quote fra tråden for å klargjøre hva som faktisk ble sagt her:

Hvor er det jeg "kverulerer" her?

Og ja, jeg mener at f.eks Boss tuneren ikke er så god til f.eks intonering. Sikkert en glimrende tuner ellers, men ingen opplagt kandidat til "verkstedbruk." Gratis alternativer eksisterer hvis man har en pc/mac med et ok lydkort, så da foretrekker jeg heller å f.eks benytte en slik løsning. Og ja jeg kan, og har kommet med eksempler der hvor en standard stomp-box tuner e.l. ikke er et godt verktøy.

Hva er problemet?

Hvis du nå bare peker på nøyaktig hvor det er jeg sier at en TU-2 ikke er god nok til å intonere:

-"en gitar"

-"en Edwards Les Paul"

så er vi i mål her..

Setningen: Og ja, jeg mener at f.eks Boss tuneren ikke er så god til f.eks intonering

betyr altså ikke: "Boss tuneren kan ikke brukes til å intonere en gitar"

Det var ikke nydelig formulert det jeg skrev, men meningen bak, skulle være mulig å tolke.

Hva er det egentlig jeg sier i mine innlegg? Jo, jeg sier at i enkelte situasjoner er ikke en TU-2 e.l. tunere et særlig godt verktøy, fordi enkelte gitarer må "kompromiss-tunes", fordi slike tunere har en lav sampling rate og en ikke-justerbar følsomhet som kan gi upålitelige og/eller ikke repeterbare målinger i kombinasjon med gitarer med lav output, dessuten at avlesningen ikke er så tydelig og/eller enkel å forholde seg til som mange andre typer tunere. Forøvrig er ikke Boss tuneren noe særlig å intonere en gitar med Buzz Feiten system på. Et klassisk problem med std. chromatiske tunere er pålitelig avlesning av mørk E streng ved intonering med tynne strengesett (008/009) på gitarer med 25,5" mensur. Vel det er nå MIN erfaring da i alle fall.

Jeg sier ikke på noe tidspunkt at trådstarter må benytte en annen tuner, eller at en Boss tuner ikke kan brukes til å intonere gitarer med, men at hvis han ønsker seg noe som er bedre, mer pålitelig og/eller enklere å jobbe med eksisterer det gode alternativer.

Jeg er fortsatt spent på hva det tydeligvis voldsomt kontroversielle ved mine innlegg egentlig er?

Nok en gang er vi i gang med en hvitt/sort diskusjon. Må ting være 0 eller 1 ? Er det uhøflig eller unødvendig å diskutere eller synliggjøre variabler/avvik? Er nyanser egentlig så leit? I min verden er sjelden ting "enten, eller" og det reflekterer vel mine innlegg. Jeg ser ikke behovet for å være så ekstremt kompromissløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at Geir Falck ved Tre '45 sa at TU-2 ikke var særlig velegnet for intonering da den er for unøyaktig. Han sa dette i forbindelse med at han hadde inn min Baja Tele med ukompanserte sadler til justering, og i den forbindelse kan jeg skjønne at den blir for unøyaktig. "3 x 2" sadler, som attpåtil ikke er kompanserte, er etter min erfaring rimelig vanskelig å få intonert riktig.

Edwards'n ble greit intonert ved bruk av TU-2. Den jobben tok jeg selv siden den er langt enklere å intonere enn Tele'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på, selv om diskusjonen sikkert ikke har bruk for enda en person som sier akkurat det samme :)

Personlig mener jeg at om man er rimelig fersk, så er det sikkert lurt å holde seg unna intonering.

Om man våger seg, så er det jo flere glimrende råd over: Ferske strenger, passe på å ikke skru bakover

Men det viktigste er faktisk dette med øret! La meg si det slik: Om man ikke er istand til å høre forskjellen, bør man la være å intonere. Eller kun "idiotintonere" med å sjekke at 12. bånd er stemt og håpe på det beste.

Tingen er at det er veldig mye som spiller inn: Stil, HVA man spiller mest, og HVORDAN man spiller det. Derfor må man være forsiktig med enkle retningslinjer.

Ellers funker Feiten - intonering veldig bra for de aller, aller fleste B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at som det er nevnt over her, så er det umulig å ha en 100% intonert gitar. Man må inngå noen kompromisser.

Mer om dette her: http://en.wikipedia.org/wiki/Musical_tuning

Samt: http://en.wikipedia.org/wiki/Just_intonation

Og: http://en.wikipedia.org/wiki/Equal_temperament

Og her kommer stil inn i bildet. En som ofte spiller åpne akkorder vil ha andre "behov" enn en som helst fyrer av soloer i de tosifra båndene. DERFOR er forenklede retningslinjer litt "farlige". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på akustiske gitarer. Reglen er jo sånn ca. at jo tykkere strenger, jo lenger tilbake med sadlen.

Hva da med akustiske med fast allting, er de beregnet for 011 eller 010 sett.

Jeg hadde en kassegitar for endel år siden som var vanskelig å få helt ren. Jeg hadde den tilogmed hos, var det Plutos? i Skippergata i Oslo. Der snakket de om å flytte stolen, noe som ville bli dyrt på denne billig gitaren. Kanskje problemet bare var at jeg brukte 010 strenge sett på den?

Edit: jeg vet at det finnes slike sadler som er vinklet forskjellige veier for 1-2 og 3-4-5-6 streng. Men jeg kom alldri så langt.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.