Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sette i nye pickups


Anbefalte innlegg

Nå finner jeg ikke noe behjelpelig noen sted om hvordan jeg skal gjøre dette, så jeg spør.

Har en Ibanez RG2120x jeg skal sette i en DiMarzio Crunch Lab i bridge og LiquiFire i neck. Alt det der med fargene på ledningene, hva som skal dit og ikke dit osv. forvirrer meg.

Jeg kan å lodde så det blir ikke noe problem, jeg må bare vite hva som skal hvor. Hvis noen kan bare fortelle meg hva som skal hvor, eller gi meg en grundig forklaring så hadde det vært fint :)

Her er diagrammet for gitaren: http://www.dimarzio.com/sites/default/files/diagrams/RG2120X.pdf

Her er manualen for pickupene: http://www.dimarzio.com/sites/default/files/diagrams/4Conductor.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal ha samme fargekode på ledningene på pickupene som står i, som de nye du skal montere.

Er det tilfelle, så er det bare å koble de nye likt de som du tar ut.

Har du sjekket dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, de har samme fargene. Men ikke alle ledningene fra pickupene som står i brukes, og ikke alle er montert slik det står i diagrammet.

I diagrammet så står det at det er DiMarzio/ibz mikker, men jeg har V8 og V7 pickups. Vet ikke om det har noe å si men..

V8 pickupen (bridge) går det en rød, hvit og krom ledning ut til elektronikken. De er loddet som anvist i diagrammet.

V7 pickupen (neck) går det en rød, hvit, svart, grønn og krom ledning ut til elektronikken. De er ikke loddet som anvist i diagrammet, i følge det jeg kan se. Det blir litt vanskelig å forklare, men jeg kan vel ta noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tegna opp et diagram over hvordan pickupene er koblet til. Jeg klarer ikke å se i hvilket av de to hullene der jeg har tegna de opp til de er koblet til, hvis det har noe å si.

Den grønne ledningen fra neck pickupen ser ut til å være koblet til 2 steder, den ligger på en måte over 2 kontaktpunkter slik jeg har tegna opp.

Den røde ledningen fra bridge pickupen er også tydeligvis koblet annerledes enn diagrammet sier.

post-8395-0-03733700-1306350622_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Skal utdype litt mere..

På halsmikken skal det bare være å følge koblingene som er der fra før. Merk deg hvor de game ledningene satt og lodd fast ny-mikkene på samme måte.

Det samme gjør du for stolmikken:

Rød ledning går der den røde satt før. Hvit og sort loddes sammen og går dit hvit var. Grønn og "krom" loddes sammen og går til jord (altså der "krom" var fra før.

Sånn, det skal etter min husk være riktig. Dersom gitaren din er gammel er det mulig hvit og grønn må byttes, men jeg tror ikke det trengs her..

Endret av M.A.K.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lodda på de nye mikkene slik som de gamle var fra før av. Men det er noe som ikke stemmer helt.

Stol mikken høres fet ut så den tror jeg ikke det er noe galt med. Ingen jordingsfeil heller.

Hals mikken høres veldig "komprimert" ut som om jeg kjører en hot kompressor, og har veldig lav output. Dette gjelder også når jeg blender hals og bro mikkene. Ingen jordingsfeil som jeg kan høre.

Jeg har gått over alle ledningene og de sitter iallefall, men er det mulig jeg har loddet dårlig på ett eller flere punkter? Eller må jeg koble hals mikken annerledes enn slik den gamle var?

Endret av Teppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som den ene av coilene kan være ute av fase eller hva det nå heter...

Og at du kanskje må bytte plassering på hvit og sort ledning.

Kan være jeg er helt på trynet her så ville ikke gjort det før du får svar fra andre her eller et annet sted før du prøver dette, hvertfall dersom det blir mye bry å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som den ene av coilene kan være ute av fase eller hva det nå heter...

Og at du kanskje må bytte plassering på hvit og sort ledning.

Kan være jeg er helt på trynet her så ville ikke gjort det før du får svar fra andre her eller et annet sted før du prøver dette, hvertfall dersom det blir mye bry å gjennomføre.

Det kan den være, men det har vel kun betydning når begge PU'ene er innkoblet, ikke når den spiller alene. Jeg ville anbefale å måle pu'en slik at man er sikker på at det ikke er den det er noe i veien med. Hvis den er bra er det et annet sted i signalgangen det er noe feil. Loddinger/switch/pot. Selv om ledningene sitter fast, er ikke loddingene nødvendigvis gode nok for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan den være, men det har vel kun betydning når begge PU'ene er innkoblet, ikke når den spiller alene. Jeg ville anbefale å måle pu'en slik at man er sikker på at det ikke er den det er noe i veien med. Hvis den er bra er det et annet sted i signalgangen det er noe feil. Loddinger/switch/pot. Selv om ledningene sitter fast, er ikke loddingene nødvendigvis gode nok for det.

Jo, men mente at den ene coilen på humbuckerens to coiler muligens kunne blitt koblet feil vei.

Men som jeg skrev i tidligere post så er jeg usikker på hvordan den skulle blitt koblet for at det skulle blitt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.