Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justere BIAS på Fender '59 Bassman LTD


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Fender 59' Bassman LTD i går.

Selger sa at det nylig var satt inn nye TAD rør.

Når jeg fikk den hjem og gikk over løse skruer og inspiserte røra fant jeg ut at det var følgende rør i den:

Likeretter: Sovtek 5AR4 (dette er vel stock røret tror jeg)

Power: TAD 6L6GC-STR

Preamp Xv1: TAD 7025 S, Xv2: Fender GT-12AX7

faseinverter?: Xv3: Fender GT-12AX7

Det stemte altså ikke helt at alt var bytta ut.

Jeg setter inn TAD 12AX7 i Xv1 Xv2 og Xv3 og lar resten være.

Jeg har også tenkt til å sjekke/justere bias. (ampen har bias trimpot)

Jeg har søkt litt rundt på nettet og fant dette scroll ned til post #5

Hvis jeg skrur på forsterkeren og ikke plugger i gitaren, stiller multimeteret til millivolt og fester multimeter-minus til chassie og pluss til biastest(R48) skal jeg kunne lese av hva den er på nå.

Det som er litt forvirrende er at fyren på gearpage ser ut til å blande mV og mA.(eller er det jeg som er på jordet?)

Han snakker også om at max er ca 40mv pr rør og at han setter den til ca. 32 mA ?!?! blir ikke det litt kalt ?

Er det slik at jeg måler begge rørene, hvis jeg måler som beskrevet? blir da 80mV (40mV pr stk?)

Hehe mye info og sikker forvirrende for dere som har stålkontroll på slikt.

Tips og hjelp tas i mot med glede :)

PS, ja jeg vet at dette ikke er noe å spøke med og at det kan være dødelig å fikle inni en rørforsterker om man ikke vet hva man driver med eller er uforsiktig. Jeg har justert bias på super champ xd-en min før hehe.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe poeng å bytte preamprør hvis de gamle er bra. Prøv å bytte ett og ett og lytt nøye etter forskjell mellom det gamle og nye røret. Bruk de rørene som låter best. Du kan bytte preamprør i fart mens ampen står på. La både power og standby være i fred, så sparer du kondensatorene i strømforsyningen for slitasje når du driver og bytter preamprør.

Det du måler på testpunktet er spenningsfall over en 1Ω motstand som ligger mellom katodene på utgangsrørene og jord. Forholdet mellom strøm og spenning bestemmes av Ohms lov, U = RI. Hvis du måler et spenningsfall på 80 mV må det gå 80 mA strøm gjennom denne motstanden: 80 mV = 1Ω * 80 mA.

Denne målemetoden er ikke spesielt bra, siden det man måler er katodestrøm på flere rør, mens det man ønsker å justere mot er anodestrøm på det enkelte rør. Fordelen med metoden er at man ikke måler store spenninger, og at avvikene pga skjermgitterstrøm og rør-mismatch sannsynligvis ikke er så store.

Jeg kan ikke gå god for teorien om en maksgrense på 40 mA katodestrøm per rør uten å vite mer om rørenes tilstand og anodespenningen i ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen EBT, du er en stor ressurs/Orakel/læremester :)

jeg får se hva målingen sier før jeg justerer noe :)

Jeg fikk en ulyd i går når jeg satt volum på ca, 6(av12) og spilte på dempet mørk e-streng, det ble en slags vreng-feedback som ikke hørtes normalt ut(det var ikke vanlig pickup feedback), jeg er derfor litt i tvil om bias en er satt for høyt eller om noen av røra er gåene.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, når jeg måler viser den 43,3mV. ? dette er jo fryktelig lite i forhold til info jeg har funnet.

Jeg har latt ampen være på i ca 5 min.

Telemann, det høres bra ut, må bare finne ut av hva røra egentlig skal ligge på først :)

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å watte den opp litt etter litt mens du spiller. Ørene er minst like gode indikatorer som multimeter eller bias-prober, siden ørene forteller hvordan det låter, mens meteret bare forteller hvor mye strøm som går med.

Når du finner et område hvor det låter smud kan du måle med meteret ditt og se hvor den har endt opp. Det bør være betraktelig høyere enn hvor den er nå. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan skje hvis jeg justerer de alt for hot? kan det gå utover noe mer enn røra?

Jeg er usikker på hva som er "standard" anbefalt av fender. Fyren på thegearpage snakker om 80mV og 60mV så det er ikke lett å tolke hva han snakker om :)

Ettersom den måler 43,3mV nå er jeg litt redd for å dra den opp i 80mV :D

Hvordan kan jeg finne ut dette? burde ikke fender legge ut noe info om slikt?

Power-røra er som sagt 2stk TAD 6L6GC-STR

jeg tenker det hadde vært greit å ha et utgangspunkt før jeg føler meg frem med øra.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke skjemaet til 59 LTD, men på 59 RI sier Fender at du skal måle -52V fra pin 5 på 6L6GC til jord. Din amp burde være i nærheten av dette.

Hvis jeg skal gjette har den som byttet rørene justert til 44 mV og glemt at det er to utgangsrør i ampen. Hvis gjetningen stemmer så er vrengen du hører "crossover distortion" fordi den jobber mot klasse B når du spiller på høyt volum.

Når ampen kjører for varmt vil rørene yte mer effekt enn de er laget for. Etter hvert vil anodene bli varme og begynne å gløde (på amerikansk kalles dette redplating). På sikt kan anoden og gitterene kan bryte sammen, og det kan bli lysbuer og disco inni rørene. I verste fall kan disse lysbuene lage transienter som får utgangstrafoen til å dø, og ampen kan ta fyr og ta med seg hus og venner og familie, og så kommer dommedag.

Som nevnt vil jeg anbefale at du bare watter opp mens du lytter etter kul lyd. Når du er i sonen går du tilbake og måler på "BIAS TEST". Her er det ingen grunn til bekymring :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Bare jævlig kjipt at jeg ikke bor enda lengre ut på landet.

Watter jeg opp nå blir det i alle fall dommedag :D

hmm, jeg tror jeg stiller den til 60mV (chassie til "bias-test") så får jeg prøve å watte opp og høre så fort jeg får mulighet.

Edit. justerte litt nå. selger mente den bias var justert ganske hot....

Den målte altså 43.3mV før jeg begynte å justere.

Jeg forsøkte å skru bias poten på minimum da lå den på 42,1 på max lå den på 78,6

Satt den til 60mV så får jeg ta det derifra.

Får ikke håpe noe har tatt skade av at biasen var satt så lavt.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testa litt nå, har ikke bytta noen preamp-rør enda og den rare feedback distortion, (muligens crossover-distortion) er borte :)

får prøve å justere videre på øvinga på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en mail til eurotubes og spurte hva de anbefalte av bias på '59 Bassman LTD.

De svarte at de anbefaler mellom 75 og 80mV dette høres ganske hot ut ettersom jeg med bias pot på max får 78,6mV :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.