Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Intonering og sånt....!


Byljer

Anbefalte innlegg

Jeg bruker øra. Tar en flageolett på 12. bånd og sammenligner den med en tone fra 12. bånd.

Det var en smart måte. Har alltid brukt elektronisk tuner for intonering, men det er veldig fint med metoder som ikke krever så mye utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Edit: Jeg har en Boss TU-2 tuner. Geir Falck hos 4Sound Tre '45 sa til meg at de egentlig er litt for unøyaktige for intonering. Er det noen her som har en anbefaling når det gjelder hvilken tuner en bør bruke for å få en "perfekt" intonering?

Hvis du har en pc/mac og et lydkort som egner seg for innspilling, kan du laste ned en av mange gratis tuner programmer, eller betale en del for f.eks Peterson Strobosoft. Ellers er Peterson sin "hardware" tuner bransjestandard omtrent, men de koster noen hundre dollar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener, jeg har Mac og proft eksternt lydkort (Saffire Pro 40), men kan jeg å bruke det??? Neida! Kjøpte studioutstyr for 16 laken til meg selv i 40-års gave. Nå er jeg 42 og like dum :blink:

(Utstyret har blitt brukt til opptak av bandet da.....men ikke med meg bak spakene :D )

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener, jeg har Mac og proft eksternt lydkort (Saffire Pro 40), men kan jeg å bruke det??? Neida! Kjøpte studioutstyr for 16 laken til meg selv i 40-års gave. Nå er jeg 42 og like dum :blink:

Fin alder, det. ;)

Det er jo blant annet svaret på spørsmålet om livet, universet og alt.

Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/42_(number)

Og forresten føler heller ikke jeg at jeg mester bruken av lydkort, DAW (hey! jeg kan en forkortelse), mikser etc.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en smart måte. Har alltid brukt elektronisk tuner for intonering, men det er veldig fint med metoder som ikke krever så mye utstyr.

Syns disse strobegreiene blir FOR nøyaktige, faktisk. Man blir jo aldri ferdig! :P Bruker Cleartune på iPhonen, funker i lassevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å bruke noe ekstrautstyr på dette. Man hører jo det umiddelbart ved å bruke flageoletter (som er "fasiten"). Tuner er jo greit på øvinger og gigs, da man ikke vil bry de andre med gitarstemminga. Men man intonerer jo ikke gitaren på en gig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken som helst tuner og ikke minst, øret.

Du har opplagt ikke prøvd en "hvilken som helst tuner" ..

Jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å bruke noe ekstrautstyr på dette. Man hører jo det umiddelbart ved å bruke flageoletter (som er "fasiten"). Tuner er jo greit på øvinger og gigs, da man ikke vil bry de andre med gitarstemminga. Men man intonerer jo ikke gitaren på en gig.

Hvis du kan intonere en gitar med flageoletter alene så har du noe å lære verden..

Sånn ellers er en god tuner rimelig nyttig for alle uten absolutt gehør. Ekstremt nyttig i enkelte sammenhenger.. Jeg skulle likt å se deg intonere en gitar som er litt vanskelig og med skikkelig tynne strenger på øret alene. Det er ubegripelig mye enklere å beregne et kompromiss med visuelle hjelpemidler og en fasit på hvor du er i landskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan intonere en gitar med flageoletter alene så har du noe å lære verden..

Jeg ser jo nå at svaret mitt virket i overkant eplekjekt ja :D. Man må jo ha et referansepunkt, med mindre man har absolutt gehør, noe de færreste har. Og selvfølgelig en god tuner (feks en TU-2 som trådstarter har) er et viktig og smart verktøy for gitarister, og er mer enn god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo nå at svaret mitt virket i overkant eplekjekt ja :D. Man må jo ha et referansepunkt, med mindre man har absolutt gehør, noe de færreste har. Og selvfølgelig en god tuner (feks en TU-2 som trådstarter har) er et viktig og smart verktøy for gitarister, og er mer enn god nok.

Vel "mer enn god nok" avhenger av setting og bruksområde. Trådstarter etterspør en bedre tuner og fikk noen ok svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype? Jeg ser ingen setting eller bruksområde hvor en TU-2 ikke skal være mer enn god nok.

Jeg tror egentlig ikke jeg orker å ta den diskusjonen. Det er en grunn til at folk som reparerer gitarer ikke sitter med en liten Korg eller en Boss stomp-box tuner. På samme måte som at en gammeldags fretfil "burde være nok" for å båndslipe en gitar benytter man i praksis verktøy som gir et sikrere og bedre resultat på kortere tid.

Hvis du skal ha et konkret eksempel - en telecaster med 2+2+2 bro som har en litt myk hals, litt demagnetiserte pickups med lav output, og som eieren vil ha tynne strenger på. Bruk en hvilken som helst stomp-tuner med lav sample rate, ikke-justerbar input og LED visning på en slik oppgave så skjønner du hva jeg mener.

Bedre verktøy er ofte en fordel i praksis. Det er min erfaring. Og spesielt for folk som ikke har ekstremt godt gehør, eller stålkontroll på teorien bak slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.