Web Analytics
Jump to content

Gåbass eller "Walking basslines"


Faktor
 Share

Recommended Posts

Hvis en har hørt på jazzbassister så er det nesten magisk hvordan de greier å produsere lange linjer som hele tiden unngår å stå stille. Ofte skjer det noe nytt, uten at det blir kjedelig.

Hva er hemmeligheten?

Det er ingen hemmelighet. De fleste av disse bassistene har spilt lenge og mye. Det er i realiteten det som trengs.

Kan gi noen tips til hvordan en kan gå frem for å få en grei gåbasslinje. Dette kan også være til hjelp for sologitarister som kanskje vil akkompangere seg selv med bass på A og E strengen. Dette er på ingen måte noe fasit svar. Det beste er å ta basslinjer fra sanger som en selv liker. Basslinjene på Kind Of Blue er absolutt en studie verdt. Dette er god øretrening og :)

Det jeg skal forklare forutsetter litt teori. Du bør kjenne til de ulike intervallene og hvordan de er på gripebrettet. Du bør også ha kjennskap til akkorder og deres oppbygning (dette er særs viktig i improvisasjonsøyemed, da en bør instiktivt vite hvilke toner som er i akkorden).

I sin enkleste form er en gåbasslinje bare fjerdedels noter. En kan selvsagt ornamentere med å hive inn 16'deler og en kan spille halvnoter hvis sangen krever det. For å si det slik, det er alltid mer en kan gjøre enn hva en ikke kan gjøre ;)

Noen generelle tips først (tar utgangspunkt i 4/4 ettersom det er det vanligste å lage gåbasslinje til):

-Som regel så er det grunntonen eller kvint som lander på første slaget i takten. Dette er "Avspenningsnoten". Dette er med på å definere akkorden som spilles av akkordinstrument(et/ene), f.eks piano eller gitar. Bassen er fundamentet i lydbildet. I en jazzsetting er ofte bassen "metronomen", dvs at den holder takten, samtidig som at det er en egen melodi i basslinjen. Bassen har med andre ord minst 3 oppgaver å fylle i en gruppe.

-Den fjerde noten er det jeg liker å kalle den nest viktigste noten i takten. Dette er fordi denne tonen skal lede til neste akkord. På denne tonen bygger man spenning til neste Avspenningsnote. Man kan store friheter her. Det er f.eks vanlig å ha kromatikk for å lede til neste akkord med en halvtone. Hvis akkorden er G7, kan den fjerde noten være kromatisk fra Db til C. Den kan og være B til C, men dette blir ikke kromatikk ettersom B er tersen i G7 akkorden, men ettersom B er ledetonen så har denne en sterk dragning mot C noten.

Kanskje er det mer vanlig å la bassen lede enten en kvint ned (fra G til C) eller en kvart opp (fra G til C :P). Å studere statslære og vokalharmoni med spesielt fokus på bassstemmene kan være veldig hjelpsomt her.

For å oppsummere hittil, slik kan en takt se ut.

Avspenning - tone - tone - Spenning

Eksempel i C dur, akkorden G7 som leder til C.

G - X - X - B

Dette kan synes begrensende, men det er ikke tilfelle. Tenk etter hvor mange G'er oghvor mange B'er du har på gripebrettet! I tillegg så har man to slag hvor en trenger å fylle inn toner.

I 4/4 så er første og tredje slag betonte (dvs lagt vekt på). Det kan bety at du kan f.eks spille grunntonen eller kvinten på både det første og det tredje. Her kan man selvsagt ta friheter, men det er ofte greit å begynne enkelt.

Vi tar for oss basslinjen igjen:

G - X - D - B

Det andre slaget har mye til felles med det fjerde, man bygger spenning til det neste slaget. Her kan man bruke mye av det samme, men det kan være greit å holde seg innenfor tonearten/akkordtonene.

En annen ting jeg ikke har nevt er at det er også bassistens oppgave å tydliggjøre akkorden. Dette kan gjøres på mange måter men kanskje den mest kjente er arpeggioer. Det bety å spille en akkord tone for tone. I vårt tilfelle har vi nesten en G dur arpeggio på de tre første slagene. Jeg foreslår å fullføre den arpeggioen.

G - B - D - B som leder til C

Altså, fortalt litt om basslinjens funksjon. Litt om hvordan man kan gå frem for å lage en enkel basslinje og litt små prat innimellom.

Vil tilsist nevne at bassister også kan erstatte en akkord med enn annen. Mange kjenner kanskje til Tritonesubstitutt (man tar og bygger en ny dominant akkord på tritonen til dominant akkorden: G7 -> Db7. Db er her tritonen til G7), bassister kan spille f.eks en arpeggio som er relatert til tritonesubstitutten.

Ellers så er det alltid lurt å tenke på hvordan noten relaterer seg til harmonien når en skal lage en basslinje.

Har tatt for meg mest det å konstruere basslinjer, improvisere basslinjer er fortsatt litt gudelig for meg, men har tenkt som så at konstruksjon er første skritt. Er ikke sikkert det gjelder for alle ;)

Faktor ut!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Veldig fin innføring!

Jeg jobber med dette akkurat nå, og som et veldig fint triks kan jeg føye til:

Lær å spille akkordtonene som walking!

Da får man mye bedre oversikt....

Forøvrig synes jeg vi burde hatt et eget forum for slike poster eller liknende. Kanskje det burde ligge i undervisningsforumet? Som den slappetips greia mi og.

Blir så diffust her i tips&tricks.

Link to comment
Share on other sites

Hehe blir du med å starte Foreningen for Lengre Innlegg på Gitarnorge (FLIG)?

Det kunne vært artig, tatt i betraktning at når et innlegg blir lengre så kan det for mange være mer interessant å lese ettersom forfatteren får lengre tid til å begrunne sine idéer.

Det hadde kanskje vært noe dette?

Link to comment
Share on other sites

Hva var hemmeligheten sa du?

Er det nå jeg skal le og late som om jeg skjønte vitsen.. :oops:

@Peri:

Takker!

Det er visst planer om å opprette et teoriforum, men det har tatt sin tid...

Synes heller dette innlegget kunne ligge i bassforumet....

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er en artig gåbasseffekt å snirkle rundt grunntonen og/eller terser, kvinter og septimer i forhold til grunntonen mot slutten av et tema, slik at man fyller ut og lager en mer markert avslutning på hvert enkelt tema.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er en artig gåbasseffekt å snirkle rundt grunntonen og/eller terser, kvinter og septimer i forhold til grunntonen mot slutten av et tema, slik at man fyller ut og lager en mer markert avslutning på hvert enkelt tema.

Veldig sant!

Har en favoritt her:



  G7               Cmaj7

G-|----------------|----

D-|------------5---|----

A-|5---2-----------|3---

E-|--------5-------|----

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hør med Roy Bang,( rbguitars) https://www.facebook.com/rbguitars2/  
    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.