Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikding Tremolo


Anbefalte innlegg

Den potten ser ut som den bestemmer både forsterkningen og knekkfrekvensen til opampen. Mao, det er et justerbart lavpass-RC-filter.

Sånn jeg leser skjemaet bestemmer den bare gain, sammen med optokobleren fra LFOen.

Knekkfrekvensene til IC1b er satt uavhengig av R4, med et lavpassfilter i feedbackloopen og et høypassfilter på utgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den siste setningen litt motsigelse? :P

Du sier jo at det er et lavpassfilter i feedbackloopen, og det er jo akkurat der R4 ligger i parallell med kondiken?

Skal være forsiktig med å motsi deg når det kommer til elektronikk, men jeg ser veldig for meg en at knekken til lavpassfilteret vil endre seg ved andre verdier på R4.

Shoot me if im wrong :blush:

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har egentlig rett i det, og jeg kunne vært mer presis. Det er to forbehold her, det ene er at man ikke bytter ut R4 til potensiometer med høyere verdier, og det andre er at man bruker tremoloen som en audio/gitarkrets (og ikke som en antenneforsterker el.l.).

Når R4 har maks utslag vil knekkfrekvensen være litt over 19kHz. I hifi sikter man vanligvis mot 20Hz til 20kHz, mens frekvensinnholdet fra gitarer, effekter og gitarhøyttalere vanligvis ligger rundt 80-5000Hz.

Når R4 er skrudd helt ned vil knekkfrekvensen være ca 500MHz. Her oppe finner vi tv-kanaler og denslags.

For å presisere uttalelsen min kan jeg kanskje si at R4 er satt sånn at knekksfrekvensen blir irrelevant for audiosignalet. C6 sin rolle er altså å stoppe uønsket høyfrekvensinnhold, den er en RF-stopper.

Dermed er vi tilbake på samme konklusjon, at R4 bare bestemmer gain. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optokobleren består av en lyskilde (LED) og en lysfølsom motstand (LDR) som bor sammen inni en lystett, svart plastboks.

I denne kretsen er formålet å hindre "tikkingen" og pulsene fra LFOen å lekke inn i audiokretsen. Dette er altså en optisk tremolo, siden den bruker optokobler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optokobleren består av en lyskilde (LED) og en lysfølsom motstand (LDR) som bor sammen inni en lystett, svart plastboks.

I denne kretsen er formålet å hindre "tikkingen" og pulsene fra LFOen å lekke inn i audiokretsen. Dette er altså en optisk tremolo, siden den bruker optokobler.

Så blinkingen på utsiden av boksen er den samme som er inne i optokobleren? Tøft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.