Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Intonering og sånt....!


Byljer

Anbefalte innlegg

Som noen av dere kanskje vet så kjøpte jeg nettopp en Edwards Les Paul fra Japan. Gitaren kom i går, og ble behørig testet. I bandet jeg spiller har vi en del låter som krever capo, og intoneringen er derfor veldig viktig slik at det ikke låter pisse surt. Jeg sjekket derfor intoneringen, og den var helt OK bortsett fra på D strengen. Den ble for lav uansett om jeg justerte maks. Jeg ble litt bekymret for at noe skulle være galt med gitaren, men kom på at jeg hadde opplevd det samme med en helt ny Strat tidligere. Den gang tok jeg med gitaren til en som har litt mer peiling enn meg (Jorg Aakre for de som kommer fra Tr.Heimsområdet), og det første han spurte meg om var om strengene var nyskiftet. Jeg sa at gitaren var helt ny, og hadde originale strenger som var nye. Og her kommer poenget mitt. Når en kjøper ny gitar hender det at strengene av en eller annen grunn, en eller flere, er "døde", og da er det helt umulig å intonere gitaren.

For å gjøre en kort historie lang..... Det var dette som hadde skjedd med Edwards'n. D-strengen var "død". Jeg byttet alle strengene i dag, og da gikk intoneringen helt fint. Var også innom Tre '45 i dag for å diskutere litt intonering, og det ble sagt at dårlige strenger, nye(!) som gamle, var årsaken til at intonering ofte gikk galt. Geir Falck hos Tre '45 sa at det ofte var nok å bytte strenger. Til og med nye sett kan inneholde en død streng, men som oftest ordner det seg ved strengebytte.

Basic rule: Bytt strenger før intonering uansett om strengene på den nye gitaren er nye (dvs. kom nypåsatt med den nye gitaren). De fleste her vet kanskje dette, men det er jo greit å opplyse litt alikevel i alle fulle fall... :D

OK, tilbake til bayer'n. Det er jo tross alt fredag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bassisten jeg spiller med skiftet strenger på den ene bassen og strevde fælt med å få den korrekt intonert.(Samme dim på strengene) Det endte med at han satte på det gamle settet igjen, og problemet var løst.

Uten unntak ville jeg satt på nye strenger på en ny gitar da fabrikkstrengene kan være av laber kvalitet, man vet ikke hvor lenge de har vært på (det kan gå måneder og sågar år før gitaren får påsatt strenger til den når forbrukeren.) og strengene forringes uansett om gitaren spilles på eller ikke.

Men som nevnt, kan det faktisk være feil på friske strenger rett fra pakka også, så rådet ditt med å prøve en annen streng hvis man trøbler med å få intonert, er helt på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv øvinger 2-3 ganger i uken + konserter i enkelete helger. Det er megakjempeviktig med nye og gode strenger, kan aldri få sagt det nok.

Strenger varer IKKE mer enn 1-2 uker med normal spilling. Skifter konstant på alle mine 10 gitarer.

Bruk blyantpulver, smør med lipsyl i nut og bridge. Finnes mange tips.

Jeg river og sliter som juling på strengene, og de blir sur og fæl etter 2-3 øvinger.

Den lille gleden av alt dette slitet er dog : Når jeg herjer på det verste f.eks konsert, så stemmer jeg først etter 12-16 sanger ut i settet. Gitaren holder inntonering og stemming konstant uansett temperatur.

Det er i allefall min erfaring, og dermed har jeg heller aldri en sur streng eller gitar, for da blir det fort kjedelig å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem folk ofte støter på er at de ikke justerer sadelen langt nok bakover når de skal re-intonere. Dermed må de kanskje skru en sadel bakover og dermed blir "bulken" sadelen skaper i strengen liggende i strengens vibrasjonsflate og skaper trøbbel. Når jeg skal intonere en gitar skrur jeg alltid sadlene et godt stykke bakover før jeg re-strenger.

Er det en gitar som ikke har vært intonert (f.eks ved bytte av bro/trem/bygging av gitar e.l.) skrur jeg sadlene helt bakover før jeg strenger gitaren. Det er også veldig smart i forhold til at man alltid skal stille i samme retning på alle strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her!! Jeg må innrømme at jeg sjelden intonerer gitaren etter strengebytte så lenge gitaren er godt intonert før byttet, men jeg sjekker selvfølgelig etterpå. Som oftest går dette veldig bra, men lurt å sjekke...

