Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gåbass eller "Walking basslines"


Faktor

Anbefalte innlegg

Hvis en har hørt på jazzbassister så er det nesten magisk hvordan de greier å produsere lange linjer som hele tiden unngår å stå stille. Ofte skjer det noe nytt, uten at det blir kjedelig.

Hva er hemmeligheten?

Det er ingen hemmelighet. De fleste av disse bassistene har spilt lenge og mye. Det er i realiteten det som trengs.

Kan gi noen tips til hvordan en kan gå frem for å få en grei gåbasslinje. Dette kan også være til hjelp for sologitarister som kanskje vil akkompangere seg selv med bass på A og E strengen. Dette er på ingen måte noe fasit svar. Det beste er å ta basslinjer fra sanger som en selv liker. Basslinjene på Kind Of Blue er absolutt en studie verdt. Dette er god øretrening og :)

Det jeg skal forklare forutsetter litt teori. Du bør kjenne til de ulike intervallene og hvordan de er på gripebrettet. Du bør også ha kjennskap til akkorder og deres oppbygning (dette er særs viktig i improvisasjonsøyemed, da en bør instiktivt vite hvilke toner som er i akkorden).

I sin enkleste form er en gåbasslinje bare fjerdedels noter. En kan selvsagt ornamentere med å hive inn 16'deler og en kan spille halvnoter hvis sangen krever det. For å si det slik, det er alltid mer en kan gjøre enn hva en ikke kan gjøre ;)

Noen generelle tips først (tar utgangspunkt i 4/4 ettersom det er det vanligste å lage gåbasslinje til):

-Som regel så er det grunntonen eller kvint som lander på første slaget i takten. Dette er "Avspenningsnoten". Dette er med på å definere akkorden som spilles av akkordinstrument(et/ene), f.eks piano eller gitar. Bassen er fundamentet i lydbildet. I en jazzsetting er ofte bassen "metronomen", dvs at den holder takten, samtidig som at det er en egen melodi i basslinjen. Bassen har med andre ord minst 3 oppgaver å fylle i en gruppe.

-Den fjerde noten er det jeg liker å kalle den nest viktigste noten i takten. Dette er fordi denne tonen skal lede til neste akkord. På denne tonen bygger man spenning til neste Avspenningsnote. Man kan store friheter her. Det er f.eks vanlig å ha kromatikk for å lede til neste akkord med en halvtone. Hvis akkorden er G7, kan den fjerde noten være kromatisk fra Db til C. Den kan og være B til C, men dette blir ikke kromatikk ettersom B er tersen i G7 akkorden, men ettersom B er ledetonen så har denne en sterk dragning mot C noten.

Kanskje er det mer vanlig å la bassen lede enten en kvint ned (fra G til C) eller en kvart opp (fra G til C :P). Å studere statslære og vokalharmoni med spesielt fokus på bassstemmene kan være veldig hjelpsomt her.

For å oppsummere hittil, slik kan en takt se ut.

Avspenning - tone - tone - Spenning

Eksempel i C dur, akkorden G7 som leder til C.

G - X - X - B

Dette kan synes begrensende, men det er ikke tilfelle. Tenk etter hvor mange G'er oghvor mange B'er du har på gripebrettet! I tillegg så har man to slag hvor en trenger å fylle inn toner.

I 4/4 så er første og tredje slag betonte (dvs lagt vekt på). Det kan bety at du kan f.eks spille grunntonen eller kvinten på både det første og det tredje. Her kan man selvsagt ta friheter, men det er ofte greit å begynne enkelt.

Vi tar for oss basslinjen igjen:

G - X - D - B

Det andre slaget har mye til felles med det fjerde, man bygger spenning til det neste slaget. Her kan man bruke mye av det samme, men det kan være greit å holde seg innenfor tonearten/akkordtonene.

En annen ting jeg ikke har nevt er at det er også bassistens oppgave å tydliggjøre akkorden. Dette kan gjøres på mange måter men kanskje den mest kjente er arpeggioer. Det bety å spille en akkord tone for tone. I vårt tilfelle har vi nesten en G dur arpeggio på de tre første slagene. Jeg foreslår å fullføre den arpeggioen.

G - B - D - B som leder til C

Altså, fortalt litt om basslinjens funksjon. Litt om hvordan man kan gå frem for å lage en enkel basslinje og litt små prat innimellom.

Vil tilsist nevne at bassister også kan erstatte en akkord med enn annen. Mange kjenner kanskje til Tritonesubstitutt (man tar og bygger en ny dominant akkord på tritonen til dominant akkorden: G7 -> Db7. Db er her tritonen til G7), bassister kan spille f.eks en arpeggio som er relatert til tritonesubstitutten.

Ellers så er det alltid lurt å tenke på hvordan noten relaterer seg til harmonien når en skal lage en basslinje.

Har tatt for meg mest det å konstruere basslinjer, improvisere basslinjer er fortsatt litt gudelig for meg, men har tenkt som så at konstruksjon er første skritt. Er ikke sikkert det gjelder for alle ;)

Faktor ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Veldig fin innføring!

Jeg jobber med dette akkurat nå, og som et veldig fint triks kan jeg føye til:

Lær å spille akkordtonene som walking!

Da får man mye bedre oversikt....

Forøvrig synes jeg vi burde hatt et eget forum for slike poster eller liknende. Kanskje det burde ligge i undervisningsforumet? Som den slappetips greia mi og.

Blir så diffust her i tips&tricks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe blir du med å starte Foreningen for Lengre Innlegg på Gitarnorge (FLIG)?

Det kunne vært artig, tatt i betraktning at når et innlegg blir lengre så kan det for mange være mer interessant å lese ettersom forfatteren får lengre tid til å begrunne sine idéer.

Det hadde kanskje vært noe dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var hemmeligheten sa du?

Er det nå jeg skal le og late som om jeg skjønte vitsen.. :oops:

@Peri:

Takker!

Det er visst planer om å opprette et teoriforum, men det har tatt sin tid...

Synes heller dette innlegget kunne ligge i bassforumet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er en artig gåbasseffekt å snirkle rundt grunntonen og/eller terser, kvinter og septimer i forhold til grunntonen mot slutten av et tema, slik at man fyller ut og lager en mer markert avslutning på hvert enkelt tema.

Veldig sant!

Har en favoritt her:



  G7               Cmaj7

G-|----------------|----

D-|------------5---|----

A-|5---2-----------|3---

E-|--------5-------|----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.