Web Analytics
Jump to content

Et greit blåseinstrument å begynne med?


Faktor
 Share

Recommended Posts

Heisann

Jeg har lyst til å begynne med et blåseinstrument. Har forhørt meg hos en del jeg kjenner og de anbefaler enten trompet eller saksofon. Jeg har hovedsaklig tenkt å spille jazz så det må være varme i tonen. Legger ikke skjul på at Miles Davis og Cannonball er forbilder for de to instrumentene (legger ikke listen lavt her :P).

Noen som kjenner til priser? Måtte vært et som ikke er noe særlig dyrere enn at det går ann og leve med.

Noen som vet noe om forskjeller i vanskelighetsgrad? vanskligere å få en ren tone på trompet enn på saks?

(Ai, kanskje skulle denne tråden vært et annet sted? Mods får flytte den hvis de vil)

Link to comment
Share on other sites

Hæ? Å få kontrollerte toner på en sax er da mye vanskeligere enn på en trumpet. Desuten er en trumpet mye kulere ettersom du kan ha alle tenkelige muter i den.

Det er jeg helt uenig i...

Du tar rett og slett feil.

Link to comment
Share on other sites

jaja, smaken er som baken. Du har spilt sax skjønner jeg :P

Hehe, nei. Og det har slett ingenting med smak å gjøre :D

Men det er faktisk slik at en som begynner å spille Sax vil mye kjappere lære seg å spille enkle låter enn en som spiller trompet.

Får man først lyd i Saxen, kan man "bare" trykke ned de riktige klaffene - så får man den ønskede tone. (Selvsagt veldig forenklet.)

På trompet, derimot, må man finne frem til overtonene ved å justere lufttrykket.

Derfor er det alltid slik at saxofonaspirantene i korpset er så mye "flinkere" enn de andre.

Det betyr selvsagt ikke at det er lettere å bli god på sax i det lange løp.

Link to comment
Share on other sites

Men så har du alle de sax-noob'ene som ikke klarer å spille annet enn overtoner fordi de blåser enten for hardt, eller så får de ikke en tone forde de spiller for svakt.

I tillegg, det med, å finne til overtoner på trumpet er ikke noe vanskelig. Det som derimot er vanskelig er de lysere tonene i starten. Og, jeg har spilt på nok aspirantkonsert-seminar-greier der hvor trumpetistene høres mange ganger mer proffe ut enn saxofonistene.

Det som også er , er at på en trumpet, har man hele tre ventiler, det er jo så mye som 6 kombinasjoner...

Link to comment
Share on other sites

Men så har du alle de sax-noob'ene som ikke klarer å spille annet enn overtoner fordi de blåser enten for hardt, eller så får de ikke en tone forde de spiller for svakt.

I tillegg, det med, å finne til overtoner på trumpet er ikke noe vanskelig. Det som derimot er vanskelig er de lysere tonene i starten.  Og, jeg har spilt på nok aspirantkonsert-seminar-greier der hvor trumpetistene høres mange ganger mer proffe ut enn saxofonistene.

Det som også er , er at på en trumpet, har man hele tre ventiler, det er jo så mye som 6 kombinasjoner...

Vel, du tar feil :wink:

Det er jo en allment kjent oppfatning at det er enklere å lære seg helt grunnleggende sax enn de fleste andre instrumenter!

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale saksofon. Tar flere år før du kan høres ok ut med trompet, er et vanskelig instrument som høres helt jæævli ut med mindre den som spiller ikke er god. Tenk på de rundt deg også!

Men skal ikke si at saksofon er lettere...jeg syns iaff trompet er ganske lett. Det folk sier med overtoner her er bare piss, det er i hvert fall ikke vanskelig!

Link to comment
Share on other sites

hmm, trodde de fleste som spiller trompet begynner med kornett og går over til trompet etter en stund. Sikkert ikke fordi det er dritlett? ikke vet jeg, men ja, sax er jo kult. Tenker du tenorsax? vanskeligere å spille et av de dypere instrumentene i familien i forhold til de lyse?

Link to comment
Share on other sites

hmm, trodde de fleste som spiller trompet begynner med kornett og går over til trompet etter en stund. Sikkert ikke fordi det er dritlett? ikke vet jeg, men ja, sax er jo kult. Tenker du tenorsax? vanskeligere å spille et av de dypere instrumentene i familien i forhold til de lyse?

Det er lettest å begynne med Alt-sax.

Jeg tok med meg en hjem en gang, med det mål å lære "summertime" før kvelden var omme.

Det gikk fint:D

Link to comment
Share on other sites

Pappa kjøpte en toppmodell til omtrent 15k...mer vet jeg ikke, men iaff billigere enn gitarer er d vel. Ville uansett brukt mer enn det absolutte minimum, iaff om d er som gitar; er bare teit å spille på de dårligste gitarene fordi de suger så jævli.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hør med Roy Bang,( rbguitars) https://www.facebook.com/rbguitars2/  
    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.