Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsikring?


Dead Theory

Anbefalte innlegg

Hjemme går den under innboforsikringen din. Eneste som kan være ok er å gi dem beskjed om gjenstanden det gjelder, da helst med serienummer. Skal du ha forsikring utover dette, er det flere selskaper som kan forsikre instrumenter/musikkutstyr. Ring litt rundt og hør.

Vær obs på at noen selskaper skiller mellom om utstyret blir mye eller lite brukt. Kall det høy og lavrisikogruppe, eller proff og hobby om du vil. F.eks danseband som turnerer mye og spiller hver helg betaler mer enn om du har 2 jobber i året og utstyret står innlåst hjemme eller på øvingslokalet mesteparten av tiden.

Prismessig har jeg hørt endel forskjellig. På utstyr mellom 50-100 000 har jeg hørt priser fra 900 til 2500 i året. Disse forsikringene funker omtrent som det en kaller "tabbeforsikring", dvs at hvis en nisse bommer på stagedivinga si og går på hue inn i gitaren din og knekker halsen så dekker forsikringa det. Samma om en tulling skulle helle en øl i ampen din.

Forsikringen dekker derimot ikke fabrikasjonsfeil og liknende. Så hvis forsterkeren din plutselig dør og må på rep, så dekker ikke forsikringa det. På den annen side, ramler den i bakken og tar kvelden, så får du igjen på forsikringa. Det må altså kunne kobles til en hendelse eller uhell om du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme går den under innboforsikringen din. Eneste som kan være ok er å gi dem beskjed om gjenstanden det gjelder, da helst med serienummer. Skal du ha forsikring utover dette, er det flere selskaper som kan forsikre instrumenter/musikkutstyr. Ring litt rundt og hør.

Vær obs på at noen selskaper skiller mellom om utstyret blir mye eller lite brukt. Kall det høy og lavrisikogruppe, eller proff og hobby om du vil. F.eks danseband som turnerer mye og spiller hver helg betaler mer enn om du har 2 jobber i året og utstyret står innlåst hjemme eller på øvingslokalet mesteparten av tiden.

Prismessig har jeg hørt endel forskjellig. På utstyr mellom 50-100 000 har jeg hørt priser fra 900 til 2500 i året. Disse forsikringene funker omtrent som det en kaller "tabbeforsikring", dvs at hvis en nisse bommer på stagedivinga si og går på hue inn i gitaren din og knekker halsen så dekker forsikringa det. Samma om en tulling skulle helle en øl i ampen din.

Forsikringen dekker derimot ikke fabrikasjonsfeil og liknende. Så hvis forsterkeren din plutselig dør og må på rep, så dekker ikke forsikringa det. På den annen side, ramler den i bakken og tar kvelden, så får du igjen på forsikringa. Det må altså kunne kobles til en hendelse eller uhell om du skjønner.

Snakk om personen eller gitaren her? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdiforsikring på 50k på utstyret jeg gigger med. Koster under 3k i året, men det var et helvette med all dokumentasjonen. Bilder, kvitteringer, verditakst osv. Enkelt når det er butikkjøpt, men jeg bruker mye second-hand-utstyr... Har btw jernbanepersonalets b.o.f

Jeg har også jernbanebanken og betaler en 3-del av det du gjør, ca 900 for utstyr til i overkant av 80 000. Tror du havna i den "dyre sekken" som jeg beskrev over, altså at utstyret er mye på veien, eller proff forsikring om du vil. Aner ikke hva de kaller det, men dama på tlf spurte meg spesifikt om jeg spilte i dansebænd og hadde masse konserter. Jeg sa at vi ikke spilte hver helg, men noen få konserter i året og at utstyret stod innelåst på øvingslokalet mye av tida. Da havna jeg i "billig-sekken". Hvis du ikke spiller ute veldig ofte, ville jeg tatt en tlf til dem og sjekka om ikke du kan gjøre om noe på avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har verdiforsikring som dekker alt. Om jeg i fylla finner ut at jeg skal lage bål i skogen og bruke Mayen som tennved, er jeg dekket av forsikring. Om jeg hiver toppen gjennom stuevinduet til naboen, er jeg dekket. Og jeg har en egenandel til prisen av en boks snus og en fridgepack, så jeg er strålende fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.