Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Preamp, miksebord og lydkort?


Anbefalte innlegg

Hei dere :)

Jeg har snakka med en del folk, og de sier jeg må ha en preamp mellom lydkort og trommer? og da tenker jeg:

kjører alle trommemikkene gjennom miksebordet

fra miksebordet til lydkort

også fra lydkort(usb) til pc

Blir det feil? blir ikke miksebordet da på en måte en preamp?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere :)

Jeg har snakka med en del folk, og de sier jeg må ha en preamp mellom lydkort og trommer? og da tenker jeg:

kjører alle trommemikkene gjennom miksebordet

fra miksebordet til lydkort

også fra lydkort(usb) til pc

Blir det feil? blir ikke miksebordet da på en måte en preamp?

Takker for svar :)

Det er pre- amper i mikseren ja. Det er også pre-amper i de aller fleste eksterne lydkort. Fortell oss litt mer om hvilket utstyr du skal bruke, og mer detaljert hvordan du har tenkt å gjøre det, så blir det enklere å gi deg svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du mikser->USB->pc vil du få trommene inn som 2 spor (eller 1 stereospor) på pc'n, og du har ingen mulighet til individuelle justeringer på hver enkelt tromme eller overhead mikker. Da må du gjøre mesteparten av trommemiksen på miksepulten før opptak. Så kan du stille nivå/EQ/effekter på trommesettet som en helhet i etterkant.

Har du f.eks et 8spors lydkort av nyere dato, har de innebygde preamper av grei kvalitet på hvert spor, og du vil få ett spor pr mikrofon du mikker opp settet med.

Edit: Har du mulighet for insert, send eller liknende på hvert enkelt spor på mikseren som du kan tappe til hver sin kanal på lydkortet så funker det. Da må du vurdere om evnt har noe å hente på om preampene i mikseren er bedre enn preampene i lydkortet, eller om de farger lyden på en måte som er ønskelig. Hvis ikke kan det være masse unødvendig styr med kabling, nivåjustering osv :)

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oppsettet du har når jeg tar opp trommer. Alle mikrofonene går inn i en mikser, så går det to kabler (left og right) til lydkortet mitt. Får da spilt inn trommer i stereo, men mister mulighetene til å redigere trommene hver for seg.

Så du har rett, det her er en enkel løsning som fungerer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi trenger egentlig ikke lydkort med like mange innganger som vi har mikker på settet (8)? Hvis vi liner opp på mikseren, så blir det vel nesten like bra. Er snakk om demo-kvalitet, så da holder vel det langt på vei. Får vel mer kvalitet for pengene med 2-kanals lydkort i stedet for 8-kanals?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk litt tid på å stille lyd, nivåer og panorering på mikseren først, gjør noen kjappe prøveopptak så har dere noe å skru lyd etter hvis dere står i samme rom som trommesettet. Er umulig å stille lyd i samma rom for det bråker for mye :) Så bruke stereo ut fra mikseren til 2 kanaler på lydkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt over 3000 får du nye 8 kanalers lydkortet til Mackie med Onyx preamper på tilbud hos Procom.no. Husker ikke eksakt pris, men det var 3000-ett eller annet. Det er vel noe av det bedre du får til rundt den prisen, både med tanke på kvalitet og størrelse i forhold til antall kroner. 2 kanalers lydkort får du til mellom 1000 og 2000. Trenger dere bare 2 kanaler, får dere lydkort + en mikk i tillegg for 3000 samlet. Jeg har et veldig billig (1000 kr) 2 kanals lydkort selv, har ikke testet andre litt dyrere "2 kanalere"...men det har sikkert andre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det. Bare huska det kosta tretusenettellerannet jeg :) Men se etter mindre kort for en rimeligere penge. Skal dere ta opp ett og ett instrument, og kan kjøre trommer gjennom mikser som det var snakk om, så trenger dere 2 kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.