Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppen ble stille...


El_Aba

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg spilte konsert i helga, og lånte bort toppen min til en i et annet band.

Han spilte etter meg, og da han hadde spilt i 20-25 min kutta lyden helt....alle lys og switcher funker, men det kommer ikke en eneste summelyd engang ut av den...Er dette gåene rør?

Ampen er en Bogner Alchemis som er i underkant av ett år gammel.

Takker for svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vedder 3 kroner på at en av sikringene har gått.

Det skal være to sikringer på baksiden av ampen, og minst en til inni.

Og så blir det store spørsmålet om problemet var at sikringen gikk fordi ampen ble brukt hardt over lang tid, eller om det er noe mer som er galt. Dette finner du ut ved å bytte den sikringen som er gåen og se om den ryker igjen. ^_^

Rør kan gå dersom de ikke blir kjølt ned ordentlig og varmet opp ordentlig. (Tror jeg?)

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vedder 3 kroner på at en av sikringene har gått.

Det skal være to sikringer på baksiden av ampen, og minst en til inni.

Og så blir det store spørsmålet om problemet var at sikringen gikk fordi ampen ble brukt hardt over lang tid, eller om det er noe mer som er galt. Dette finner du ut ved å bytte den sikringen som er gåen og se om den ryker igjen. ^_^

Nei.

Heller ikke hvis det skjer for brått at man bruker dem rett etter å ha kjølt dem for lite? Eller ikke er varme nok?

Har det ikke noe med impedansen å gjøre?

(Rett meg gjerne opp, jeg bare spør av ren nysgjerrighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikke hvis det skjer for brått at man bruker dem rett etter å ha kjølt dem for lite? Eller ikke er varme nok?

Har det ikke noe med impedansen å gjøre?

De fleste amper bruker vekselstrøm til gløding, og det vil si at gløderene lever i en verden hvor strømmen slås av og på 100 ganger hvert sekund. Uansett hvor god du er på strømbryteren kommer du neppe i nærheten av dette.

Gløderene i rørene er laget av wolfram, og de har et veldig begrenset følelsesliv. De vet ikke noe om "for lite" kjøling etter å ha blitt slått av. Hvis de er på prøver de å nå 1000°C. Hvis de er av vil de etter hvert kjøles til romtemperatur. Hvis du slår av og på i kjapp rekkefølge vil gløderene bevege seg et sted innenfor dette området. Hvis selve radiorøret ikke er "varmt nok" vil det ikke kunne lede strøm, og du vil ikke få lyd.

Hvis du vil se hvor mye wolfram tåler kan du skru inn en vanlig lyspære i en vanlig lampe og slå den av og på gjentatte ganger. Jeg vedder 3 kroner til på at du går lei før wolframtråden gjør det.

Hvilken impedanse tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel så er bryteren lyspærens verste fiende pga rippleeffekten.. :P

Dvs det går en enormt stor strøm gjennom den i et par millisekunder før den stabiliserer seg til en sinuskurve, som EBT sier.. Vekselstrøm.

Så generelt sett så er det greiere å ha lyspæren på istdenfor å slå den av og på hvert 5 minutt.. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.