Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Laney RB2 ... eller seriøse alternativer?


sarge

Anbefalte innlegg

rimeligste jeg har sett ny er 2200,-...men det blir endel dyrere enn du snakket om. Vet at EBS Classic 60 comboen ligger på i underkant av 2000,- ny, man har ikke prøvd den så jeg kan ikke si noe om kvaliteten på den. Andre dyrere EBS ting er iallefall bra greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle sjekket ut den Crare Powerblocken som ligger her på forumet.. 1100kr + en Bass POD + et billig kabb, så har du et ok setup.. :P

Men siden du ikke har hast, så er dte kanskje likegreit å vente på en Bass Cube.. De dukker nok opp i ny og ne.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle sjekket ut den Crare Powerblocken som ligger her på forumet.. 1100kr + en Bass POD + et billig kabb, så har du et ok setup.. :P

Men siden du ikke har hast, så er dte kanskje likegreit å vente på en Bass Cube.. De dukker nok opp i ny og ne.. :)

Bortsett fra at jeg ikke er så glad i "få knapper med uoversiktlig mange funksjoner"-tilnærmingen til disse Pod-produktene (har en Pocket Pod allerede som jeg bare har lært meg å flippe gjennom forhåndsinnstillingene på) og lignende produkter, så er ikke det der en dum ide.

Jeg har allerede lekt med tanken på å få til et kabinett som fungerer både til bass og gitar...

Men den Crate powerblocken, den er vel egentlig ikke bare for bass? Det er vel rett og slett et effekttrinn som kan brukes til det meste, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, et sluttrinn på 150w stereo.. Vet ikke hvor bra det er for bass da desverre..

Men tingen har fått mye skryt til gitar ihvertfall.

Er vel ikke såå mye mer knotting med POD vs Cube.. bare mer muligheter :P

Låter jo ofte bra med bass rett i PA, så tipper det funker så lenge Powerblocken ikke har spesielle filtre som gjør den uegnet for bass.

Min erfaring med digitale multieffekter er at siden det er så enormt mange muligheter, så får boksen en masse "modes" som man må lære seg hvordan man bytter mellom og i tillegg hva de ulike knappene gjør i de ulike situasjonene (og det er slett ikke alt av funksjoner som er merket).

Etter at jeg fikk meg for gitar fikk røramp og et par essensielle effektbokser, så har jeg nesten ikke brukt Pocket Poden i det hele tatt. Finner som regel lyden jeg vil ha ganske raskt, og så er det bare å spille. Da jeg hadde Pocket Pod og solid state, så brukte jeg mye tid på å lete gjennom presets og fikling med modes før jeg fant noe som låt greit.

Så jeg synes ofte mange muligheter uten at mulighetene følges av et meget godt brukergrensesnitt gjør at jeg heller går meg vill enn at jeg finner mye nytt, sammenlignet med den enklere løsningen med et selektert, begrenset utvalg av muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bass så ligger mye i preampen. Har du en eller annen form for grei preamp, kan du kjøre transistor sluttrinn uten problemer. Rørvreng fra sluttrinn er stort sett uaktuelt på bassamper som er av en sånn størrelse at det funker i rockeband-sammenheng med mindre du spiller i Sunn O))) :) Prøv å spille så høyt på en Mesa 400+ bass rørforsterker at utgangsrøra vrenger, jeg ville ikke vært i samma rom :D

Det finnes preamper i både rack og pedalform, f.eks. denne. Preamper ligger på 2-4000 nye, bortsett fra enkelte high-end ting som Demeter og Aguilar, så noe brukt til 1000-1500 burde være mulig å få tak i. Da kan du kjøre dette sammen med en liten PA effektforsterker. Totalt sett blir dette en dyrere løsning enn en Cube 30W til 1000 spenn, men hvis du tenkte på oppsett med amp+kabinett på sikt så kommer du vel ikke så billig unna allikevel. En ok preamp kan være grei i studiosammenheng også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en multieffekt som f.eks. Boss ME-20B brukes som preamp?

Ser jo at det blir dyrere enn en Roland Cube 30 Bass, men har egentlig lurt på å bygge noe PA-aktig uansett...

Vi for se hva som byr seg etterhvert. Ellers liker jeg jo tanken på en kompakt alt-i-ett løsning som Cube når man skal dra ting mellom hjemme og øving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor bra det brettet er, har ikke testa det. Litt kjapt google søk sier vel stort sett at det ikke er allverden å forvente utav lyden i det.

En fordel med en rackmonterbar preamp eller en preamp/DI type pedalboks er at du har XLR/DI utgang i tillegg til jack, så du kan da velge om du vil kjøre balansert i studio, og at du har DI ut til mikser parallellt med signal til ampen din hvis du skal spille live. Evnt kan du også kjøre DI ut rett i mikseren på PA/sanganlegget på et øvingslokale hvis du ikke skal ha med egen forsterker.

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

envt kan du få kjøpe en sånn jeg har liggende

SVT5Pro-560ca62e88ab88f604d19fab3d8ea3f1.jpg

:D :D

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg dropper rackmount inntil jeg kan sjekke av følgende liste:

  • Spiller bass i band
  • Tjener penger på å spille
  • Har egen bandbil og crew til å bære utstyr

Et stykke fram, med andre ord.

Det der er det ikke mange som har i Norge i hverfall. Så hvis du skal vente med rackmount til du er på høyde med A-Ha og BigBang så..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.