Web Analytics
Jump to content

Intonering og sånt....!


Byljer
 Share

Recommended Posts

Som noen av dere kanskje vet så kjøpte jeg nettopp en Edwards Les Paul fra Japan. Gitaren kom i går, og ble behørig testet. I bandet jeg spiller har vi en del låter som krever capo, og intoneringen er derfor veldig viktig slik at det ikke låter pisse surt. Jeg sjekket derfor intoneringen, og den var helt OK bortsett fra på D strengen. Den ble for lav uansett om jeg justerte maks. Jeg ble litt bekymret for at noe skulle være galt med gitaren, men kom på at jeg hadde opplevd det samme med en helt ny Strat tidligere. Den gang tok jeg med gitaren til en som har litt mer peiling enn meg (Jorg Aakre for de som kommer fra Tr.Heimsområdet), og det første han spurte meg om var om strengene var nyskiftet. Jeg sa at gitaren var helt ny, og hadde originale strenger som var nye. Og her kommer poenget mitt. Når en kjøper ny gitar hender det at strengene av en eller annen grunn, en eller flere, er "døde", og da er det helt umulig å intonere gitaren.

For å gjøre en kort historie lang..... Det var dette som hadde skjedd med Edwards'n. D-strengen var "død". Jeg byttet alle strengene i dag, og da gikk intoneringen helt fint. Var også innom Tre '45 i dag for å diskutere litt intonering, og det ble sagt at dårlige strenger, nye(!) som gamle, var årsaken til at intonering ofte gikk galt. Geir Falck hos Tre '45 sa at det ofte var nok å bytte strenger. Til og med nye sett kan inneholde en død streng, men som oftest ordner det seg ved strengebytte.

Basic rule: Bytt strenger før intonering uansett om strengene på den nye gitaren er nye (dvs. kom nypåsatt med den nye gitaren). De fleste her vet kanskje dette, men det er jo greit å opplyse litt alikevel i alle fulle fall... :D

OK, tilbake til bayer'n. Det er jo tross alt fredag :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 41
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bassisten jeg spiller med skiftet strenger på den ene bassen og strevde fælt med å få den korrekt intonert.(Samme dim på strengene) Det endte med at han satte på det gamle settet igjen, og problemet var løst.

Uten unntak ville jeg satt på nye strenger på en ny gitar da fabrikkstrengene kan være av laber kvalitet, man vet ikke hvor lenge de har vært på (det kan gå måneder og sågar år før gitaren får påsatt strenger til den når forbrukeren.) og strengene forringes uansett om gitaren spilles på eller ikke.

Men som nevnt, kan det faktisk være feil på friske strenger rett fra pakka også, så rådet ditt med å prøve en annen streng hvis man trøbler med å få intonert, er helt på sin plass.

Link to comment
Share on other sites

Har selv øvinger 2-3 ganger i uken + konserter i enkelete helger. Det er megakjempeviktig med nye og gode strenger, kan aldri få sagt det nok.

Strenger varer IKKE mer enn 1-2 uker med normal spilling. Skifter konstant på alle mine 10 gitarer.

Bruk blyantpulver, smør med lipsyl i nut og bridge. Finnes mange tips.

Jeg river og sliter som juling på strengene, og de blir sur og fæl etter 2-3 øvinger.

Den lille gleden av alt dette slitet er dog : Når jeg herjer på det verste f.eks konsert, så stemmer jeg først etter 12-16 sanger ut i settet. Gitaren holder inntonering og stemming konstant uansett temperatur.

Det er i allefall min erfaring, og dermed har jeg heller aldri en sur streng eller gitar, for da blir det fort kjedelig å spille.

Link to comment
Share on other sites

Et annet problem folk ofte støter på er at de ikke justerer sadelen langt nok bakover når de skal re-intonere. Dermed må de kanskje skru en sadel bakover og dermed blir "bulken" sadelen skaper i strengen liggende i strengens vibrasjonsflate og skaper trøbbel. Når jeg skal intonere en gitar skrur jeg alltid sadlene et godt stykke bakover før jeg re-strenger.

Er det en gitar som ikke har vært intonert (f.eks ved bytte av bro/trem/bygging av gitar e.l.) skrur jeg sadlene helt bakover før jeg strenger gitaren. Det er også veldig smart i forhold til at man alltid skal stille i samme retning på alle strengene.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd her!! Jeg må innrømme at jeg sjelden intonerer gitaren etter strengebytte så lenge gitaren er godt intonert før byttet, men jeg sjekker selvfølgelig etterpå. Som oftest går dette veldig bra, men lurt å sjekke...

