Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et greit blåseinstrument å begynne med?


Faktor

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har lyst til å begynne med et blåseinstrument. Har forhørt meg hos en del jeg kjenner og de anbefaler enten trompet eller saksofon. Jeg har hovedsaklig tenkt å spille jazz så det må være varme i tonen. Legger ikke skjul på at Miles Davis og Cannonball er forbilder for de to instrumentene (legger ikke listen lavt her :P).

Noen som kjenner til priser? Måtte vært et som ikke er noe særlig dyrere enn at det går ann og leve med.

Noen som vet noe om forskjeller i vanskelighetsgrad? vanskligere å få en ren tone på trompet enn på saks?

(Ai, kanskje skulle denne tråden vært et annet sted? Mods får flytte den hvis de vil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, smaken er som baken. Du har spilt sax skjønner jeg :P

Hehe, nei. Og det har slett ingenting med smak å gjøre :D

Men det er faktisk slik at en som begynner å spille Sax vil mye kjappere lære seg å spille enkle låter enn en som spiller trompet.

Får man først lyd i Saxen, kan man "bare" trykke ned de riktige klaffene - så får man den ønskede tone. (Selvsagt veldig forenklet.)

På trompet, derimot, må man finne frem til overtonene ved å justere lufttrykket.

Derfor er det alltid slik at saxofonaspirantene i korpset er så mye "flinkere" enn de andre.

Det betyr selvsagt ikke at det er lettere å bli god på sax i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har du alle de sax-noob'ene som ikke klarer å spille annet enn overtoner fordi de blåser enten for hardt, eller så får de ikke en tone forde de spiller for svakt.

I tillegg, det med, å finne til overtoner på trumpet er ikke noe vanskelig. Det som derimot er vanskelig er de lysere tonene i starten. Og, jeg har spilt på nok aspirantkonsert-seminar-greier der hvor trumpetistene høres mange ganger mer proffe ut enn saxofonistene.

Det som også er , er at på en trumpet, har man hele tre ventiler, det er jo så mye som 6 kombinasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har du alle de sax-noob'ene som ikke klarer å spille annet enn overtoner fordi de blåser enten for hardt, eller så får de ikke en tone forde de spiller for svakt.

I tillegg, det med, å finne til overtoner på trumpet er ikke noe vanskelig. Det som derimot er vanskelig er de lysere tonene i starten.  Og, jeg har spilt på nok aspirantkonsert-seminar-greier der hvor trumpetistene høres mange ganger mer proffe ut enn saxofonistene.

Det som også er , er at på en trumpet, har man hele tre ventiler, det er jo så mye som 6 kombinasjoner...

Vel, du tar feil :wink:

Det er jo en allment kjent oppfatning at det er enklere å lære seg helt grunnleggende sax enn de fleste andre instrumenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale saksofon. Tar flere år før du kan høres ok ut med trompet, er et vanskelig instrument som høres helt jæævli ut med mindre den som spiller ikke er god. Tenk på de rundt deg også!

Men skal ikke si at saksofon er lettere...jeg syns iaff trompet er ganske lett. Det folk sier med overtoner her er bare piss, det er i hvert fall ikke vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, trodde de fleste som spiller trompet begynner med kornett og går over til trompet etter en stund. Sikkert ikke fordi det er dritlett? ikke vet jeg, men ja, sax er jo kult. Tenker du tenorsax? vanskeligere å spille et av de dypere instrumentene i familien i forhold til de lyse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, trodde de fleste som spiller trompet begynner med kornett og går over til trompet etter en stund. Sikkert ikke fordi det er dritlett? ikke vet jeg, men ja, sax er jo kult. Tenker du tenorsax? vanskeligere å spille et av de dypere instrumentene i familien i forhold til de lyse?

Det er lettest å begynne med Alt-sax.

Jeg tok med meg en hjem en gang, med det mål å lære "summertime" før kvelden var omme.

Det gikk fint:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa kjøpte en toppmodell til omtrent 15k...mer vet jeg ikke, men iaff billigere enn gitarer er d vel. Ville uansett brukt mer enn det absolutte minimum, iaff om d er som gitar; er bare teit å spille på de dårligste gitarene fordi de suger så jævli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.