Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender bassman


Anbefalte innlegg

Fender har brukt mange leverandører av høytalere.

Tweed ble typisk levert med Jensen høytalere, mens tidlig 60-tall var mye Oxford høytalere.

At det var mye Oxford høytalere en periode var fordi Jensen ikke ønsket å produsere etter Fender specs, men Oxford gjorde det.

I tillegg brukte Fender også mye CTS (Chicago Telephone Sypply) på 60- og tidlig 70-tall.

Utah, JBL og Eminence er også produsenter som Fender brukte en del.

Du vil også finne Pyle høytalere og Rola høytalere i mange Fenderere fra 70- og 80-tallet.

Altså mange forskjellige høytalerprodusenter, men alle høytalerne fikk som regel Fenderlogoen klistret på.

Derfor er eneste måten å finne ut produsent på, å sjekke produsjonsnummeret på høytaleren.

Her er en link til koder og leverandører.

Fender høytalere

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye god kunnskap!! Jeg Har bassman som utgangspunk og tenker å bygge meg et kabinett, er helt blank på høytalere rett og slett, og lurer da på om noen av dere som kan dette, kunne ha anbefalt meg noen elementer som ligger tett opptil fender bassman? Gjerne så spesifikt som mulig.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få et fornuftig svar på det tror jeg du må skrive hva slags Bassman du har.

I tillegg til alle produsentene finns det også Bassman med 4x10" i åpent kabinett og 2x12", 4x12" og 2x15" i lukket kabinett.

Hvis du har en Blackface/Silverface topp er det nok en 2x12" lukket kasse som egner seg best for gitar,

men disse ampene varierer veldig i watt styrke og du må få høytalere som matcher ampen.

Antakelig vil du finne de "riktigste" høytalerne til en Bassman blant høytalerne som Weber produserer.

Weber høytalere

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det dukker opp en tråd med ordet Bassman i, kan jeg ikke dy meg, jeg :rolleyes:

Når du sier du har en Bassman og skal bygge et kabinett, går jeg ut fra at det er en topp.

De det er flest av (tror jeg), er vel 50W silverface.

Her vil jeg anbefale ei kasse med 2x12 eller 1x12. Orginalt ble de vel levert med 2X12.

2x12-kasser kan kjøpes ferdig fra mange steder. bl.a. tube-town.de, men Fender lager også

ei kasse nå som er veldig lik orginalen. Fender Bandmaster 2X12 Vintage Modified.

Denne inneholder et par Celestion elementer jeg ikke kjenner særlig til.

Og da kommer jeg til poenget mitt: Bruk de elementene du synes låter best. Ikke tenk "orginal fra gammelt av osv."

Min gamle Bassman 6G6-b Blonde, hadde noen elementer oginalt som det ikke stod noe på de var svarte (Gunnar?).

Da disse tok kvelden en gang på 80-tallet byttet jeg dem ut med 2x12 Celestion G12H. Det ble en helt annen amp!

Nå var den mye mer gitarvennlig, og låter veldig bra på alt fra clean til ultra high gain.

Jeg byttet ut disse for ca. et og et halvt år siden, da de ble sprengt. Hva satte jeg inn da?

Jo, to nye Celestion G12H.

Så hvis du kjenner noen elementer som låter bra, så prøv disse.

Vet også om flere som skryter av Bassman kombinert mer Celestion V30, selv om denne er kjent som et reint

metal element. Dette kommer faktisk fra Rockabilly-miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er selvfølgelig lov hvis det låter slik du ønsker.

Hank: vil tippe at de gamle 12" som sto i kassa di originalt var Oxford høytalere.

Men de kan jo ha vært bytta flere ganger, og elementer som er gamle og ødelagte låter aldri bra.

Antagelig høres et bytte fra Oxford til G12H veldig godt fordi effektiviteten til G12H er mye bedre.

Det betyr at ampen plutselig spiller mye høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.