Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Derek Trucks 13år


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Hadde ikke både EVH og YJM bakgrunn fra musikalske opphav med klassisk musikkutdannelse og/eller pianospilling i unge år?

Eddie Van Halen startet ganske ung med å spille piano, men det var ikke spennende nok, så gikk han over til trommer, som han spillte i timesvis hver dag. Men broren hans som spillte gitar på den tiden tok over trommesettet, og ble bedre enn Eddie, noe som irriterte han og fikk han til å starte med gitar :)

Endret av chrisbs92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derek Trucks var og er ledende på elektrisk slide innenfor sitt musikalse landskap; en miks av blues, soul, americana, indisk inspirert rock. Det som imponerer meg mest ved spillet hans (ikke bare når han spiller slide), er fraseringene. Disse er svært elegante jazz-aktige fraseringer - selv om han sjelden eller aldri spiller standard jazz-fraser i tonevalg. Det som i tillegg imponerer meg er hans overlegne tonekontroll på slidespillet. Som dere sikkert vet, er det svært viktig å dempe de strengene man ikke spiller på når man skal spille slide - spesielt elektisk slide. Mange tror at dempingen i hovedsak ligger på venstre hånd, men slik er det ikke - den ligger i høyre. Mr. Trucks demper enten med alle fingrene på høyre hånd - unntatt de som spilles på selvsagt, eller han demper med tommelen. Det siste gjør han spesielt når han spiller kjappe "singel note" soloer.

Det Derek Truck ikke gjør i større omfang, er å spille "bak sliden" (det vil si tett inntil sliden mellom slide og gitarhode). Gitaren hans er nesten alltid stemt i en E-dur akkord, så for å få en moll-akkord, må han bruke fingrene (bak sliden) i tillegg til sliden når han spiller. Den gitaristen som har utviklet denne teknikken til det mest fullkomne, slik jeg ser det, er Sonny Landreth. Sjekk for eksempel låten

.

Derek Truck har nettopp startet nytt band sammen med kona, Susan Tedeschi: Tedeschi Trucks Band. De gjør en del konserter i Europa i sommer, men dessverre ser det ikke ut til at de kommmer til Norge.

Selv hørte jeg Derek Trucks spille med The Allman Brothers Band i New York i mars 2003. Meget bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke både EVH og YJM bakgrunn fra musikalske opphav med klassisk musikkutdannelse og/eller pianospilling i unge år?

Malmsteen har null klassisk utdannelse, han bare hørte veldig mye på klassisk musikk som ung.

Spillestilen hans er såpass rå, og vokabularet såpass begrenset, at det ville overrasket meg hvis han hadde hatt en faktisk utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmsteen har null klassisk utdannelse, han bare hørte veldig mye på klassisk musikk som ung.

Spillestilen hans er såpass rå, og vokabularet såpass begrenset, at det ville overrasket meg hvis han hadde hatt en faktisk utdannelse.

Han hadde vel musikalske foreldre, mener jeg å ha lest, og at han derfor vokste opp med musikk rundt seg. Ellers fullførte han vel knapt grunnskole? Han jobbet vel også i en musikk-forretning som rimelig ung, mener jeg. Men det der vet du antageligvis mye mer om enn meg, vil jeg tippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som betyr?

Moderne blanding av hytt og ver, død og pine. :) Språklig utvikling kaller noen det, andre kaller det forfall. :)

Edward Van Halen spilte klassisk piano i mange år, og var god nok til å vinne nasjonale konkurranser i Nederland. Etter at de flyttet til USA vant han også noen konkurranser der. Jan Van Halen, far til de to rockerne (Edward og Alex), spilte klarinett (er å høre på Big Bad Bill fra Diver Down-plata). Det er kanskje rimelig å tro at en viss form for utdannelse har funnet sted, men noen formell klassisk utdannelse utover å ha spilt og lyttet til klassisk musikk er jeg rimelig sikker på ikke har funnet sted.

Skal man følge gamle helters fotspor er tingen å slutte på skolen i ung alder. Mattias Eklundh gjorde det samme. Satt hjemme og øvde, og lever i dag godt av gitar/musikk. Nei, jeg vil likevel ikke anbefale noen å gjøre det.

OT. Jeg får ikke helt fot med musikken. Bra spilt og fine lyder, men det treffer ikke meg helt, dessverre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde vel musikalske foreldre, mener jeg å ha lest, og at han derfor vokste opp med musikk rundt seg. Ellers fullførte han vel knapt grunnskole? Han jobbet vel også i en musikk-forretning som rimelig ung, mener jeg. Men det der vet du antageligvis mye mer om enn meg, vil jeg tippe.

Musikalsk familie, kan man vel si. Søsteren Lolo Lannerbäck spilte fløyte, og gjorde en gjesteopptreden på "No Mercy" fra Fire & Ice-plata. Siden han spilte i band fra veldig ung alder, og uten tvil hadde ego og selvtillit i bøtter og spann, så er det ikke rart at han kun ved hjelp av gode gitarferdigheter endte opp i USA med nærmest legendestatus, bare litt over 20 år gammel.

I likhet med Trucks hadde han imponerende ferdigheter allerede som veldig ung, og hadde han bodd i USA fra tidlig alder så er det nok mulig at han hadde kommet i søkelyset enda tidligere enn han gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.