Som en sa her så har sikkert min gitar fått en trøkk under frakt slik at D-strengen "døde", så om noen opplever det samme....do not fear! Mest sannsynlig er det en "easy fix" :)

Edit: Jeg har en Boss TU-2 tuner. Geir Falck hos 4Sound Tre '45 sa til meg at de egentlig er litt for unøyaktige for intonering. Er det noen her som har en anbefaling når det gjelder hvilken tuner en bør bruke for å få en "perfekt" intonering?

Edited by Byljer
Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har en anbefaling når det gjelder hvilken tuner en bør bruke for å få en "perfekt" intonering?

Jeg bruker øra. Tar en flageolett på 12. bånd og sammenligner den med en tone fra 12. bånd. Om du har gehør, hører du tvert om den "vanlige" tonen er for lav eller lys. Jeg hadde ihvertfall ikke giddi å kjjøpt en ny tuner når man har en TU-2. Det får være grenser.

Link to comment
Share on other sites

Og her kommer poenget mitt. Når en kjøper ny gitar hender det at strengene av en eller annen grunn, en eller flere, er "døde", og da er det helt umulig å intonere gitaren.

Mener du de strengene som sitter på gitaren fra fabrikken? De går da vitterlig rett i søpla straks man har kommet seg innenfor døra...

--Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Nå er det faktisk slik at en vanlig gitar, slik de fleste av oss kjenner den, aldri vil ble 100% ren. Det er faktisk en fysisk umulighet. Man skal likevel være rimelig kresen og ha absolutt gehør for ikke og kunne leve med de aller fleste normale gitarer. Er gitaren intonert bra i utgangspunktet, er det heller ikke nødvendig å intonere på nytt hver gang man bytter strenger, så lenge det er samme dimensjon på strengene man setter på. Det er dog individuelle forskjeller på gitarene. Noen må kanskje intoneres et par ganger i året. Andre holder seg på årsvis. Det kan også avhenge av temperaturforandringer, fuktighet osv.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Jeg har en Boss TU-2 tuner. Geir Falck hos 4Sound Tre '45 sa til meg at de egentlig er litt for unøyaktige for intonering. Er det noen her som har en anbefaling når det gjelder hvilken tuner en bør bruke for å få en "perfekt" intonering?

Vel, jeg tror den er ren nok. Når man ser hvor mye en tone kan variere i pitch, bare basert på hvordan man gjør anslag på strengen og hvordan man klemmer på strengen mot gripebrettet, så blir de små unøyaktighetene i TU-2 uinteressante. Det er uansett bedre å ha en "in the ballpark" intonasjon enn ingen bevisst intonasjon.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg tror den er ren nok. Når man ser hvor mye en tone kan variere i pitch, bare basert på hvordan man gjør anslag på strengen og hvordan man klemmer på strengen mot gripebrettet, så blir de små unøyaktighetene i TU-2 uinteressante. Det er uansett bedre å ha en "in the ballpark" intonasjon enn ingen bevisst intonasjon.

Du er inne på noe der. Ser mange anbefaler å slå svakt an med fingrene ved stemming og/eller intonering. Det blir på en måte feil for meg da jeg i 95% av tilfellene spiller med plekter og relativt harde anslag. Her tror jeg faktisk man bør inngå et kompromiss ifht. hvordan man spiller. Ved harde anslag, vil jo en tone som oftest være litt over pitch akkurat med det samme, før den synker litt ned.

Link to comment
Share on other sites

Ved harde anslag, vil jo en tone som oftest være litt over pitch akkurat med det samme, før den synker litt ned.

Jeg syns nettopp dette er noe av det som skaper liv og røre i spillingen... De små mikroavvikene som automatisk kommer med mindre man så vidt pirker borti strengene...

Det sagt så er det kjekt å ha den tekniske intonasjonen i boks.

Btw Byljer.... NGD-tråden din må oppdateres med egne bilder ;)

Edited by Truckstop Chuckie
Link to comment
Share on other sites

Edit: Jeg har en Boss TU-2 tuner. Geir Falck hos 4Sound Tre '45 sa til meg at de egentlig er litt for unøyaktige for intonering. Er det noen her som har en anbefaling når det gjelder hvilken tuner en bør bruke for å få en "perfekt" intonering?

Peterson Strobe tuners er vel temmelig utbredt blant både gitarbyggere og DIY'ers, så vidt jeg har klart å registrere.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.