Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

dårlig vreng-lyd


Anbefalte innlegg

Hei!

Bruker Orange Tiny Terror som amp, og for å skape vreng, bruker jeg distortionpedallen MI Audio Crunch Box Distortion. Nå i det siste har jeg blitt mer opptatt av lyd, og jeg får ikke den vreng lyden som jeg vil ha.. En litt crispy tone. Hos meg blir det en litt ekkel, messy vrenglyd. kan fungere på solo, men på litt tykkere akkorder osv, er lyden fæl.

Noen vil nok fort tenke at det bare er å skru ned gainen på Tinyterroren, men har prøvd, med dårlig uttelling.

Rørene er gamle, noen effekti i å skifte de?

Ellers har jeg hørt at for amper med styring av gain/drive på selve ampen, ikke bør brukes ilag med en distortionpedal, altså det jeg gjør. Tror dere det kan være en idé å bruke overdrivepedal istedenfor?

Endret av Jokkevi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker endel volum. Er klar over at jeg på pushe den for å få lyden jeg er ute etter :) Jeg har fått lånt meg en overdrivepedall i helgen, så jeg skal prøve meg litt fram!

Har forresten dårlig peiling på rør, noen spesielle rør jeg trenger til min tiny terror?

Endret av Jokkevi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rørene er slitne, vil det påvirke lyden negativt, og et rørbytte kan faktisk bety mer for lyden enn man skulle tro. Det avhenger selvsagt av hvor slitne rørene er.Uansett er nok en OD pedal et bedre valg enn distortion i de fleste tilfeller på en røramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var fornøyd med OD i rørampen min uten pedal, men det er utrolig hvor mye kulere vreng man kunne skru med en overdrive-pedal i tillegg. Min er av Tubescreamer-klone typen.

Så jeg vil også anbefale en Overdrive framfor Distortion (som i mine ører bare låter støy og grums).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at en røramp gir dårlig lyd på lavt volum.

Jeg vet at skikkelig powertube-vreng er "den hellige gral" for mange, men jeg synes at en del røramper vrenger bra med bare preampvreng også, og da kan man skru ned litt på mastervolumet og få god lyd likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiny terror er vel ikke en såpass gammel amp-modell at rørene skal være så slitne nå?

Det er forøvrig 12AX7 i preampen EL84 i powerampen om jeg ikke husker feil.

Husker at min ikke tok pedaler så bra, så jeg bytta ut 12AX7'ene med 12AU7 (som gjør den gainfri) og small en distpedal forran for å få en hissig vreng. Etterpå bytta jeg tilbake siden vrengen i TT er helt fabelaktig deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker endel volum. Er klar over at jeg på pushe den for å få lyden jeg er ute etter :) Jeg har fått lånt meg en overdrivepedall i helgen, så jeg skal prøve meg litt fram!

Har forresten dårlig peiling på rør, noen spesielle rør jeg trenger til min tiny terror?

Bruk overdriven riktig også.. Det finnes utrolig mange måter å bruke en enkel overdrive pedal på, noe som gjør de helt suverene og et "must" for rørforsterkereiere, imo.. :)

Eks på boost: Ha litt vreng fra forsterkeren, selv om det er messy og klumpete og alt det og bruk overdriven til å booste signalet

Pedalen:

Vreng = nærmest 0-1

Volum = nærmere 8-10

tone: etter ønske

Kan nesten garantere at du får en veldig fin, tight, naturlig og ikke minst ren og definert vreng så lenge man har en ok OD-pedal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.