Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NAD - Fender '59 Bassman LTD


Anbefalte innlegg

Flott amp. En slik en står på lista over utstyr som jeg en eller annen gang i løpet av livet skal skaffe meg. Har hatt bassman 50, men tweed-combovarianten henger helt klart høyere for min del.

Så til dere amp-guruer der ute; Hva er 'The Bassman sound'? Ligger all moroa i kretsen, kommer man ikke helt i mål med mindre man har 4x10-comboen, eller er det samma hvilken bassman-utgave man har (SF/BF/Tweed)?

Jeg har aldri prøvd en tweed bassman. Hvor følsomme er de i forhold til BF/SF-varianten (som jeg opplever å måtte skrus avsindig høyt før den virkelige godlyden kommer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott amp. En slik en står på lista over utstyr som jeg en eller annen gang i løpet av livet skal skaffe meg. Har hatt bassman 50, men tweed-combovarianten henger helt klart høyere for min del.

Så til dere amp-guruer der ute; Hva er 'The Bassman sound'? Ligger all moroa i kretsen, kommer man ikke helt i mål med mindre man har 4x10-comboen, eller er det samma hvilken bassman-utgave man har (SF/BF/Tweed)?

Jeg har aldri prøvd en tweed bassman. Hvor følsomme er de i forhold til BF/SF-varianten (som jeg opplever å måtte skrus avsindig høyt før den virkelige godlyden kommer)?

Navnene på Fenderamper fra Tweed til Brown til Blonde til Blackface er ikke særlig logiske, og det kan nesten virke som om noen bytter navn.

De som ligner på hverandre er f.eks. Tweed Bassman til Brown Consert til Blackface Super Reverb. Alle med 4x10" og med nogenlunde samme konstruksjon.

En BF, SF eller blond Bassman med lukket 2x12" kabinett er ikke mye likt en Tweed Bassman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnene på Fenderamper fra Tweed til Brown til Blonde til Blackface er ikke særlig logiske, og det kan nesten virke som om noen bytter navn.

De som ligner på hverandre er f.eks. Tweed Bassman til Brown Consert til Blackface Super Reverb. Alle med 4x10" og med nogenlunde samme konstruksjon.

En BF, SF eller blond Bassman med lukket 2x12" kabinett er ikke mye likt en Tweed Bassman.

Hva med BF/SF/Blondie gjennom at tweedkabinett?

Så, om jeg forstår deg rett (og sannsynligvis vrir og vender på alt du har sagt), så har "Bassman" nada å gjøre med lyden, men kun det at det faktisk står "Bassman" på ampen? :)

Jeg spør igjen jeg..., Hva er "The Bassman sound"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen jeg..., Hva er "The Bassman sound"?

Eeeh. Mener du Tweed Bassman sound, Blonde Bassman sound, eller Blackface Bassman sound?

'58 Tweed er kretsen som Marshall kopierte og laget JTM45. Mens Marshall utviklet ampene slik at de fikk mer treble og gain,

gikk Fender motsatt vei, og utviklet amper med større clean headroom.

Forskjellen på en Tweed Bassman og en JTM45 er i hovedsak et lukket 4x12" kabinett kontra et åpent 4x10" kabinett,

og lyden i Bassman ampene er også veldig forskjellig på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.