Som en sa her så har sikkert min gitar fått en trøkk under frakt slik at D-strengen "døde", så om noen opplever det samme....do not fear! Mest sannsynlig er det en "easy fix" :)

Edit: Jeg har en Boss TU-2 tuner. Geir Falck hos 4Sound Tre '45 sa til meg at de egentlig er litt for unøyaktige for intonering. Er det noen her som har en anbefaling når det gjelder hvilken tuner en bør bruke for å få en "perfekt" intonering?

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har en anbefaling når det gjelder hvilken tuner en bør bruke for å få en "perfekt" intonering?

Jeg bruker øra. Tar en flageolett på 12. bånd og sammenligner den med en tone fra 12. bånd. Om du har gehør, hører du tvert om den "vanlige" tonen er for lav eller lys. Jeg hadde ihvertfall ikke giddi å kjjøpt en ny tuner når man har en TU-2. Det får være grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer poenget mitt. Når en kjøper ny gitar hender det at strengene av en eller annen grunn, en eller flere, er "døde", og da er det helt umulig å intonere gitaren.

Mener du de strengene som sitter på gitaren fra fabrikken? De går da vitterlig rett i søpla straks man har kommet seg innenfor døra...

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk slik at en vanlig gitar, slik de fleste av oss kjenner den, aldri vil ble 100% ren. Det er faktisk en fysisk umulighet. Man skal likevel være rimelig kresen og ha absolutt gehør for ikke og kunne leve med de aller fleste normale gitarer. Er gitaren intonert bra i utgangspunktet, er det heller ikke nødvendig å intonere på nytt hver gang man bytter strenger, så lenge det er samme dimensjon på strengene man setter på. Det er dog individuelle forskjeller på gitarene. Noen må kanskje intoneres et par ganger i året. Andre holder seg på årsvis. Det kan også avhenge av temperaturforandringer, fuktighet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Jeg har en Boss TU-2 tuner. Geir Falck hos 4Sound Tre '45 sa til meg at de egentlig er litt for unøyaktige for intonering. Er det noen her som har en anbefaling når det gjelder hvilken tuner en bør bruke for å få en "perfekt" intonering?

Vel, jeg tror den er ren nok. Når man ser hvor mye en tone kan variere i pitch, bare basert på hvordan man gjør anslag på strengen og hvordan man klemmer på strengen mot gripebrettet, så blir de små unøyaktighetene i TU-2 uinteressante. Det er uansett bedre å ha en "in the ballpark" intonasjon enn ingen bevisst intonasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror den er ren nok. Når man ser hvor mye en tone kan variere i pitch, bare basert på hvordan man gjør anslag på strengen og hvordan man klemmer på strengen mot gripebrettet, så blir de små unøyaktighetene i TU-2 uinteressante. Det er uansett bedre å ha en "in the ballpark" intonasjon enn ingen bevisst intonasjon.

Du er inne på noe der. Ser mange anbefaler å slå svakt an med fingrene ved stemming og/eller intonering. Det blir på en måte feil for meg da jeg i 95% av tilfellene spiller med plekter og relativt harde anslag. Her tror jeg faktisk man bør inngå et kompromiss ifht. hvordan man spiller. Ved harde anslag, vil jo en tone som oftest være litt over pitch akkurat med det samme, før den synker litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved harde anslag, vil jo en tone som oftest være litt over pitch akkurat med det samme, før den synker litt ned.

Jeg syns nettopp dette er noe av det som skaper liv og røre i spillingen... De små mikroavvikene som automatisk kommer med mindre man så vidt pirker borti strengene...

Det sagt så er det kjekt å ha den tekniske intonasjonen i boks.

Btw Byljer.... NGD-tråden din må oppdateres med egne bilder ;)

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Jeg har en Boss TU-2 tuner. Geir Falck hos 4Sound Tre '45 sa til meg at de egentlig er litt for unøyaktige for intonering. Er det noen her som har en anbefaling når det gjelder hvilken tuner en bør bruke for å få en "perfekt" intonering?

Peterson Strobe tuners er vel temmelig utbredt blant både gitarbyggere og DIY'ers, så vidt jeg har klart å registrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.